گروه بورس - بانک پارسیان در تاریخ 29/5/80 تاسیس و در تاریخ 15/6/80 در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. ارائه خدمات بانکی از نیمه اول اسفند ماه 1380 با افتتاح همزمان چهار شعبه در تهران آغاز شد.

سرمایه اولیه بانک مبلغ ۳۱۰میلیارد ریال مقسم به ۳۱۰میلیون سهم عادی یک‌هزار ریالی با نام بود که طی سه مرحله به ۵۰۰۰میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.
همانطور که در جدول ملاحظه می‌شود بانک پارسیان در سال‌های 83 و 84 پس از افزایش سرمایه، حرکت روبه‌رو خود را در بخش جذب سپرده و ارائه تسهیلات آغاز کرد به‌گونه‌ای که با افزایش سرمایه 486درصدی در سال 83، سود خالص بانک نیز به همین میزان افزایش پیدا کرد و در سال 84 نیز درپی افزایش سرمایه 150درصدی شاخصه‌های اصلی بانک ازجمله میزان جذب سپرده و ارائه تسهیلات به همین نسبت رشد کرد. همانطورکه ملاحظه می‌شود پیش‌بینی بانک پارسیان برای جذب سپرده تا پایان سال 85 رقم 83هزار و 769میلیارد ریال است که در صورت دستیابی به این رقم، بانک پارسیان می‌تواند در زمینه منابع، خود را در ردیف پنج بانک بزرگ کشور قرار دهد.
فرآیندی که در طول پنج سال و با در اختیار داشتن تنها یکصد شعبه اتفاق افتاده است همچنین کاهش پیش‌بینی سود خالص بانک پارسیان در حالی است که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات اعطایی توسط بانک‌های غیردولتی ۱۷درصد تعیین شده است و این نرخ از سال ۱۳۸۱ به طور مداوم در حال کاهش بوده است. به بیان دیگر در سال ۱۳۸۱ نرخ سود تسهیلات بانک پارسیان در حدود ۳۰درصد و نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری پنج ساله ۵/۲۱درصد بوده است. در حالی‌که با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار،‌ کلیه بانک‌های خصوصی، نرخ سود تسهیلات را به ۱۷درصد و نرخ سود سپرده‌ سرمایه‌گذاری بلندمدت را به ۱۸درصد کاهش داده‌اند که مقایسه ارقام فوق، بیانگر کاهش حاشیه سود بانک پارسیان به صورت دستوری بوده است.