گروه بورس- اعظم شریفی: حقوقی‌های بورس تهران در معاملات این هفته تلاش زیادی را برای حفظ شاخص و ثبات نسبی قیمت‌ها انجام دادند؛ به طوری که دخالت‌های حمایتی آنها مانع از تشکیل گسترده صف‌های فروش به دلیل مسائل روانی حاکم بر بورس شد. در روزهای منفی این هفته، خریدهای حقوقی‌ها به اندازه‌ای در برابر فروشندگان احساسی قدرتمند بود که توانست از سقوط شاخص به کمتر از مرز روانی ۲۴ هزار واحد جلوگیری کند. هرچند حمایت حقوقی‌ها موجب تغییر روند بازار نشد، اما مطالعه آمارهای معاملات روزانه نشان می‌دهد که بازیگران حقوقی توانستند تا حد زیادی بازار را از سقوط بیشتر نجات دهند.

در همین حال، معامله‌گران حقیقی هم در تک‌سهم‌ها اقدام به خرید کردند تا در این بازار منفی، نوسان‌گیری کنند. به طور مثال، گروه قندی در هفته‌های اخیر و اوایل هفته جاری مورد توجه خاص معامله‌گران حقیقی بوده است. از سوی دیگر، در معاملات سنگین نمادهایی مانند مخابرات، پتروشیمی پردیس و صدرا تغییر مالکیت عمده از حقیقی، حقوقی رخ داده است.

پررنگ‌ترین حضور حقوقی‌ها هم در سهام بانک پاسارگاد و گروه بهمن پس از بازگشایی نمادها بوده که به خرید گسترده سهام در صف‌های فروش منجر شده است. بر این اساس در این هفته حدود ۶۰۰ میلیارد ریال تغییر مالکیت حقیقی حقوقی صورت گرفت تا قاطع‌ترین حضور حقوقی‌ها در فصل پاییز در این هفته شکل بگیرد.

نمادهای مهم در چنبره حقوقی‌ها

روز شنبه در نماد «کروی» تجلی سامانه عمده معاملات سهام این شرکت را به خود اختصاص داد و با خرید بیش از ۷/۱ میلیون سهم کروی مانع از افت قیمتی «کروی» شد.

در نماد داروسازی اسوه جابه‌جایی بلوک ۵ میلیون سهمی رخ داد. این جابه‌جایی بین توسعه ملی به عنوان فروشنده و شفا دارو به عنوان خریدار انجام شد.در نماد «غدیر»، سرمایه‌گذاری خوارزمی و صندوق بیمه روستاییان و عشایر به عنوان خریدار ظاهر شدند.

در این روز صبا تامین هم روز پرکاری را داشت، تا جایی که این حقوقی سهام ده‌ها شرکت زیر مجموعه خود از حفاری شمال گرفته تا ملی مس و حتی سرمایه‌گذاری صنعت معدن را خریداری کرد.

صندوق نفت نیز به خرید سهام بانک‌های صادرات، ملت و کارآفرین اقدام کرد.

در نماد بین‌المللی توسعه ساختمان هم صندوق بیمه روستاییان و عشایر فعالانه ظاهر شد و اقدام به خرید کرد.

بازیگر اصلی قندی‌ها یعنی نور همدانیان هم خریدار دو سهم قندی نیشابور و مرودشت بود. اما توسعه صنایع بهشهر در دو نماد «قشکر» و «قنیشا» در مقام عرضه‌کننده بیش از یک میلیون سهم ظاهر شد.

در روز شنبه در نماد «شبریز» هم مثل هر روز نفت و گاز پارسیان اجازه نداد تا این سهم به سطوح قیمتی کمتر از ۲۴۰ تومان کاهش یابد. نماد صدرا هم شاهد فروش ۳۴۷ هزار سهم توسط حامی اصلیش یعنی پترو فراساحل کیش بود.

عملکرد یک روز منفی

روز یکشنبه نفت و گاز پارسیان به حمایت از سهام شرکت‌های زیر مجموعه خود ادامه داد و ۴ میلیون سهم «شبریز» و بیش از ۴/۱ میلیون سهم پتروشیمی پردیس را از بازار جمع‌آوری کرد.

در این روز در نماد آذرآب سهامدار حقیقی این شرکت تنها اقدام به خرید ۲۵ هزار سهم این کرد. همچنین بانک تجارت هم به حمایت از سهام شرکت‌های زیر مجموعه خود یعنی تجارت الکترونیک پارسیان، پتروشیمی پردیس و سرمایه‌گذاری ملی پرداخت.اما در نماد «فاراک»، خصوصی‌سازی اقدام به عرضه بیش از ۲۳۷ هزار سهم کرد و سامان فرهنگیان با خرید ۲۵۰ هزار سهم از «فاراک» در نقش مقابل ظاهر شد.در نماد «غدیر»، سرمایه‌گذاری خوارزمی به کمک صندوق بیمه روستاییان و عشایر آمد تا مانع تشکیل صف فروش در غدیر شوند.

سرمایه‌گذاری سایپا هم اقدام به خرید ۵/۱ میلیون سهم زامیاد و ۲ میلیون سهم سایپا نمود، اما در نماد بانک ایران زمین معاملات بلوکی ادامه داشت. در این بانک سرمایه‌گذاری سعدی اقدام به خرید ۷ میلیون سهم کرد و در مقابل سرمایه‌گذاری شاهد بیش از ۵ میلیون سهم «ثعمرا» را به توسعه شهری ایرانیان واگذار کرد.

در روز یکشنبه صبا تامین به مانند روز شنبه اقدام به خرید گسترده سهام شرکت‌های زیر مجموعه خود مانند حفاری، بانک‌های ملت، تجارت و چند شرکت دارویی اقدام کرد، در حالی که صندوق بازنشستگی نفت هم اقدام به خرید سهام بانک‌های ملت، تجارت، کارآفرین و حفاری نمود.

در نماد صدرا شرکت پتروگوهر فراساحل کیش اقدام به خرید ۳/۳ میلیون سهم صدرا کرد، تا روند حمایتی این شرکت تا حدی شتاب یابد.

تشدید حمایت‌ها در بازار قرمز

دوشنبه در نماد پتروشیمی پردیس کماکان بانک تجارت خریدار سهم بود و در طرف دیگر سایپا نیز بیش از یک میلیون سهم زامیاد و بیش از ۳ میلیون سهم از سهام سرمایه‌گذاری سایپا را خریداری کرد.اما سرمایه‌گذاری تدبیر با خرید سهام دو شرکت سرمایه‌گذاری پردیس و بانک دی وارد بازار شد و معادن و فلزات هم در مقابل افت بی‌امان «بکام» تنها ۱۰۰ هزار سهم این شرکت را خرید. در روز دوشنبه، باز هم صبا تامین روز پرکاری را داشت و اقدام به خرید سهام شرکت‌هایی همچون حفاری، بیمه پارسیان، نوسازی و ساختمان تهران، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و چند شرکت دارویی و غیر‌دارویی کرد، در حالی که صندوق نفت خرید کم حجمی را در چند نماد از جمله شپنا و پتروشیمی خارک دنبال کرد.

در این روز، صندوق بیمه روستاییان و عشایر به خرید سهام بیمه البرز، بین‌المللی توسعه ساختمان، سرمایه‌گذاری غدیر و فولاد پرداخت. اما در نماد پالایش نفت تبریز، نفت و گاز پارسیان اقدام به خرید بیش از ۱/۳ میلیون سهم این شرکت کرد.

طی روز معاملات دوشنبه در بانک انصار خریدهای ارتباطات سیار با خرید ۵۰۰ هزار سهم این شرکت ادامه داشت و همچنین در نماد بانک ملت، صبا تامین و صندوق آتیه کارکنان این بانک موجب مثبت شدن نوسانات سهام بانک ملت در بازار روز دوشنبه شدند.

و سرانجام؛ بازار مثبت

روز سه‌شنبه، بانک تجارت خریدار ۳ سهم پتروشیمی پردیس، سرمایه‌گذاری البرز و سرمایه‌گذاری ملی بود. همچنین تجلی سامانه مثل روزهای گذشته با خرید بیش از ۱۰۰ هزار سهم از توسعه معادن روی حمایت کرد و سهام تایدواتر را نیز به سبد خود افزود.

همچنین حامی خودرویی‌ها یعنی سرمایه‌گذاری سمند، خریدار ایران خودرو و ایران خودرو دیزل بود.صبا تامین تنها اقدام به خرید سهام داروسازی سینا و پتروشیمی فناوران نمود و صندوق بازنشستگی نفت نیز سهام دو بانک کارآفرین و اقتصاد نوین را خریداری کرد. در روز سه‌شنبه مدیریت سرمایه‌گذاری بانک مسکن نیز سهام دو شرکت بالاست و سرمایه‌گذاری مسکن را خریداری کرد و خریدهای صندوق بیمه روستاییان و عشایر روی فولاد مبارکه، بیمه البرز و سرمایه‌گذاری غدیر ادامه داشت.این در حالی است که نور همدانیان اقدام به خرید سهام قند مرودشت و قند نیشابور کرد.

در نماد گروه بهمن، روز سه‌شنبه سرمایه‌گذاری نوردنا اقدام به خرید ۱۷ میلیون سهم «خبهمن» نمود، اما نتوانست صف فروش سنگین در این نماد تازه بازگشایی شده را جمع کند. در مجموع هفته مورد گزارش را می‌توان دوره‌ای برای حضور پررنگ حقوقی‌ها دانست که طی آن بازیگران بزرگ بازار تلاش زیادی برای تغییر روند بورس انجام دادند؛ هرچند نتیجه آن با توجه به افت ۲/۲ درصدی شاخص، تنها به صورت ممانعت از کاهش شاخص کل به زیر مرز ۲۴ هزار واحد آشکار شده است.