گروه بورس- امروزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقش موثر و بسزایی در رشد و پویایی بازارهای مالی کشورها ایفا می‌کنند. این صندوق‌ها با هدف جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و تشکیل سبدی از دارایی‌ها (مطابق موضوع فعالیت صندوق) تشکیل می‌شوند. از سوی دیگر با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در سال جاری، تمایل سرمایه‌گذاران به خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر شده و حجم بازار این بخش از بازار سرمایه از ۸۸۰ میلیارد تومان در حال حاضر به ۱۶۵۰ میلیارد تومان رسیده و پیش‌بینی می‌شود با پذیره‌نویسی صندوق‌های با درآمد ثابت، این رقم به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین در رابطه با نقش شرکت‌های تامین سرمایه در مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: یکی از وظایف شرکت‌های تامین سرمایه، مدیریت دارایی‌های افراد و شرکت‌ها است. شرکت‌های تامین سرمایه که معادل فارسی بانک‌های سرمایه‌گذاری در دنیا هستند، پیرو تصویب قانون اوراق بهادار در سال۱۳۸۴ و با هدف توسعه نظام مالی و افزایش کارآیی بازار مالی تشکیل شدند. این شرکت‌ها با ایفای نقش به عنوان واسطه در بازار مالی، ضمن فراهم کردن ابزارهای لازم تامین مالی برای افراد و شرکت‌ها، دارایی‌های آنان را نیز با تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مدیریت می‌کنند. در این صندوق‌ها تلاش می‌شود تا با تخصیص بهینه منابع و با توجه به پذیرش ریسک مورد قبول، بیشترین بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران شود. سیدحسین میری افزود: انباشته شدن سرمایه در صندوق، مزیت‌های متعددی را نسبت به سرمایه‌گذاری انفرادی سرمایه‌گذاران خواهد داشت. از جمله این مزایا می‌توان به کاهش هزینه‌ به‌کارگیری نیروهای متخصص در گردآوری و تحلیل اطلاعات و امکان سرمایه‌گذاری مناسب و متنوع دارایی‌ها در جهت کاهش ریسک غیرسیستماتیک سرمایه‌گذاری، اشاره کرد.

وی همچنین در مورد انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دنیا و سابقه ایجاد آن در ایران اظهار داشت: در دنیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری در انواع مختلفی از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، با درآمد ثابت، کالایی، شاخصی، پوششی، املاک، ارزی، نیکوکاری، مخاطره‌پذیر و وقفی ایجاد شده‌اند که می‌توانند در بورس نیز قابل معامله باشند. در ایران نیز تاکنون ۶۶ صندوق شامل ۵۹ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام، ۶ صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و یک صندوق شاخصی، از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت گرفته و فعالیت می‌کنند. میری افزود: در حال حاضر شرکت تامین سرمایه نوین با مدیریت حدود ۶۵۰ میلیارد تومان از ۱۶۵۰ میلیارد تومان دارایی‌های جذب‌شده در کل صندوق‌های کشور، وجوه سرمایه‌گذاران را در ۱۰ صندوق سرمایه‌گذاری مختلف به کار گرفته است. سیاست شرکت در سرمایه‌گذاری دارایی‌های صندوق، استراتژی میانه‌رو است که با توجه به ضمانت سودآوری در اکثر صندوق‌های این شرکت، مورد تاکید مدیریت است. وی با اشاره به درج نرخی به‌عنوان تضمین یا پیش‌بینی سود در بعضی صندوق‌های سرمایه‌گذاری عنوان کرد: در صندوق‌های این شرکت، سعی شده حداقل بازدهی به‌گونه‌ای تعیین شود تا سرمایه‌گذاران در صورت رونق بازار بتوانند سودهای بالاتری را دریافت و در صورت وجود رکود نیز، حداقل سود مورد انتظار خود را تحصیل کنند. میری با شرح برنامه‌های آتی تامین سرمایه نوین افزود: تشکیل ۲ صندوق سرمایه‌گذاری جدید در سهام، ۴ صندوق با درآمد ثابت،

۳ صندوق سرمایه‌گذاری ارزی، یک صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی، ۲ صندوق طلا و یک صندوق قابل معامله، در دستور کار آینده شرکت است.