دورنمای روشن آمریکا برای نفت

گروه بورس جهانی - حمزه بهادیوند چگینی: قیمت‌های نقدی برای نفت خام در بازارهای جهانی همچنان به روند کاهشی خود ادامه می‌دهند و این کاهش به نظر می‌رسد برای بازگشت به کانال افزایشی خود در کوتاه مدت نیازمند یک محرک اساسی است که اخبار و اتفاقاتی که این روزها در حوزه اقتصاد جهانی شاهد آنها هستیم، هیچ‌کدام قادر به تحرک بازار نیست. دیروز قیمت نفت در پی کاهش امیدها به بهبود رشد اقتصادی در جهان و افزایش نابهنگام ذخایر نفت آمریکا چند سنت افزایش یافت که در نتیجه کاهش عرضه این محصول به بازارهای جهانی بروز کرد. بنا بر گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفتی این کشور با ۱۳/۱ میلیون بشکه در روز افزایش مواجه شده که این میزان باعث افزایش قیمت‌ها به میزانی کم در بازارها شده است. اخبار گوناگونی در زمینه اقتصادهای بزرگ دنیا منتشر شده که از آن جمله می‌توان به بهبود ۴/۲ درصدی شاخص تولیدات صنعتی در ژاپن و در عوض افزایش نرخ بیکاری در آلمان به ۹/۶ درصد افزایش ۲ درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده در اروپا اشاره کرد. از کشورهای نوظهور نیز خبر می‌رسد رشد اقتصادی هند به ۳/۵ درصد رسیده است. در طرف دیگر شاخص قیمتی آلمان نیز کمی افزایش یافته (۱/۰ واحد) و تولید ناخالص داخلی آمریکا نیز با کاهشی ۱/۰ واحدی همراه بوده است.
در این بین برخی خبرها از احتمال بهبود در اقتصادهای بزرگ جهان حکایت دارند که اقتصاد آمریکا و رشد اقتصادی آن در نیمه دوم سال یکی از این خبرها است به طوری که شاخص معاملات مسکن در ایالات متحده در ماه ژانویه با 5/4 درصد رشد مواجه بوده است که این خبر نشان از آن دارد که اقتصاد این کشور با جهشی نسبی در این سال مواجه خواهد شد؛ چراکه انتظارات از بهبود این بخش پیش از این 5/1 درصد نبود. رشد سالانه بخش مسکن نیز در مقایسه با 2012 با 4/10 درصد افزایش مواجه بوده که از این بعد نیز در مقایسه با انتظارات بیشتر رشد کرده است. در این میان بازار نفت ایالات متحده آمریکا در پی سخنرانی اخیر بن برنانکه درباره تحولات سیاستی در اقتصاد آمریکا و تداوم سیاست‌های تسهیل پولی در این کشور با افزایش ذخایر مواجه شده و احتمال می‌رود این روند نیز ادامه یابد.
آمریکا بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت جهان است و سیاست‌های اقتصادی در این کشور به منزله بهبود مصرف و قیمت نفت در بازارهای جهانی محسوب می‌شود حال آن که سرمایه‌گذاران در این بازار به شدت در انتظار اخباری موثق از اقتصاد این کشور هستند و بر اساس همین اصل که همواره در کنار موضوعات ژئوپلتیک جهان به خصوص خاورمیانه مورد تاکید بوده، به زودی شاهد افزایش قیمت در حوزه نفت خواهیم بود.
در عین حال آژانس بین‌المللی انرژی آمریکا در گزارش خود از وضعیت نفت در ماه فوریه با اشاره به اینکه قیمت نفت برنت در سال 2012 به طور میانگین 112 دلار در هر بشکه بوده قیمت میانگین نفت را در ماه فوریه 117 دلار اعلام کرده و پیش بینی خود را از قیمت نفت برنت در سال جاری به 109 دلار در هر بشکه رسانده است.
پیش‌بینی این سازمان از قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۴ صد و یک دلار در هر بشکه است. بر همین اساس اختلاف قیمت نفت برنت و نفت آمریکا ۱۸ دلار در سال ۲۰۱۲ بوده که به ۹ دلار در سال ۲۰۱۴ می‌رسد. در عین حال این سازمان انتظار دارد قیمت بنزین نیز اندکی کاهش را در سال جدید و سال آینده تجربه کند به طوری که قیمت این محصول از ۶۳/۳ دلار در سال قبل به ۵۵/۳ دلار در سال جدید و ۳۹/۳ در سال آینده برسد. این موضوع به دلیل احتمال افزایش تولید این محصول در پالایشگاه‌های بزرگ آمریکا است که قیمت‌های نفت را نیز در نتیجه تقاضای بیشتر با افزایش مواجه می‌سازد. البته قیمتی که برای بنزین در این دوره توسط آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی شده، از پیش بینی قبلی این سازمان بیشتر است که دلیل آن افزایش قیمت نفت است.
در عین حال EIA تولید نفت خام آمریکا را 4/6 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده که 800 هزار بشکه بیشتر از سال قبل است. سال آینده نیز به پیش‌بینی این سازمان، تولید این نوع نفت به 8/7 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این میزان تولید می‌تواند مهاری برای افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازارهای جهانی محسوب شود. در عین حال مصرف سوخت‌های مایع نیز انتظار می‌رود به 7/18 میلیون بشکه در سال 2014 برسد. مصرف سوخت‌های مایع در آمریکا از 8/20 میلیون بشکه در روز در سال 2005 به 6/18 میلیون بشکه در روز در سال 2012 رسیده است.

اخبار نفت در هفته‌ای که گذشت
* تولید نفت چین در ماه ژانویه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل 6/3 درصد رشد کرده و به ١٧ میلیون و ٧٠٠ هزار تن رسیده است. پالایش نفت دراین کشور دراین ماه نیز 3/5 درصد افزایش یافته و به ٣٨میلیون و ١٣٠ هزار تن رسیده است. تولیدنفت پالایش شده چین با 6درصد رشد در همین ماه ٢٣ میلیون و ۵٢٠ هزار تن بوده است. چین در ماه ژانویه امسال ٢٠ میلیون و ۴٨٠ هزار تن تولیدات نفتی مصرف کرد که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 7/5 درصد رشد داشته است. تولید گاز طبیعی چین در ماه ژانویه سال ٢٠١٣ نزدیک به 14/4 درصد رشد داشته و به یازده میلیارد و ٢٠٠ میلیون متر مکعب رسیده است. چین در ماه گذشته میلادی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون متر مکعب گاز وارد کرد که در مقایسه با دوره مشابه سال ٢٠١٢ میلادی بیش از ۴٢ درصد افزایش یافته است.
* رییس شورای بازرگانی عراق از امضای توافقنامه‌هایی میان بغداد و امان برای ساخت خطوط لوله صادرات نفت و گاز عراق به اردن در ماه‌جاری میلادی خبر داد. به گزارش پایگاه خبری البوابه، مجید سعدی روز یکشنبه ۶ اسفند اعلام کرد: عراق و اردن در ماه جاری میلادی برای ساخت دو خط لوله یکی برای صادرات نفت و دیگری صادرات گاز توافقنامه‌های تجاری و قانونی امضا می‌کنند. وی افزود: انتظار می‌رود مناقصه ساخت این پروژه ١٨ میلیارد دلاری در ماه مارس سال‌جاری میلادی برگزار شود. شرکت‌های بزرگ مهندسی از آمریکا، کانادا، چین و آلمان برای شرکت در مناقصه ساخت این خطوط لوله ابراز علاقه مندی کرده‌اند.
نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، چندی پیش در سفر به امان، پایتخت اردن، از توافق دو کشور برای ساخت یک خط لوله صادرات نفت خام عراق به شهر عقبه اردن در امتداد سواحل دریای سرخ خبر داده بود. وی گفته بود: با ساخت خط لوله صادرات نفت عراق به اردن، ترانزیت نفت خام به وسیله تانکرهای مخصوص حمل نفت خام در مرز دو کشور پایان می‌یابد.
* به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، وزارت انرژی برزیل اعلام کرد: دولت برزیل در نظر دارد به منظور واگذاری حق امتیاز توسعه بلوک‌های قدیمی، کمک به شرکت‌های کوچک و افزایش تولید نفت خام ظرف یک سال آینده یک مناقصه برگزار کند. بر اساس این گزارش، دولت برزیل همچنان در حال بررسی زمان برگزاری مناقصه بلوک‌های نفتی است تا زمان آن با مناقصه واگذاری حق امتیاز برداشت از ذخایر شیل اویل تداخل نداشته باشد. وزارت انرژی برزیل اعلام کرد: ما در حال انتخاب مناطق سودآور برای شرکت‌های نفتی هستیم و این مناقصه می‌تواند به ادامه تولید در بلوک‌های قدیمی و توسعه بخش‌های نفتی کمک کند. با توجه به وضع قوانین جدید درباره ذخایر نفتی کشف شده در آب‌های عمیق سواحل جنوب شرقی برزیل، اکتشاف نفت و گاز در این کشور در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است.