گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را با رونق چشمگیر معاملات آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار ما، حجم معاملات روز گذشته بازار فرابورس در مقایسه با روزهای قبل رشد قابل‌توجهی کرد، به طوری که در مجموع، بیش از ۲۰ میلیون و ۶۴۸ هزار سهم در این بازار خرید و فروش شد و ارزش کل معاملات به رقم ۳۱۷ میلیارد و ۴۵۷ میلیون ریال رسید که این رقم در مقایسه با معاملات روز چهارشنبه، ۱۶۸ درصد رشد را شاهد بوده است.
در ابتدای معاملات دیروز صف خریدی برای سهام بانک سرمایه تشکیل شد که در جریان معاملات این صف عرضه و مجدد تشکیل شد، به طوری که تا پایان ساعت کاری دیروز این امر چندین بار تکرار شد و در نهایت صف خریدی معادل 300 هزار سهم برای آن باقی ماند.
همچنین به دنبال صف خرید مزبور، هر سهم «سمایه» معادل ۵۵/۴ درصد افزایش نرخ را تجربه کرد و به قیمت دو هزار و ۳۲۱ ریال رسید و در مجموع بیش از ۶ میلیون و ۸۰۹ هزار سهم این شرکت به ارزش ۱۵ میلیارد ریال دادوستد شد و به این ترتیب نماد «سمایه» به عنوان پرمعامله‌ترین سهم دیروز شناخته شد.
همچنین نمادهای پتروشیمی پردیس و سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز هر کدام به ترتیب با معامله 5 و 4 میلیون سهم، رتبه‌های بعدی را به معاملات خود اختصاص دادند.
همچنین نماد معاملاتی پتروشیمی پردیس با روانه کردن مبلغی معادل ۱۲۷ میلیارد ریال عنوان باارزش‌ترین نماد را کسب کرد.
از سوی دیگر، روز گذشته 22 نماد در بازار فرابورس معامله شد که از این تعداد تنها 4 نماد با افزایش قیمت به کار خود پایان دادند و مابقی شاهد افت نرخ سهام خود بودند. در این راستا می‌توان به کاهش قیمت نمادهای بالاست، همراه اول،
روان فن‌آور، باغمیشه و تجارت الکترونیک پارسیان اشاره کرد. در بازار دوم نیز روز گذشته نماد و حق‌تقدم بانک الکترونیکی آرین، شاهد معامله سهام خود بودند که هر دو نماد مزبور با افت قیمت مواجه شدند.
بر این اساس هر سهم «آرین» با 91/1 درصد کاهش به قیمت 461 ریال رسید و تعداد یک میلیون و 299 هزار سهم آن به ارزش 598 میلیون ریال خرید و فروش شد.
حق‌تقدم این بانک نیز رقمی معادل سه میلیارد و ۱۲۹ میلیون ریال روانه بازار کرد.
بازار پایه فرابورس نیز روز گذشته معامله سهام پتروشیمی امیرکبیر را در خود جای داد، به طوری که در این روز تعداد سه هزار و 60 سهم از سهام «شکبیر» به ارزش 12 میلیون ریال دادوستد شد. همچنین در پایان معاملات صف فروشی معادل سه میلیون و 350 هزار سهم برای آن تشکیل شد.
نرخ هر سهم در صف فروش یادشده، سه هزار و ۸۲۵ ریال بود.
روز گذشته بازار اوراق مشارکت نیز تحولات بسیاری را تجربه کرد، به طوری که در ابتدای معاملات دیروز نماد معاملاتی گواهی سپرده سرمایه‌گذاری بانک کشاورزی، پس از پرداخت سود ماهانه، بازگشایی شد و در این روز 90 هزار و 350 برگه از این اوراق به ارزش 90 میلیارد و 350 میلیون ریال جابه‌جا شد.
همچنین روز گذشته ۱۴ هزار و ۲۸۰ برگه از اوراق مشارکت نفت نیز به ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال دادوستد شد و در پایان معاملات نماد مزبور به منظور پرداخت اولین سود علی‌الحساب سه ماهه متوقف شد.