گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با افت 26/1 درصدی شاخص کل مواجه بود که عمده صنایع با این روند همراهی کردند. بازار که در اواخر سال 92 با خوش‌بینی‌های بیش از حدی همراه شده بود، به دلیل محقق نشدن تعدیل مثبت سود شرکت‌ها در زمان کوتاه، شروع به افت کرد و همچنان در حال تعدیل قیمت‌ها است. اما در حال حاضر که نسبت قیمت به درآمد کل بازار (P/E) حدود 8/6 مرتبه است، به نظر می‌رسد کاهش قیمت سهام تا اندازه مطلوبی انجام شده و ادامه این سیر نزولی به علت برخی اخبار منفی نظیر اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها است که با افزایش هزینه‌های تولید، حاشیه سود شرکت‌ها را کاهش و در نتیجه P/E بازار را افزایش می‌دهد.
اما مهم‌تر از عوامل بنیادی این‌چنینی، جو حاکم بر بورس است که با توجه به سابقه سه ماه اخیر خود (حدود ۱۷ درصد افت از ۱۵ دی ۹۲) «بازار خرسی» را رقم زده است. در واقع، در این شرایط سهامداران به رشد قیمت سهام امیدی نداشته و از خرید امتناع می‌کنند که رکود در بازار را منجر خواهد شد. کاهش شدید حجم معاملات روزانه گواهی بر این ادعا است. در حال حاضر به‌رغم آنکه هنوز برخی نمادها نیاز به تعدیل بیشتر قیمت دارند، نمادهای دیگری وجود دارند که می‌توانند برای سرمایه گذاری جذاب باشند. به‌طور کلی مشاهده می‌شود عمده سهام با قیمت‌هایی بیش از ارزش واقعی خود، در گروه‌های کوچک با ارزش بازار کم قرار گرفته‌اند. به عبارت دقیق‌تر، اگر به نسبت قیمت به درآمد این گروه‌های صنعتی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند مراجعه شود، به‌طور میانگین این نسبت بالاتر از ۱۰ است. در سال گذشته، سوددهی مناسب برخی صنایع منجر به ایجاد موج خوش بینی شد که همه گروه‌های بورسی را در‌برگرفت. در این شرایط، شرکت‌های کوچک که حجم مبنای پایینی داشتند، با انجام کمترین حجم معاملات، تغییرات قیمت بسیار زیادی (ماکزیمم خود، یعنی چهار درصد) را تجربه می‌کردند و همین مساله منجر به رشد بیش از حد P/E در این صنایع شد.
از سوی دیگر، افزایش سود سپرده‌های بانکی و حتی عرضه اوراق مشارکت با سود ۲۳ درصدی می‌تواند بر این افت شاخص اثرگذار باشد. همچنین، افزایش قیمت طلا با توجه به وجود ناآرامی در اوکراین نیز به‌طور موقت می‌تواند جذابیت بورس را به ویژه برای سرمایه گذاران کوتاه مدت کاهش دهد. اما در بورس باید نگاه افراد بلندمدت باشد، به عنوان نمونه می‌توان به رقم دیروز شاخص کل اشاره کرد که ۸۴ درصد بالاتر از رقم ان در همین روز در سال ۹۲ بود.
در میان گروه‌های مورد بررسی این گزارش ساختمانی‌ها، ماشین‌آلات و برقی‌ها به ترتیب بیشترین حجم معاملات روز گذشته را در اختیار داشتند. همچنین، گروه دارویی روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه داد. «تیپیکو»، بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی، بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور حقیقی‌ها در اختیار گرفت. حمل و نقلی‌ها نیز در غیاب بزرگ‌ترین شرکت خود، «حکشتی»، روند کم نوسان خود را ادامه دادند. «حتوکا» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور ۱۰۰ درصدی سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد. از سوی دیگر، گروه رایانه‌ای روند منفی خود را تغییر داد و مثبت شد. دیروز، «رانفور» با توجه به تعدیل مثبت ۲۰ درصدی پیش‌بینی سود خود توانست به تنهایی عامل مثبت شدن این گروه شده و موثرترین نماد مثبت بر شاخص کل بورس نیز شناخته شود. «مداران» بیشترین حجم معاملات را در حالی در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش فروشنده کمی فعال‌تر بودند.
گروه غذایی در ادامه روند نوسانی خود مثبت شد. این گروه نیز متاثر از نماد «غمارگ» که به تازگی سهام آن به صورت بلوکی توسط صافولابهشهر عرضه شده بود، مثبت شد. «غمارگ» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت و با صف خرید همراه شد که سهامداران حقوقی در نقش فروشنده حضور فعال‌تری داشتند. اما گروه ساختمانی روند منفی خود را ادامه داد. «ثشاهد» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پایاپای سهامداران حقوقی در نقش خریدار و فروشنده به خود اختصاص داد. روز گذشته، روند منفی گروه برقی ادامه یافت. «بترانس» با حضور نسبتا فعال‌تر سهامداران حقوقی در نقش خریدار بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت.
گروه ماشین‌آلات و تجهیزات نیز روند منفی خود را ادامه داد. «تکنو» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که با حمایت ۹۸ درصدی سهامداران حقوقی در نقش خریدار مواجه شد. در این شرایط، روند منفی گروه لاستیک و پلاستیک ادامه یافت. «پلاسک» با حضور فعال حقیقی‌ها بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت. اما قندی‌ها که چند روزی بر خلاف مسیر بازار مثبت شده بودند، بار دیگر به مسیر نزولی بازگشتند. «قشرین» با حضور کامل سهامداران حقیقی، بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت. در نهایت، ادامه صف‌های فروش در نمادهای گروه کاشی و سرامیک خریداری نیافت و این گروه روند منفی ملایم خود را ادامه داد. «کحافظ» تنها با معامله ۶۵۵ سهم بین دو سهامدار حقیقی، بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد.

تعدیل قیمت‌ها در بورس ادامه یافت

تعدیل قیمت‌ها در بورس ادامه یافت