طی سال‌های گذشته میم کوین‌های مختلفی موفق به جذب توجهات ناگهانی سرمایه‌گذاران بازار شدند و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، با توجه به ماهیت آنها این جذابیت ادامه‌دار نبود و درحالی‌که میم‌کوین‌ها هم اکنون همچنان در جایگاه‌های برتر بازار قرار دارند، اما دیگر خبری از نوسانات و افزایش‌های شدید قیمتی نیست و روند تغییرات قیمتی آنها با سرعت کمتری دنبال می‌شود. ورلد‌کوین برخلاف میم‌کوین‌ها هدف فعالیت مشخصی دارد، سازندگان آن افراد شناخته‌شده‌ای در حوزه هوش مصنوعی و بلاک‌چین هستند و این پروژه ایده‌های جذابی را برای احراز هویت و تایید اطلاعات در آینده اینترنت و جهان معرفی می‌کند. با این حال، بازار تا به امروز بارها نشان داده است که افزایش‌های ناگهانی پروژه‌های بلاک‌چینی تا ابد ادامه‌دار نخواهد بود و جذابیت ایجادشده پیرامون ورلدکوین نیز دیر یا زود به پایان می‌رسد. این موضوع علاوه بر این واقعیت که این ارز دیجیتال تنها چند روز است که به صورت عمومی عرضه شده است، باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران جدید این ارز دیجیتال با برخی شک و تردید‌ها نسبت به آینده آن مواجه شوند.

ورلد کوین

برخلاف بسیاری از ارز‌های دیجیتال دیگر بازار، ورلد‌کوین یک پروژه تمام دیجیتالی نیست. برعکس، ورلد‌کوین در تلاش است تا ارتباط خود را با دنیای واقعی حفظ کند و دریافت خدمات آن به ارتباط فیزیکی با کاربران ملزم است. ورلدکوین در واقع یک استارت‌آپ است که در تلاش است تا تفاوت میان فعالیت‌های انجام‌شده انسانی و هوش مصنوعی را مشخص کند. سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI و خالق چت جی‌پی‌تی، یکی از بنیان‌گذاران ورلدکوین است که همراه با الکس بلانیا و مکس نوندسترن این پروژه را راه‌اندازی کرده‌اند. الکس بلانیا شرکت فناوری ابزار‌ها برای بشریت را بنیان‌گذاری کرده است که ورلد‌کوین نیز یکی از محصولات این شرکت است. توسعه این پروژه از سال۲۰۲۰ آغاز شده است و قبل از عرضه عمومی ارز دیجیتال ورلدکوین، روند احراز هویت برخی کاربران آن انجام شده بود.

مرحله آزمایشی این ارز دیجیتال از سال۲۰۲۲ آغاز شد که در آن داوطلبان باید چشمان خود را به وسیله دستگاه مخصوصی اسکن می‌کردند و در ازای آن، توکن ورلد‌کوین را پاداش می‌گرفتند. اسکن چشمان علاقه‌مندان به ثبت‌نام و دریافت خدمات ورلد کوین همچنان انجام می‌شود و یک ویژگی کلیدی این پروژه به شمار می‌رود. هدف این اسکن، تایید هویت کاربران و شناسایی روبات‌ها است.درحالی‌که هوش‌های مصنوعی و روبات‌ها مدت زمان زیادی است که در زندگی انسان‌ها حضور دارند، اما طی سال‌های اخیر با پیشرفت قابل توجه انجام‌شده در حوزه هوش مصنوعی، خدمات هوش مصنوعی بیش از هر زمانی در اختیار عموم مردم قرار گرفته‌اند و هرکسی می‌تواند با اتصال اینترنت، از این خدمات بهره‌مند شود و تولید محتوا کند، آثار هنری خلق کند یا تصویر و صدا‌ها را تغییر دهد.

درحالی‌که پیشرفت هوش مصنوعی و روبات‌ها می‌تواند فواید بسیاری در زندگی روزمره انسان‌ها داشته باشد، اما گسترش استفاده از آنها می‌تواند منجر به فعالیت‌های مخرب در پلتفرم‌های بلاک‌چینی و سنتی شود. در حال حاضر نیز تشخیص تفاوت محتوا‌های تولیدشده هوش مصنوعی و انسانی دشوار شده است و در آینده نیز این شرایط بدتر خواهد شد. به همین دلیل ورلدکوین به‌عنوان راه‌حلی برای این مشکل ایجاد شده است تا بتواند کاربران برنامه‌ها را هویت‌سنجی کند. در راستای تایید هویت انسانی کاربران، ورلدکوین در بیش از ۱۸کشور جهان فعالیت دارد و دستگاه‌های مخصوصی را طراحی کرده است که کاربران می‌توانند با اسکن چشم خود با آنها، تایید کنند که انسان هستند و سپس یک‌شناسه دیجیتالی به نام ورلد آی‌دی دریافت کنند.

این فرآیند بدون نقض حریم خصوصی کاربران و دریافت اطلاعات محرمانه، هویت انسانی کاربران را تایید می‌کند. پس از تایید هویت، آنها می‌توانند از شناسنامه دیجیتالی خود برای ثبت‌نام و دریافت خدمات در پلتفرم‌های آنلاین، سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها استفاده کنند. با گسترش استفاده از ورلدکوین و استقبال کاربران و صاحبان کسب‌وکار‌ها، برنامه‌های مختلف آنلاین مانند شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به روشی راحت و مطمئن هویت کاربران خود را تایید و از فعالیت هوش‌های مصنوعی و روبات‌های تبلیغاتی و هرزنامه‌ها جلوگیری کنند. خدمات ورلدکوین مانند ورلد آی‌دی می‌تواند کاربرد‌های بسیاری در سراسر جهان داشته باشد، با گسترش استفاده از ورلدکوین کاربران تجربه بهتری در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های آنلاین خواهند داشت و این پلتفرم‌ها نیز می‌توانند راه‌حلی برای مقابله با روبات‌های مزاحم داشته باشند. اما این کاربرد به تنهایی نمی‌تواند تضمین‌کننده موفقیت ورلدکوین باشد.

آینده ورلدکوین

درحالی‌که هم اکنون این پروژه به دلایلی مانند خدمات جذاب و همچنین داشتن سم آلتمن به‌عنوان بنیان‌گذار خود توجهات بسیاری را جلب کرده است، اما سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به خرید ورلدکوین مهم است به نکاتی توجه داشته باشند. در ابتدا سرمایه‌گذاران باید بدانند که تمام پروژه‌های بلاک‌چینی برای کسب سود از نوسانات قیمتی توکن دیجیتال خود ایجاد نمی‌شوند و ورلدکوین از جمله این پروژه‌ها است که تمرکز ویژه‌ای بر ارائه خدمات و راهکار‌های نسل آینده اینترنت داشته است. بنابراین گسترش استفاده از ورلدکوین نمی‌تواند به معنای تضمین رشد قیمتی شدید توکن دیجیتال آن باشد؛ درحالی‌که این ارز دیجیتال می‌تواند همانند هر ارز دیجیتال دیگر بازار رشد‌های قیمتی تجربه کند؛ اما احتمال آن کم است که انفجارهای قیمتی شدیدی مانند میم‌کوین‌ها برای این ارز دیجیتال رخ دهد.

علاوه بر آن، درحالی‌که به‌صورت نظری خدمات ورلد کوین جذاب و کاربردی به نظر می‌رسد، اما ورلدکوین در تلاش برای ارائه راهکار و راه‌حلی است که بسیاری در سراسر جهان نیازی به آن ندارند. اینترنت نسل آینده هم‌اکنون در حال توسعه است؛ اما برنامه‌های غیرمتمرکز هنوز موفق نشده‌اند تا به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرند. با وجود سال‌ها پیشرفت و توسعه، پلتفرم‌های بلاک چینی و برنامه‌های غیرمتمرکز همچنان از ضعف‌های بزرگی مانند سختی استفاده و کارمزد‌های بالا رنج می‌برند که باعث شده است تا عموم کاربران جهان نیازی به مهاجرت از وب ۰/ ۲ به وب ۰/ ۳ نداشته باشند.

دسترسی به جهان دیجیتال پیشرفته که به‌صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند، رویای بسیاری است؛ اما هنوز فاصله زیادی تا واقعی شدن آن وجود دارد. شناسنامه دیجیتالی که ورلد کوین ارائه می‌کند نیز ایده جذابی است؛ اما هم اکنون استفاده از آن به‌صورت گسترده و جهانی کاربردی نیست. ورلدکوین در حال حاضر تنها در چند کشور جهانی فعالیت دارد و در آن کشور‌ها نیز امکان ارائه خدمات در تمام شهر‌ها را ندارد. حتی در صورت دریافت این شناسنامه، برنامه‌ها و پلتفرم‌های کمی از آن پشتیبانی می‌کنند و کاربران همچنان برای فعالیت در تقریبا تمامی سایت‌ها و برنامه‌های شبکه اجتماعی محبوب خود نیازمند ایجاد حساب کاربری و طی کردن روش‌های قدیمی هستند. البته این موارد گفته‌شده به معنی عدم موفقیت و شکست قطعی پروژه ورلد‌کوین نخواهد بود. ورلدکوین با دید بلندمدت و برای استفاده گسترده در آینده نزدیک طراحی شده و ممکن است طی سال‌های آینده موارد استفاده از آن بسیار گسترده‌تر از امروز باشد.

بنابراین درحالی‌که ورلدکوین یک پروژه جذاب برای سرمایه‌گذاری در این روز‌های بازار شناخته شده است، اما ریسک‌های مختلفی پیرامون این ارز دیجیتال وجود دارد. اگر سرمایه‌گذاران در تلاش برای کسب سود از ارز دیجیتال ورلدکوین هستند، باید به ماهیت و هدف بلندمدت این پروژه توجه داشته باشند و بدانند که خرید هیچ ارز دیجیتالی نمی‌تواند به‌صورت تضمین‌شده به سودآوری برسد. ورلدکوین در نهایت یک ارز دیجیتال است و همانند دیگر ارز‌ها نوسانات قیمتی را تجربه می‌کند، در این نوسانات قیمتی بسیاری می‌توانند به سود برسند؛ اما بسیاری دیگر نیز ضرر‌های غیرقابل جبرانی را تجربه خواهند کرد. همچنین این ارز دیجیتال برای مدت کوتاهی است که به‌صورت عمومی عرضه می‌شود و اطلاعات تحلیل قیمتی کمی پیرامون آن وجود دارد؛ موضوعی که به خودی خود ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد.