گروه بورس - هدیه لطفی: مدیرکل دفتر پشتیبانی شرکت توانیر، گفت: 9 نیروگاه هم‌اکنون در صف ورود به فرابورس قرار دارند.
حسن منصوری با اعلام این خبر افزود: این نیروگاه‌ها شامل بیستون، سهند، شیروان، کرمان، آبادان، دماوند، سنندج، سبز منجیل و خلیج فارس هستند.

وی در ادامه گفت: تاکنون هیات واگذاری قیمت این نیروگاه‌ها را مصوب نکرده و باید در مورد آنها تجدید ارزیابی صورت گیرد.
منصوری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مالک ۹ نیروگاه یادشده، شرکت توانیر است که براساس مصوبه دولت، به منظور تسهیل در واگذاری و فروش، عنوان نیروگاه‌ها به شرکت‌های «تولیدنیرو» تغییر یافته است.
وی اضافه کرد: پیش از این نیز نیروگاه‌های خوی، مشهد و گیلان از طریق مزایده به فروش رفت و نیروگاه نیشابور نیز پس از ارزیابی از سوی سازمان خصوصی‌سازی به مزایده گذاشته شد.
پیش از این فعالان بخش خصوصی خواستار عرضه سهام بخشی از نیروگاه‌های کشور در قبال مطالبات خود از دولت شده بودند که به‌نظر می‌رسد با تحقق این امر نیروگاه‌های کشور پس از خصوصی‌سازی در اختیار متخصصان صنعت برق کشور قرار خواهد گرفت.
رشد کم‌جان ارزش معاملات
در همین حال معاملات بازار فرابورس در آخرین روز کاری هفته با تکاپوی بیشتری دنبال شد، به طوری که ارزش معاملات روز گذشته با ۱۶ درصد افزایش نسبت به روز سه‌شنبه به رقم ۱۷۳ میلیارد ریال رسید.
در این روز بیش از 19 میلیون سهم در میان 7 هزار و 453 نفر سهامدار فرابورسی دادوستد شد که شرکت همکاران سیستم با جابجایی 4 میلیون و780 هزار سهم و قیمت 11526 ریال بیشترین حجم معاملات را از آن خود کرد. کمترین حجم معاملات را شرکت مرجان کار داشت که با معامله هزار سهم به نرخ 7185 ریال رسید.
شرکت فولاد آلیاژی یزد با رشد ۹/۴درصدی و نرخ ۲۴۶۹ ریال و شرکت همکاران سیستم با رشد ۵/۴ درصدی بیشترین افزایش قیمت را داشتند. این دو سهم در پایان زمان معاملات به ترتیب صف خریدی معادل ۹/۱ و ۲/۱ میلیون سهم را به خود اختصاص دادند. ‌این در حالی است که شرکت مهندسی صنعتی روان فن‌آور با کاهش ۹/۴درصدی و نرخ ۳۶۸۳ ریال کمترین بازدهی را در این روز برای سهامدارانش ثبت کرد.
در بازار دوم نیز فضای رقابتی همچنان حاکم بود؛ به طوری که بانک گردشگری، بانک الکترونیکی آرین و پتروشیمی زاگرس هر کدام به ترتیب با 13، 5 و 27 ریال افزایش نرخ همراه بودند. ‌حق‌‌‌تقدم بانک گردشگری نیز با 57/4 درصد افت به نرخ 334 ریال رسید و در مجموع 4 میلیون حق‌تقدم مزبور به ارزش 3/1 میلیارد ریال دادوستد شد.
هر سهم بانک دی نیز بدون تغییر نرخ نسبت به روز معاملاتی قبل در قیمت ۱۳۳۹ ریال معامله شد و در مجموع رقمی معادل ۷/۱ میلیارد ریال دادوستد را شاهد بود.
در این روز در بازار پایه، هر سهم پتروشیمی امیرکبیر با 96/4 درصد رشد به میانگین قیمت 1969 ریال رسید و این نماد با معامله 6/2 میلیون سهم خود، ‌ارزشی معادل 4 میلیارد و 978 میلیون ریال را در جریان دادوستدها کسب کرد و به عنوان پرمعامله‌ترین نماد در بازار پایه شناخته شد.
سرمایه‌گذاری توسعه شمال نیز دیگر نماد مثبت دیروز بود که با رشد ۹۸/۴ درصدی هر سهم همراه شد و به میانگین قیمت ۲۴۲۶ ریال رسید.
این در حالی است که بانک تات و پتروشیمی لردگان هر کدام به ترتیب 48/3 و 42/2 درصد افت قیمت را در کارنامه خود ثبت کردند.
همچنین ارزش معاملات «تات»، «وشمال» و «شلرد» در این روز به ترتیب به رقم ۲۶۲، ۹۶۱ و ۲۲۹ میلیون ریال رسید.
در بازار ابزار‌های نوین مالی هم 30 هزار و 100 برگه اوراق مشارکت نارنجستان،6 هزار و 170 برگه سپرده2 کشاورزی، 30 برگه اجاره ماهان، هزار و 190 برگه اجاره ماهان2، 6 هزار و 330 برگه اجاره سامان،330 برگه اوراق مشارکت نفت فصلی، 290 برگه اوراق مشارکت مسکن مهر، 2 هزار و380 برگه اوراق اجاره امید عمدتا در محدوده قیمتی یک میلیون ریال به ازای هر برگه جابه‌جا شد.
درج «ذوب‌آهن» در بازار دوم
روز گذشته شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان به عنوان هشتمین نماد در بازار دوم فرابورس، درج نام شد.
شرکت ذوب‌آهن اصفهان پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از روز گذشته و با نماد «ذوب» در بازار فرابورس درج شد. ذوب‌آهن به عنوان چهل و هفتمین نماد درج شده در بازار فرابورس و هشتمین نماد در بازار دوم شناخته شد.
بنابر اخبار ارائه‌شده، سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان تا 15 روز آینده در بازار فرابورس عرضه می‌شود. مدیر امور سهام شرکت ذوب‌آهن نیز در خصوص میزان عرضه سهام این شرکت در فرا بورس گفت: حداقل عرضه اولیه 5 درصد است، ولی رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده برای جلوگیری از برخی مشکلات که در عرضه‌های اولیه به‌وجود می‌آید می‌‌توان 10 الی 15 درصد عرضه اولیه داشت. بنابراین تصمیم‌گیری در این خصوص که چه میزان از سهم ذوب‌آهن وارد فرا بورس شود بستگی به نظر سازمان خصوصی‌سازی دارد.
فریدونی با بیان اینکه طی ۱۰ الی ۱۵ روز آینده سهام این شرکت در فرا بورس عرضه می‌شود، اظهار کرد: شرکت ذوب‌آهن در نظر دارد در ۲ تا ۳ ماه آینده ۵۰ درصد به‌علاوه یک سهم این شرکت را بفروشد و پس از آن آزادی عمل شرکت بیشتر خواهد شد. وی در خصوص سود در نظر گرفته شده برای امسال گفت: در حال حاضر ۱۰۰ ریال به ازای هر سهم برای سود امسال در نظر گرفته‌ایم، ولی با توجه به اینکه قیمت‌های فروش افزایش یافته پیش‌بینی می‌شود تعدیل مثبت در پیش رو باشد.
برگزاری معارفه « بهشت پارس»
جلسه معارفه شرکت بهشت پارس جهت ورود به فرابورس روز گذشته با حضور مسوولان شرکت فرابورس، مدیران شرکت بهشت پارس، سهامداران و برخی فعالان بازار سرمایه برگزار شد.
در این جلسه معاون عملیات و نظارت فرابورس، با اشاره به حضور بهشت پارس در بازار فرابورس گفت: شرکت بهشت پارس در مراحل اولیه بررسی پذیرش در بازار دوم قرار دارد و با دریافت صورت‌های مالی 6 ماهه، پرونده شرکت قابل طرح در هیات پذیرش فرابورس خواهد بود.
حسن محمدتبار افزود: همزمان با بررسی مدارک و مستندات برای پذیرش در بازار دوم، مسوولان شرکت درخواست پذیره‌‌نویسی سهام ناشی از سلب حق تقدم را به سازمان بورس ارائه دادند.
وی افزود: هر زمانی که فرابورس مجوز صادرشده از سازمان و تاییدیه انتشار اعلامیه پذیره‌‌نویسی اداره ثبت شرکت‌ها را دریافت کند، اقدام به پذیره‌‌نویسی خواهد کرد. قیمت هر سهم 1400 ریال در پذیره‌نویسی مذکور تعیین شده است.
محمدتبار تصریح کرد: شرکت‌هایی می‌توانند وارد بازار اول فرابورس شوند که حداقل ۲ سال تمام از فعالیت عملیاتی آنها گذشته و چشم‌انداز مناسبی از سودآوری داشته باشند. وی با بیان اینکه بازار دوم فرابورس از ریسک بالاتری برخوردار است گفت: این بازار شرکت‌هایی را در خودش جای می‌دهد که حتی هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند. محمدتبار با بیان اینکه شرکت بازرگانی صنعتی آینده‌سازان بهشت پارس هم در جرگه این قبیل شرکت‌ها قرار دارد تصریح کرد: ایده متولیان این شرکت در زمینه پرورش و صادرات گل و گیاه است که هم‌اکنون پروژه عملیاتی آن آغاز شده و به گفته مسوولان شرکت در آینده نزدیک فاز اول پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.
محمدتبار با اشاره به معرفی صنایع و ایده‌های جدید در بازار فرابورس، اظهار کرد: فرابورس ایران به صنایعی که به رشد اقتصاد ایران کمک کرده و کشور را از وابستگی نفت خارج کند، خوشامد می‌گوید و ایده‌های نو و صنایع جدید در صورتی در بازار سرمایه مورد استقبال قرار می‌گیرد که مدیران شرکت با برنامه‌ریزی منظم و مدیریت صحیح منابع، به‌خصوص وجوه نقد، چشم‌انداز مناسبی از سودآوری را به سرمایه‌گذاران ارائه بدهند. همچنین مدیرعامل شرکت بهشت پارس نیز در جلسه معارفه این شرکت با اعلام رقم خالص دارایی‌های این شرکت، قیمت هر سهم این شرکت را طبق اعلام نظر کارشناسان یک هزار و 348 ریال اعلام کرد که این رقم بدون در نظر گرفتن سرقفلی و ارزش روز مجوزهای دریافتی شرکت بوده است.