هفته‌ای با کارنامه مثبت

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه شاهد رخدادی کم‌سابقه بود که در جریان آن دو تن از مدیران بازار سرمایه در حضور مقام معظم رهبری، به ارائه گزارشی از وضعیت این بازار پرداختند. روز چهارشنبه در جریان دیدار فعالان اقتصادی با مقام معظم رهبری، دکتر قالیباف مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار و دکتر آرام بنیار مدیرعامل تامین سرمایه امین در میان سخنرانان جلسه به تشریج شرایط بازار سرمایه پرداختند. این نخستین باری است که بازار سرمایه در این سطح دارای نماینده‌ای بوده است که این امر امیدواری‌هایی را در میان فعالان اقتصادی کشور ایجاد کرده است.

در این دیدار مقام معظم رهبری نیز در سخنانی به تشریح شرایط کنونی اقتصاد کشور و روند اجرایی اصل ۴۴ پرداختند. معظم له با تاکید بر اینکه در زمینه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، کارهای خوبی انجام شده اما کافی نیست، خاطرنشان کردند: براساس سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴، باید زمینه یک اقتصاد رقابتی با حضور بخش خصوصی بوجود آید که لازمه چنین کاری، تحرک بیشتر برای اجرای کامل سیاست‌های اصل ۴۴ است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: هدف از اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، فقط واگذاری بنگاه‌ها نیست بلکه در کنار واگذاری‌ها باید در زمینه توانمند کردن بخش خصوصی، فراهم کردن امکان مدیریت خوب، و نظارت جدی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی نیز کارهای اساسی انجام شود.

در بازار روز چهارشنبه، در پی انتشار خبرهای اولیه در مورد انجام این دیدار، رویکرد مثبتی بر بازار حاکم شد که نقش مهمی در ثبت رشد ۱۴۸واحدی شاخص کل داشت.

در کنار این رخداد، بازار سرمایه با خبرهای مهمی نیز در انتهای هفته مواجه بود. در حوزه سیاسی تعمیق بحران در منطقه خاورمیانه دارای اهمیت است.

در همین حال معامله‌گران با دقت روند مذاکرات تهران- مسکو را دنبال می‌کنند.

در کنار مسائل سیاسی در حوزه اقتصادی معامله‌گران در روز پنج‌شنبه شاهد اوج گیری دوباره نگرانی در حوزه اقتصاد جهانی بودند. بروز تردیدهایی در مورد امکان ادامه حیات حوزه یورو و کاهش رشد اقتصادی فرانسه و آلمان سبب شد تا بهای مواد خام با کاهش جدی مواجه شود. این امر روز جمعه نیز تداوم داشت تا بهای

نفت وست تگزاس تا کمتر از ۸۰دلار در هر بشکه نیز افت کند. بهای فلزات رنگین نیز با افت همراه شد؛ بهای مس در بورس فلزات لندن تا ۸هزار و ۷۳۶دلار کاهش یافت. بهای آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۳۷۱دلار، ۲هزار و ۱۵۵دلار و ۲هزار و ۳۴۰دلار در هر تن رقم خورد. بهای فولاد نیز در حد ۶۲۰دلار در هر تن برای بیلت در بورس فلزات لندن رقم خورده است. در این میان آنچه که نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرده است، رشد بهای طلا و به تبع آن سکه است. رشد بهای طلا در بازار جهانی به مرز یک هزار و ۸۶۰دلار در هر اونس، سبب شده است باردیگر این بازار مورد توجه بخشی از سرمایه‌گذاران قرار گیرد. در این میان برخی محدودیت‌ها در مورد بازار ارز نیز سبب شده بازار ارز نیز با احتمال افزایش فعالیت مواجه شود.

در همین حال در حوزه اقتصاد کشور، معامله‌گران شاهد اعلام نرخ تورم در تیرماه بودند که هر چند با کاهش نسبی سرعت افزایش تورم همراه بوده، اما همچنان حکایت از رشد تورم دارد. در حوزه اقتصاد داخلی، بحث افزایش قیمت خودرو در سطح بازار داخلی و تایید و تکذیب مکرر این افزایش نرخ نیز موضوعی مهم برای بازار به شمار می‌رود. در بازار معاملات خودرو بهای خودرو‌های تولید دو شرکت ایران خودرو و سایپا به شدت در حال افزایش است.

این در حالی است که مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تکذیب اعطای هرگونه مجوز مبنی بر افزایش مجدد قیمت انواع خودرو‌های داخلی، از برخورد شدید و خارج از مصوبات کمیته خودرو این سازمان با هرگونه افزایش قیمت احتمالی واحدهای تولیدی خبر داد.

از سوی دیگر حوزه فعالیت‌های بیمه‌ای نیز با تب و تاب ناشی از اعلام مجدد ارزش دیه به میزان ۹۰۰میلیون ریال مواجه است. با اعلام مجدد این رقم مسوولان شرکت‌های بیمه‌ای به اظهار نظرهایی در مورد تبعات این تصمیم برای صنعت بیمه کشور پرداختند. جواد فرشباف‌ماهریان درباره دیه

۹۰ میلیون تومانی اظهار کرد: اجرای این رقم دیه منوط به تعیین تکلیف قانون بیمه شخص ثالث است.

وی اعلام نرخ دیه ۹۰ میلیون تومانی را باعث شوک در صنعت بیمه دانست و گفت: برای اعلام این رقم کار کارشناسی و پیش‌بینی‌های لازم انجام نشده بود، اما پس از آن صنعت بیمه اقدام به کار کارشناسی، ارزیابی و بررسی کرد و وزارتخانه‌های اقتصاد و دادگستری برای مشخص شدن آثار روانی و اجتماعی این موضوع همکاری لازم را با صنعت بیمه کشور کردند تا حقوق جامعه، زیان‌دیدگان و آثار نامطلوب این طرح مشخص شود.

در تحولات درون بازار سرمایه نیز معامله‌گران شاهد اعلام وضعیت پذیرش شرکت‌های پالایشگاهی در بورس بودند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه شاهد رویکردی مثبت بود که در آن شاخص کل بورس ۱۴۸واحد رشد کرد و به ۲۵هزار و ۲۳۷واحد رسید. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران با توجه به معاملات پر حجم بانک پاسارگاد شاهد افزایش انگیره خریداران بودند که این امر تقویت بازار در بخش‌های مختلف را به همراه آورد.

در گروه مالی روز چهارشنبه ۲۳۵میلیون سهم بانک پاسارگاد معامله شد و این در شرایطی بود که همچنان این نماد شاهد ۱۸۲میلیون سهم صف خرید در پایان بازار بود. در همین حال نماد حق تقدم بانک پاسارگاد نیز روز چهارشنبه در بازار بازگشایی شد.

در گروه بانکی همچنان روند انتقال دارایی از سهامداران بانک دی به این بانک به منظور تامین وجه افزایش سرمایه این بانک ادامه دارد. انتظار می‌رود هفته آینده بانک دی بتواند مالکیت سرمایه‌گذاری بوعلی را نیز به پرتفوی خود اضافه کند تا راه برای تعدیل سود این بانک باز شود. مهلت حق تقدم بانک دی نیز تا پنجم شهریورماه تمدید شده است.

در گروه مالی، بیمه دی با انتشار گزارش عملکرد سه ماهه خود با احتمال گشایش نماد در بازار امروز مواجه است. در این گروه، بیمه نوین نیز در بازار پایه فرابورس پذیرفته شده است. در گروه غذایی، صنعتی مینو در بازار پایه فرابورس پذیرفته شده است.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، برخی از شنیده‌ها از احتمال تغییرات مدیریتی در مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری خبر می‌دهد. با انتخاب وزیر رفاه، کار و تامین اجتماعی انتظار برای تغییرات در این مجموعه وجود دارد.

در گروه معدنی، سرمایه‌گذاری امید با انتشار اطلاعیه‌ای تاثیر قرارداد توسعه دارخوین بر این شرکت را به سال‌های پس از ۹۱ موکول کرد. با انتشار این اطلاعیه، احتمال آن که «امید» به دلیل سرمایه‌گذاری در طرح دارخوین از خرید سرمایه‌گذاری معادن و فلزات کنار رود، افزایش می‌یابد. در همین حال برخی خبرهای اولیه از امضای قرارداد معامله سرمایه‌گذاری معادن و فلزات میان امید و صندوق فولاد خبر می‌دهد.

در گروه خودرویی، اعلام تحقیق و تفحص مجلس در مورد انتصاب مدیران سایپا به واکنش این شرکت منجر شده است؛ سایت رسمی سایپا روز چهارشنبه لیست مدیران این شرکت را منتشر کرده است.

در این گروه، معاون مالی و اقتصادی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، شایعه بروز مشکل در ایربگ‌های تولیدی مهرکام پارس برای خودرو سورن را تکذیب کرد.

محمدرضا حیدری کردزنگنه اظهار داشت: مهرکام پارس از شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو است که در حال حاضر از مدرن‌ترین سیستم رنگ برخوردار است.

در گروه تجهیزات روز چهارشنبه دو بلوک آذرآب عرضه شده در بازار توسط دادگاه شعبه ۱۹عمومی تهران مورد معامله قرار نگرفت تا کلاف شرایط صدرا، مالک این بلوک‌ها پیچیده‌تر شود. در بازار شایعات متعددی در مورد این معاملات و همچنین گزارش شفاف‌سازی صدرا منتشر شده است. در این گروه برآوردهای جدید از اجرای فازهای باقی مانده پارس جنوبی و افزایش مدت اجرای طرح‌های توسعه‌ای می‌تواند بر شرکت‌های درگیر در این میدان تاثیر بگذارد.

در گروه انفورماتیک، معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد تعادل و سپس افت قیمت افرانت، شرکت تازه وارد فرابورس بودند.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن رشد شاخص منجر به ثبت کارنامه‌ای مثبت برای کل هفته شد. شاخص در کل هفته ۳۶۱واحد رشد کرد، شاخص بازده نقدی و قیمت نیز در هفته گذشته یک هزار و ۴۷۳واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز به مدد ورود بانک پاسارگاد به فرابورس ۴۴درصد رشد کرد و به رقم ۴۴۰میلیارد تومان رسید. شمار خریداران هم با ۱۱درصد رشد به ۳۱هزار و ۶۴۲نفر بالغ شد. در روز چهارشنبه ارزش معاملات به رقم ۱۴۸ میلیارد تومان بالغ شد که ۵/۴۶درصد آن را معاملات بانک پاسارگاد تشکیل داد و از ۲۳۳نمادی که به روی تابلو رفتند شمار نمادهای مثبت و منفی مساوی و معادل ۱۱۳نماد بودند.