گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با افت نیم درصدی شاخص کل مواجه بود که گروه‌های محصولات چرمی و مخابرات، تنها صنایع مثبت بورسی به شمار می‌آمدند. شاخص کل که از ابتدای معاملات روندی منفی در پیش گرفته بود، این روند را تا پایان وقت معاملات ادامه داد؛ بر این اساس، ارزش معاملات با افت چشمگیری مواجه شد و به کمتر از 90 میلیارد تومان رسید.
در واقع، اثر قوانین دستوری مبنی بر عدم اجازه فروش به میزان دلخواه، عامل اصلی غیرتعادلی بودن بازار است که به ویژه در روزهای منفی خود را نشان می‌دهد. در حالی ده روز از اجرای این قانون احتمالا موقتی می‌گذرد که نه تنها رکود در بازار تشدید شده (کاهش ارزش معاملات گواهی بر این ادعا است)، بلکه شاخص کل نیز در حال درجا زدن است.
به این ترتیب، به محض آزاد شدن شرایط، ممکن است فنر عرضه سهام رها شده و شاخص افت شدیدتری پیدا کند که ناشی از ایجاد هیجان مضاعف در پی فروش‌های سنگین است. از سویی، درجا زدن شاخص کل در محدوده ۸۱ هزار واحدی امر دیگری است که در روزهای اخیر مانع پویایی بازار شده است. در حقیقت، عدم امکان عرضه‌های قابل ملاحظه، حتی در مواقعی که تقاضا برای یک نماد بالا می‌رود، منجر به کشته شدن روحیه خرید در بازار شده است. بنابراین، امید است با توجه به قطعی شدن قوانینی مثل افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، هرچه سریع‌تر اجازه اصلاح قیمت‌ها و ایجاد تعادل در بازار داده شود و به جای فرسایشی عمل کردن، شفاف‌سازی‌های لازم به‌منظور بازگشت روال عادی معاملات ارائه شود. گرچه در حال حاضر، سهامداران از بسیاری از بزرگان بورسی روی برگردانده و توجه به سمت صنایع کوچکی که اثرپذیری کمتری از تصمیمات دولتی دارند، جلب شده است، اما با یک دید بلندمدت می‌توان دریافت که صنایع بزرگ در ادامه بار دیگر سکان بازار را به دست می‌گیرند.
به عبارت دقیق تر، اقبال سهامداران به صنایع کوچک با توجه به ظرفیت نه چندان بالا منجر به اشباع سریع آنها می‌شود، در حالی که صنایع بزرگی چون پتروشیمی یا فلزات در کشور ما با توجه به مزیت نسبی و پتانسیل بالای رشد می‌توانند در بلندمدت توجه سهامداران را به خود جلب کنند.
در این میان، روند کم نوسان گروه محصولات شیمیایی شیب نزولی به خود گرفت. در این گروه، پیش‌بینی می‌شود پس از بازگشایی نمادها، روند در کوتاه مدت منفی شود اما همانطور که اشاره شد پس از اصلاح قیمت ها، بار دیگر با اقبال سهامداران مواجه شوند. «فارس» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور قابل توجهی دارند.
در معاملات روز گذشته، گروه فرآورده‌های نفتی روند منفی خود را ادامه داد. «شبندر» با حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد. اما بانکی‌ها که به دنبال اقبال روزهای اخیر سهامداران توانسته بودند گروه فلزات اساسی را از منظر ارزش بازار پشت سر بگذارند، بار دیگر به مسیر نزولی بازگشتند. «وبصادر» با حضور نسبتا فعال سهامداران حقوقی در نقش خریدار بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت.
در این شرایط، گروه فلزات اساسی روند منفی خود را ادامه داد. در این گروه، اولین پیش‌بینی EPS نمادها نسبت به سال گذشته مطلوب نبود که علت اصلی آن می‌تواند رفتار محافظه‌کارانه با توجه به مشخص نبودن میزان افزایش حامل‌های انرژی در سال آینده باشد. «فولاد» با حمایت سهامداران حقوقی به عنوان خریدار، بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت.
از سوی دیگر، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با تغییر چندانی مواجه نبودند. در این گروه، «وامید» تنها نماد قابل معامله است که با حضور بیشتر حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه بود؛ در حالی که سایر نمادها با توجه به شفاف نبودن اثرگذاری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها متوقف هستند (بخش قابل توجهی از سبد سرمایه‌گذاری آنها را شرکت‌های پتروشیمی تشکیل می‌دهد).
همچنین، گروه کانه‌های فلزی روند منفی خود را ادامه داد. «کروی» با حضور سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد.
اما مخابرات بر خلاف بازار روند مثبت روزهای اخیر خود را ادامه داد. اولین پیش‌بینی سود سال ۹۳ «اخابر» با ۱۵ درصد رشد همراه بود که همین امر باعث شد این نماد در دومین روز بازگشایی خود، با اقبال سهامداران و به ویژه حقیقی‌ها مواجه باشد.
از سوی دیگر، روند مثبت گروه سیمانی بار دیگر متوقف شد. «سفارس» با حضور پایاپای سهامداران حقوقی در نقش خریدار و فروشنده بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت.
در این شرایط، خودرویی‌ها نیز به مسیر نزولی بازگشتند. «ورنا» با حضور حقیقی‌ها بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد. در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها همگام با بازار منفی شدند. «وسپه» با حضور بسیار فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار، بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت.

درجا زدن بورس ادامه‌دار است؟

درجا زدن بورس ادامه‌دار است؟