شروین شهریاری

پرسش از آقای «شمیم زواره» از طریق پست الکترونیک: با مراجعه به آخرین گزارش بانک‌ کارآفرین مشاهده می‌شود که این شرکت پیش‌بینی نموده که امسال۲۶۰‌میلیارد تومان تسهیلات سررسید گذشته داشته باشد که حدود ۱۳‌درصد کل تسهیلات اعطایی را شامل می‌شود. آیا این مساله ریسک فعالیت بانک و خطر کاهش سودآوری را در پی ندارد؟ مسائل مربوط به تحلیل بانک‌ها علاوه بر تسلط بر دانش بنیادی متداول، نیازمند احاطه بر حوزه مقررات بانکی و آشنایی نسبی با فرآیند حسابداری و حسابرسی بانک‌ها است.

در خصوص پرسش مطرح شده توسط خواننده محترم، باید به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار به شماره ۲۸۲۳ مورخ پنجم اسفند ۸۵ توجه کرد.

بنابراین آیین‌نامه، از ابتدای سال‌جاری، شورای پول و اعتبار بانک‌ها را موظف کرده که دارایی‌های خود (تسهیلات اعطایی) را طبقه‌بندی و بر مبنای آن ذخیره خاص در حساب‌ها منظور کنند. (علاوه بر ذخیره عام)

بر این اساس، هر بانک باید کل تسهیلات اعطایی خود را در چهار گروه جاری، سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول طبقه بندی کند. توضیحات مشروحی در این رابطه قبلا در همین ستون ارائه شده است.

طبقه سررسید گذشته که مورد پرسش می‌باشد، شامل تسهیلاتی است که از تاریخ سررسید اصل و سود تسهیلات یا بازپرداخت اقساط بیش از ۲ ماه گذشته؛ ولی تاخیر در بازپرداخت هنوز از ۶ماه تجاوز نکرده است.

در این صورت فقط مبلغ سررسید شده تسهیلات به این طبقه منتقل می‌شود و بانک موظف است در سال‌جاری برای مانده تسهیلات طبقه سررسید گذشته ۱۰‌درصد از کل مبلغ آن را «ذخیره خاص» در حساب‌ها منظور کند.

این ذخیره در حال حاضر تحت عنوان هزینه به سرفصل مطالبات مشکوک‌الوصول در صورت سود و زیان انتقال می‌یابد. البته ذکر این نکته ضروری است که بانک باید قبل از احتساب ذخیره خاص، ارزش وثیقه‌های مشتریان را محاسبه و آن را با اعمال ضرایبی از مانده تسهیلات کسر نماید. بنابراین با توجه به آنکه تنها بانک و حسابرس (در شرایط خاص) به لیست وثایق مربوط به تسهیلات دسترسی دارند، در حال حاضر صرفا انعکاس رقم ۲۶۰‌میلیارد تومانی در گزارش اخیر «وکار» نگرانی خاصی را برای سهامداران در بر نخواهد داشت و این مساله می‌تواند جزئی از روند طبیعی فعالیت بانک تلقی شود.

در مجموع به نظر می‌رسد در خصوص طبقه‌بندی تسهیلات و اخذ ذخیره خاص، بانک کارآفرین نسبت به دوبانک دیگر بورسی پیشرو بوده و این طبقه‌بندی و اخذ ذخیره لازم را با سرعت بیشتری انجام داده است. این در حالی است که نوین در گزارش شش ماهه حسابرسی شده اخیر، بندی را بابت محدودیت حسابرس در دامنه رسیدگی به کفایت ذخایر خاص در گزارش خود داشته است. پارسیان هم تاکنون گزارش حسابرسی شش ماهه را منتشر ننموده است.

پرسش از آقای محمدی: از سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری سپه هستم. پس از گذشت یکسال از ثبات قیمت سهام این شرکت در نرخ صد تومان، اکنون اعلام مجمع شده است و پیشنهاد تقسیم سود را در آخرین گزارش از ده تومان به ۶ تومان کاهش داده اند. علت این تغییر ناگهانی و تکلیف سهامداران جز که مدتها است این سهم را بدون کسب بازدهی نگهداری کرده‌اند چیست؟

«‌وسپه‌» از نمادهایی است که در بازار مشمول عملیات بازار‌گردانی توسط سرمایه‌گذاری امید است‌ که البته دخالتی در جلوگیری از رشد قیمت سهام این شرکت نداشته و تنها به جمع آوری این سهم از بازار و دفاع از قیمت آن پرداخته است‌.

بررسی صورت سود و زیان حسابرسی شده «وسپه» نشان می‌دهد که سود ۱۴۸ریالی به ازای هر سهم در صورت‌های مالی دوازده ماهه (‌منتهی به ۳۰ آذر ۸۶) تحقق یافته است و این شرکت با توقف نماد در امروز، شاهد برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در روز یکشنبه هفته آینده خواهد بود.

در این مجمع بنا به پیشنهاد فعلی هیات‌مدیره، قصد تقسیم نقدی ۶۰ریال وجود دارد که البته تصویب رقم آن در اختیار مجمع خواهد بود. البته سرمایه‌گذاری امید در بودجه خود، سود تقسیمی از مجمع سپه را ۱۲تومان به ازای هر سهم در گزارش خود دیده است، بنابراین یک گمانه‌زنی نیز می‌تواند افزایش پیشنهاد تقسیم سود در جلسه مجمع باشد.

در رابطه با بازگشایی نماد نیز این احتمال وجود دارد که همچون سال گذشته با توجه به ارزش ذاتی سهم و استراتژی سرمایه‌گذاری امید‌، باز هم نماد «وسپه» در قیمت ۱۰۰‌تومان بدون افت ناشی از تقسیم سود بازگشایی شود. البته در چنین شرایطی با عملیات بازارگردانی‌، محدودیت فروش ۲۵۰۰ سهم از هر کد در هر روز به بازارگردان وجود خواهد داشت‌.

پرسش از خواننده‌ای بدون ذکر نام: سهام سرمایه‌گذاری شاهد اخیرا مورد توجه نسبی قرار گرفته است. علت آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موارد زیر در خصوص آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری شاهد عمدتا از اظهارات مدیران شرکت در مجمع سالیانه اخیر اقتباس شده است:

۱ - سال مالی آتی (منتهی به شهریورماه ۸۸) را می‌توان زمان به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های شرکت و رشد قابل ملاحظه سودآوری دانست. بنابر اظهار مدیرعامل شرکت، شاهد در این دوره با سرمایه فعلی توانایی دستیابی به بیش از ۱۰۰تومان سود خالص به ازای هر سهم را خواهد داشت. بنابراین سهامداران شرکت می‌توانند به سرمایه‌گذاری در سهم شاهد در افق زمانی بلندمدت امیدوار باشند.

۲ - شاهد در نظر دارد کلیه دارایی‌های ساختمانی خود را به قیمت تمام شده به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه (عمران و توسعه شاهد) انتقال داده و سپس این هلدینگ ساختمانی خود را هرچه سریع‌تر به بورس وارد کند. با توجه به قیمت تمام شده بسیار پایین دارایی‌های ساختمانی شاهد، پیش‌بینی می‌شود این زیرمجموعه با سودآوری و اقبال مناسبی در بازار سرمایه مواجه شود.

Shahriary_sh@yahoo.com