هزینه‌های عملیاتی عمران و توسعه فارس کاهش یافت

گروه بورس- زهرا مجتهد: در پی تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت عمران و توسعه فارس در روزهای پایانی مردادماه، مدیرعامل این شرکت دلایل تعدیل یاد شده را با جزئیات بیشتری اعلام کرد. مهندس حسن ممتحن ضمن اشاره به افزایش ۷۶ریالی پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریورماه ۸۷، اظهار داشت: مجموعه سیاست‌‌های حاکم بر بازار مسکن و اجرای آنها منجر به حلقه بسته رکود و رونق تورمی شده است و این بدان معنا است که به‌رغم نیاز شدید کشور به تولید مسکن، دوران رونق که با تورم همراه است نیز کمرنگ شده و در دوره های متناوب به رکود می‌انجامد.

وی ادامه داد: بر همین اساس با توجه به اینکه مدیریت همواره بالا بردن ثروت سهامداران را مدنظر دارد، نتیجه تصمیم‌گیری‌ها به رسیدن به این هدف سوق داده شده است.

مهندس ممتحن افزود: به همین جهت در طول سال مالی منتهی به پایان شهریورماه ۸۷، در کنار نوسانات بازار، نحوه فروش واحدهای اداری، تجاری و مسکونی شرکت نیز با تغییر مواجه بوده است که در نهایت منجر شد تا آخرین اطلاعیه شرکت تحت عنوان تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریورماه ۸۷، (ارائه شده به سازمان بورس و اوراق بهادار)، درآمد پیش‌بینی شده مزبور با افزایش ریالی مواجه شود.

وی یادآور شد: این تغییر از بابت پیش‌بینی فروش تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکونی پروژه آسمان صدرا بوده است.

مدیر عامل شرکت عمران و توسعه فارس در خصوص عدم فروش پروژه‌های تجاری گلستان و کرج تصریح کرد: فروش واحدهای یاد شده به دوره مالی بعد موکول شده است.

در همین حال مدیرعامل شرکت در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص تغییر در بهای تمام شده پیش‌بینی شده برای همین سال مالی در آخرین اطلاعیه بورسی نسبت به اولین اطلاعیه پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۸۷ خاطرنشان کرد: تغییر بهای تمام شده در سال مالی مورد اشاره از مبلغ حدود ۳۳میلیارد ریال به مبلغ ۴۵میلیارد ریال از دو محل ناشی شده است. نخست اینکه، افزایش حجم فروش واحدهای مسکونی که طبعا قیمت تمام شده بالاتری را در بر دارد و دوم حاشیه سود کمتری که فروش این واحدها نسبت به واحدهای تجاری دارند، به نوسان مزبور منتج شده است.

افزایش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها

مطابق اطلاعیه ۲۹ مرداد ما ه۸۷ مربوط به پیش‌بینی تعدیل شده درآمد هر سهم «ثفارس»، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های این شرکت نسبت به اولین پیش‌بینی عملکرد ۸۷ (منتشر شده در تاریخ ۱۳ شهریور ماه ۸۶) تقریبا دو برابر شده است.

مهندس ممتحن در همین‌باره گفت: سود ناشی از سرمایه‌گذاری شرکت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر و همچنین سود حاصل از اوراق مشارکت خریداری شده از سوی «ثفارس» عامل افزایش در درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت است.

وی ادامه داد: همواره سعی شده است که از سرمایه در گردش شرکت به نحو مطلوب و موثری استفاده شود، به طوری که سود حاصل از به کارگیری سرمایه در گردش نیز رقم قابل توجهی را در گزارش های مالی انعکاس می‌دهد.

کاهش هزینه‌های عملیاتی

وی به کاهش هزینه‌های عملیاتی شرکت از رقم هفت میلیارد ریال به مبلغ پنج میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: مدیریت بر هزینه‌ها و بالابردن بهره‌وری شرکت و استفاده از روش OUT SOURCING (برون سپاری) و انجام کار در خارج از شرکت که طبعا کاهش هزینه را در برداشته است، از مهم‌ترین پارامترهای رعایت شده از سوی این شرکت است که منجر به کاهش هزینه‌های عملیاتی عمران و توسعه فارس شده است.

شایان ذکر است، شرکت عمران و توسعه فارس درآمد هر سهم سال مالی آتی خود یعنی سال مالی منتهی به شهریور ماه ۸۸ را با هشت درصد افزایش نسبت به سال مالی جاری، مبلغ ۳۵۴ریال پیش‌بینی کرده است.