گروه بورس- همایون دارابی: شاخص بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر افت یکپارچه گروه بانکی با افت ۲۱۰ واحدی مواجه شد. بورس اوراق بهادار تهران که در چند روز گذشته با رونق و افزایش شاخص همراه شده بود، دیروز تحت تاثیر سه عامل بنیادی با افت رو‌به‌رو شد. از دیدگاه کارشناسان، احتمال منتفی شدن افزایش سود بانکی، اعلام عدم افزایش قیمت محصولات تولیدی و همچنین حرکت شگفت آور بازار سکه سه عاملی بودند که باعث افت شاخص شدند.

کارشناسان بازار سکوت رییس‌جمهوری و رییس‌ کل بانک مرکزی در خصوص افزایش سود بانکی را به مخالفت رییس‌جمهوری با این موضوع تعبیر کرده و با انتشار برخی از خبرهای جسته و گریخته در سایت‌های اینترنتی، دیروز اکثر نمادهای بانکی از جمله پاسارگاد، پارسیان و ملت با افت شدید و صف فروش مواجه شدند. در همین حال، سخنان مسوولان وزارت صنعت معدن و تجارت در مورد عدم افزایش قیمت محصولات تولیدی تا پایان سال جاری نیز موجب کاهش قیمت سهام شرکت‌های تولیدی شده است. در حالی که بهای محصولات فولادی به عنوان پایه محصولات تولیدی در حال افزایش است، احتمال مهار این روند قیمتی با اظهارات مزبور تقویت شده است.

همزمان، در بازارهای موازی قیمت سکه و ارز رو به رشد گذاشتند که در این میان ایجاد محدودیت در مورد معاملات ارزی موجب افزایش شدید بهای سکه شده است. دیروز بهای سکه بهار آزادی تا محدوده شگفت‌انگیز ۷۵۰ هزار تومان رشد کرد هر چند که در ساعات پایانی روز از این سطح پایین آمد اما این امر به معنای ۲۰درصد جهش بهای سکه در یک هفته است. این امر خروج منابع از بازار سرمایه را تشدید کرده و معامله گران با هدف استفاده از ظرفیت سود آوری بازارهای سکه و طلا نقدینگی خود را کمتر به سوی بازار سهام هدایت می‌کنند.

در بازار دیروز در گروه ساختمانی، نماد تازه وارد مسکن تهران با عرضه‌های سنگین مواجه شده و پس از معامله بیش از ۳۶میلیون سهم با تعادل نسبی مواجه شد. در این گروه برخی از نمادهای ساختمانی نیز دیروز بازاری متعادل را پشت سر گذاشتند.

در گروه تجهیزات، دیروز نمادهای عمده از جمله مپنا و حفاری شمال نیز با عرضه‌های سنگین مواجه شده و صف‌های خرید آنها از بین رفت. در این گروه مپنا با توجه به جلسه هفته جاری مدیریت این شرکت با سرمایه‌گذاران با اقبال مواجه شد.

در گروه معدنی، نماد توسعه معادن روی برای برگزاری مجمع فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه متوقف شد. در گروه حمل‌ونقل، نماد تازه وارد حمل و نقل خلیج فارس دیروز به رغم شمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی و جهش ۱۲درصدی قیمت همچنان صف خرید خود را حفظ کرد.

در گروه فلزی، رشد بهای میلگرد و نزدیک شدن آن به مرز ۱۲هزار ریال موجب شد تا فولاد خراسان با رشد قیمتی همراه شود. در صورت حفظ و افزایش بهای محصولات فولادی، این گروه می‌تواند رونق مناسبی را تجربه کند. در همین حال، اجرای فاز دوم طرح هدفمندکردن یارانه‌ها ریسک عمومی این گروه به شمار می‌رود.

در گروه خودرویی، سرمایه‌گذاری رنا با اعمال افزایش سرمایه ۱۴۰ میلیارد تومانی از سه محل سود انباشته،‌ مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران به شرکتی ۳۰۰ میلیارد تومانی تبدیل می‌شود.

این افزایش سرمایه از محل سود انباشته به میزان ۲/۹۵ میلیارد تومان و‌ مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران به میزان ۸/۴۴ میلیارد تومان اعمال خواهد شد.

در مجموع، بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ۴۴میلیارد تومان سهام معامله شد که ۱۲درصد آن را معامله ۶/۲۲میلیون سهم مپنا تشکیل داد. از ۲۲۹ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۵۷نماد با کاهش قیمت و ۷۲نماد با رشد ارزش همراه شدند. دیروز نمادهای پلاستیران، نئوپان ۲۲، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و توس‌گستر متوقف شدند.