گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس هفته گذشته را با معامله 514 میلیون سهم سپری کرد که این رقم در مقایسه با معاملات هفته ماقبل با افت 78 درصدی مواجه شده است.
در طول هفته گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون سهم در ۴۴ هزار و ۲۹۵ مرتبه خرید و فروش شد که ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم دوهزار و ۲۱۶ میلیارد ریال رسید. رقم یادشده نیز در مقایسه با ارزش کل معاملات هفته ماقبل افت قابل توجه ۵۰ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

همچنین در معاملات روز سه‌شنبه گذشته در حدود 64 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 416 میلیارد ریال در فرابورس
داد و ستد شد که به این ترتیب بیشترین ارزش معاملات هفتگی مربوط به داد و ستد سهام این روز بود.
از سوی دیگر بیشترین حجم معاملات هفته گذشته در روز چهارشنبه بود.
در این روز ۱۷۳ میلیون سهم در بازار خرید و فروش شد و ارزش ناشی از این معاملات به رقم ۲۵۵ میلیارد ریال رسید.
در جزئیات معاملات هفته مورد گزارش، می‌توان به مبادله 144 میلیون سهم به ارزش 265 میلیارد ریال در روز شنبه، 49 میلیون سهم به ارزش 146 میلیارد ریال در روز یکشنبه و 84 میلیون سهم به ارزش 135 میلیارد ریال در روز دوشنبه اشاره کرد.
درج اوراق «ماهان ۲»
از سوی دیگر در آخرین روزکاری هفته گذشته، اوراق اجاره واسط مالی اردیبهشت به منظور تامین مالی شرکت هواپیمایی ماهان، به عنوان چهل و سومین نماد معاملاتی، در فهرست نرخ‌های فرابورس درج نام شد.
این اوراق که با نماد «ماهان ۲» در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس قرار گرفته، عنوان دوازدهمین اوراق بهادار این بازار را ازآن خود کرده است.
همچنین اوراق مزبور در گروه واسطه‌گری‌های مالی و پولی طبقه‌بندی شده است.
پذیره‌نویسی اوراق «ماهان»
در همین راستا، شرکت واسط مالی اردیبهشت درنظر دارد مبلغ 914 میلیارد و 250 میلیون ریال اوراق اجاره شرکت هواپیمایی ماهان را از طریق بازار سوم فرابورس، پذیره نویسی کند.
تعداد کل اوراق این پذیره نویسی ۹۱۴ هزار و ۲۵۰ برگه در نظر گرفته شده، که مبلغ اسمی هر برگه، یک میلیون ریال است.
هدف از پذیره نویسی مزبور تامین وجوه مورد نیاز بابت تهیه چهار فروند هواپیمای ایرباس اعلام شده است.
یاد آور می شود این اوراق با نام و قابل معامله در فرابورس بوده و نرخ اجاره بهای آن ۱۷ درصد سالانه است که هر سه ماه یکبار پرداخت می شود.
همچنین بانک ملت به عنوان ضامن و شرکت کارگزاری بانک ملت به عنوان عامل فروش اوراق شناخته شده‌اند.
در این میان شرکت تامین سرمایه بانک ملت و سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نیز به ترتیب به عنوان متعهد پذیره نویس و بازارگردان و عامل پرداخت اجاره بهای اوراق معرفی شده‌اند.
پذیره نویسی مزبور از روز سه شنبه اول اردیبهشت ماه آغاز و به مدت 5 روز ادامه خواهد داشت.
پذیره‌نویسانی که از روز دوم تا روز پایانی پذیره نویسی اقدام به خرید اوراق می‌کنند، باید علاوه بر مبلغ اسمی اوراق، مبالغ به شرح جدول زیر را به عنوان اجاره بهای روزهای پذیره‌نویسی پرداخت کنند (یادآور می‌شود خریداران نمی‌توانند در دوران پذیره‌نویسی نسبت به فروش اوراق اقدام کنند):
تعهدات متعهد پذیره‌نویسی
همچنین اوراقی که طی مدت پذیره‌نویسی به فروش نرسد، توسط شرکت تامین سرمایه بانک ملت خریداری خواهد شد و در صورت وجود خریدار در حین معاملات دست دوم، دوباره عرضه می‌شود.
معاملات دست دوم
معاملات دست دوم این اوراق نیز پس از پایان یافتن پذیره‌نویسی، در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس آغاز می‌شود. دارندگان و متقاضیان خرید می‌توانند با مراجعه به کارگزاران عضو فرابورس اقدام به خرید یا فروش اوراق کنند. معاملات دست دوم اوراق در روزهای فعالیت بازار فرابورس انجام می‌شود. یک روز قبل از سررسید پرداخت اجاره بها، نماد معاملاتی اوراق متوقف و روز بعد از سررسید بازگشایی خواهد شد.
اجاره بهای اوراق
همچنین ناشر اوراق، اجاره بهای ۳ ماهه اوراق روز ماقبل مواعد پرداخت اجاره‌ها و اصل مبلغ اوراق را نیز روز ماقبل سررسید نهایی، به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز خواهد کرد. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اجاره بها را در تاریخ‌های سررسید اجاره بها (هر ۳ ماه) به حساب متمرکزی که خریداران در هنگام خرید برای واریز اجاره بها معرفی کرده‌اند، واریز خواهد کرد و در تاریخ سررسید نهایی، مبلغ اصل اوراق به حساب دارندگان واریز خواهد شد. یادآور می‌شود، اجاره بهای سه ماهه به مالک اوراق در روز قبل از سررسید‌های اجاره بها و اصل مبلغ اوراق نیز به مالک اوراق در روز قبل از سررسید نهایی اوراق تعلق می‌گیرد.