گروه بنگاه‌ها: نشست تبیین وجوه تخصصی نخستین جشنواره تخصصی «نقد صنعت بانکداری - با محوریت بانک اقتصادنوین» با حضور دو تن از داوران، رئیس اداره روابط عمومی بانک اقتصادنوین و دبیر جشنواره و صاحب‌نظران و نمایندگان رسانه‌های گروهی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بانک اقتصادنوین، در ابتدای این نشست، دکتر حسین عبده تبریزی با بیان اینکه هدف این جشنواره نقد صنعت بانکداری با محوریت بانک اقتصادنوین است، گفت: رسانه‌ها باید حوزه‌های مختلفی همچون مشتری‌مداری، بازار رهن، صندوق پس‌انداز مسکن، نقش بانک‌ها در بازار سرمایه و بازار بیمه و همچنین در توسعه صنایع ملی، توسعه مشارکت با خارجی‌ها و جذب سرمایه خارجی را پوشش دهند که اکثر این موارد به‌عنوان موضوع و محور این جشنواره مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه این نشست مجید رضائیان، استاد روزنامه‌نگاری و ارتباطات با بیان اینکه تاکنون دو نوع جشنواره تخصصی و سراسری در سطح رسانه‌ها سابقه دارد، گفت: جشنواره تخصصی از سال ۷۹ مطرح و در سال ۸۰ اجرایی شد، ولی این‌گونه جشنواره‌ها در موضوع و فرم‌های خاص روزنامه‌نگاری برگزار نشده‌اند. این جشنواره اولین جشنواره موضوعی و فرمی است که فقط در زمینه مقاله و نقد رسانه‌ای برگزار می‌شود.

به گفته رضائیان، معیارهای جشنواره برای نقد این است که باید سوژه محور باشد که سوژه هم بر سه نوع طبقه‌بندی شده، نخست سوژه‌های درگیر یعنی سوژه‌هایی که مساله افکار عمومی است، دوم سوژه‌های ساختاری که موضوع کلی را مطرح می‌کند و آخر سوژه‌های عمقی که همان سوژه‌های ساختاری هستند با عمق بیشتر. اولویت برای جشنواره سوژه‌های درگیر است. وی با بیان اینکه در این جشنواره دو گروه داوری متشکل از استادان و صاحب‌نظران حوزه رسانه و بانکی آثار را بررسی خواهند کرد، گفت: دکتر محمد مهدی فرقانی، دکتر علی اکبر قاضی‌زاده، دکتر بیژن نفیسی، دکتر حسن نمک‌دوست، دکتر اکبر نصراللهی به همراه بنده در بخش رسانه‌ای و دکتر محمد‌هادی مهدویان، دکتر حسین عبده‌تبریزی و دکتر طهماسب مظاهری به‌عنوان داوران حوزه بانکی آثار ارسالی را بررسی می‌کنند. مقالات و نقدهای نگارش شده نیز باید در دوره زمانی اول فروردین ۱۳۹۳ تا ۱۰ دی ماه ۱۳۹۴ تولید و منتشر شده باشند. شرکت‌کنندگان حداکثر تا همین تاریخ، فرصت دارند تا نسبت به ارسال آثار خود از طریق سایت اینترنتی naghdfestival.enbank.ir به دبیرخانه جشنواره اقدام کنند.