گروه بورس- هدیه لطفی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری هفته گذشته را در شرایط مطلوبی سپری کردند و علی‌رغم شرایط خنثی در کل بورس، 90 درصد از کل صندوق‌های معامله شده، بازدهی مثبت را ثبت کردند.

بررسی عملکرد Motual Fundها در هفته منتهی به ۱۹ مهرماه حاکی از آن است که از ۶۰ صندوق سرمایه‌گذاری مشترک تنها ۶ صندوق با بازدهی منفی مواجه شدند. این در حالی است که در این دوره هیچ صندوقی بازدهی صفر نداشته و مابقی نیز بازدهی بالای ۲/۰ درصد را کسب کردند. شاخص بورس نیز در دوره یادشده ۵/۰ بازدهی داشته، در حالی که دو صندوق سرمایه‌گذاری تدبیرگران فردا و صنعت و معدن هر کدام رشد ۲ درصدی را به ثبت رسانده و به اشتراک در جایگاه برترین صندوق‌ها قرار گرفتند.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک تدبیرگر سرمایه و کارگزاری بانک صادرات ایران هر دو 9/1 درصد بازدهی داشته و صندوق‌های گنجینه بهمن، بانک مسکن و حافظ نیز به ترتیب 7/1، 6/1 و 6/1 درصد رشد داشته‌اند. همچنین شاخص کل بورس نیز با ثبت بازدهی 5/0 درصدی، بعد از 40 صندوق سرمایه‌گذاری قرار گرفت به عبارت دیگر دوسوم صندوق‌ها عملکرد بهتری از شاخص در هفته گذشته داشته‌اند که با توجه به کارنامه قبلی شاخص (که اکثر صندوق‌ها و حتی فعالان حرفه‌ای بازار را پشت سر می‌گذارد!)، رکورد جالب توجهی به شمار می‌رود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری آپادانا، آتیه ملت، پاسارگاد، کارگزاری بانک ملی و مهر ایرانیان نیز با کسب بازدهی 5/0 درصدی، هم رتبه شاخص کل بورس بودند. این در حالی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک گردشگری، بیمه دی، پیشگام، تجربه ایرانیان، رفاه و فیروزه هر کدام بازدهی 4/0 درصدی را به ثبت رسانده و در جایگاهی پایین‌تر از شاخص کل بورس قرار گرفتند. در همین شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نقش جهان، بانک اقتصاد نوین، شاداب، بورس بیمه، کارآفرینان برتر و رضوی در هفته مورد گزارش با بازدهی منفی رو به‌رو شدند، به طوری که کاهش ارزش واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری مشترک رضوی در این هفته به 5/2 درصد منفی رسید و بدین ترتیب این صندوق در انتهای رده‌بندی 60 صندوق هفته گذشته جای گرفت.
سه ماهه پربار
در سه ماهه منتهی به 19 مهرماه شاخص بورس با کسب بازدهی 8/10 درصدی، رتبه چهاردهم را در بین 60 صندوق سرمایه‌گذاری به خود اختصاص داد. در این دوره صندوق سرمایه‌گذاری رفاه با ثبت بازدهی 3/18 درصدی در صدر فهرست صندوق‌ها قرار گرفت.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک حافظ، ایساتیس و تدبیرگران فردا نیز هر کدام به ترتیب با کسب ۵/۱۵، ۱۴ و ۶/۱۳ درصد بازدهی، رتبه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص دادند.
همچنین در دوره یادشده صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک صنعت و معدن، سینا، سپهر اول صادرات و کارگزاری بانک صادرات ایران با کمی فاصله از شاخص کل بورس قرار گرفتند. این در حالی است که بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری نقش جهان به صفر رسید و صندوق‌های شاداب، بورس بیمه، ارگ و کارآفرینان برتر با فاصله بسیار زیاد از شاخص و کسب بازدهی منفی به انتهای جدول سقوط کردند. در این دوره بازدهی هر کدام از صندوق‌های اخیر یادشده به ترتیب 2/3، 4/3، 1/4 و 4/4 درصد زیان بوده است.
یک سال و یک صندوق منفی
طی یک سال اخیر (منتهی به نوزدهم مهرماه سال جاری) کارگزاری بانک صادرات ایران با 5/88 درصد بازدهی همچنان رتبه بیشترین سوددهی را به خود اختصاص داده و صندوق‌های نوین، بورسیران، فارابی و گنجینه بهمن هم به ترتیب با 2/67، 56، 4/55 و 9/54 درصد بازدهی، در رتبه‌های دوم تا پنجم بیشترین سوددهی صندوق‌ها طی یک سال اخیر قرار گرفتند.
این در حالی است که بورس تهران با ۱۲ پله فاصله با دیگر صندوق‌ها رتبه سیزدهم بیشترین رشد سالانه را به خود اختصاص داد.
بازدهی شاخص بازار سرمایه در این دوره معادل 9/44 درصد بوده است که بیانگر پیشی گرفتن از سه‌چهارم صندوق‌های مشترک به لحاظ رشد در یک سال گذشته است.
همچنین در یک سال اخیر صندوق سرمایه‌گذاری مشترک شاداب متعلق به کارگزاری تعلیق شده راهبرد با ثبت ۷/۲۲ درصد بازدهی منفی به عنوان تنها صندوق منفی فعال شناخته شد.