سنا- ارائه فن‌آوری‌های جدید در بازارهای سهام، معرفی شاخص‌های جدید، انتخاب رییس جدید بورس اوراق بهادار فلسطین و انعقاد قراردادهای همکاری میان بورس‌های مختلف از مهم‌ترین اخبار بازارهای مالی به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، آخرین تحولات بورس‎های جهان به شرح زیر است:

خدمات جدید

«بورس اوراق‌بهادار ابوظبی (ADX)» و موسسه «استاندارد چارترد»

موافقت نامه حفاظت امضا کردند که طرفین به موجب آن سرمایه‌گذاری بین‌المللی آتی در ابوظبی را تشویق کرده و از آن محافظت خواهند کرد.

«بورس اوراق‌بهادار بین‌المللی (ISE)»، یک «سیستم جدید مسیریابی ISE» برای بورس اختیار خود معرفی کرد.

«بورس اوراق‌بهادار لندن» یک خدمت جدید معرفی کرد: UnaVista Broker Matching Utility . این خدمت جدید برای جور کردن داده‌ها پس از انجام معاملات در بین کارگزاران اصلی، کارگزاران اجرایی و صندوق‌های پوششی به کار می‌رود.

«بورس اوراق‌بهادار نیویورک» دو فن‌آوری جدید معرفی کرد که به موجب آن کارگزاران تالار معاملاتی این بورس می‌توانند به صورت الگوریتمیک به دادوستد پرداخته و منابع بزرگ نقدینگی را در سیستم قرار دهند.

«بورس اوراق‌بهادار زلاندنو» سوئیفت را برای ارائه پیام امور تسویه و پایاپای خود برگزید. به علاوه این بورس در نظر دارد که یک «اتاق تسویه مرکزی» و یک «مرکز سپرده‌گذاری اوراق‌بهادار» را جایگزین امور تسویه ابزار بدهی و اوراق‌بهادار پیشین خود کند.

ابزارهای جدید

«بورس ایتالیا» اختیار بلند مدت با زمان انقضای حداکثر ۶۰ ماهه را برای شاخص S&P/MIB معرفی کرد.

«بورس اوراق‌بهادار هنگ‌کنگ» اولین ETF طلا را پذیرش کرد.

«بورس انرژی اروپا» و شرکت «Powernext» قصد دارند در راستای ایجاد شرکت مشترک Spot خود، یک سیستم حراج جدید Spot Power معرفی کنند.

شاخص‎ها

«بورس CBOE» سه شاخص جدید معرفی کرد: «نوسان نفت خام»، «نوسان طلا» و «نوسان ارز یورو».

«موسسه داو جونز»، یک شاخص‌ جدید به نام DJ India Titans ۳۰ معرفی کرد که ۳۰ شرکت برتر هند را پوشش می‌دهد.

«گروه نزدک OMX» دو نماگر جدید، معرفی کرد: «نزدک OMX ایرلند» و «کشاورزی جهانی نزدک OMX». «بورس اوراق‌بهادار توکیو» در نظر دارد که سلسله شاخص‌های مرکب از جمله «شاخص مرکب TOPIX ۱۵۰۰» را تا پایان سال معرفی کند.

«بورس اوراق‌بهادار ژوهانسبورگ» یک شاخص شریعت به نام FTSE/JSE Shariah Top ۴۰ معرفی کرد.

IT

پلتفرم تمام الکترونیکی معاملاتی «بورس اوراق‌بهادار غنا» در سپتامبر ۲۰۰۸ معرفی خواهد شد.

«بازار اوراق‌بهادار ژوهانسبورگ» سیستم جدید معاملات مشتقه اوراق‌بهادار خود را معرفی کرد. «گروه TSX» کانادا با موسسه Citi تفاهمنامه‌ای به امضا رساند که به موجب آن موسسه یاد شده «راهکار جدید مسیریابی سفارش» را به کاربران «بورس اوراق‌بهادار تورنتو» و «بورس ونچر TSX» ارائه می‌کند.

اخبار شرکتی

بورس کالای دبی اعلام کرد که بخشی از سهام خود را به تعدادی از موسسات مالی پیشروی دنیا و شرکت‌های معامله کننده انرژی فروخته است. این میزان تا سقف ۲۰‌درصد از سهام به صورت غیر مستقیم است.

فرآیند کسب مالکیت بورس اوراق‌بهادار فیلادلفیا از سوی «گروه نزدک OMX» نهایی شد، بورس اخیر به «NASDAQ OMX PHLX» تغییر نام یافت.

احمد عویده به عنوان رییس جدید «بورس اوراق‌بهادار فلسطین» برگزیده شد.

اکثریت سهامداران عمده «بورس اوراق‌بهادار پراگ» به عرضه سهام تحت کنترل اعضای این بورس رای مثبت دادند.

تغییر ساختار «بورس کالای توکیو (TOCOM)» از شکل سازمان تحت مالکیت اعضا به یک شرکت سهامی در مجمع عمومی فوق‌العاده به تصویب رسید و این اتفاق در اول دسامبر سال جاری صورت خواهد گرفت. پس از این تغییر و تحول، TOCOM اولین بورس انتفاعی کالا در ژاپن به شمار خواهد رفت.

ارتباط بین بورس‌ها

بورس‌های اوراق‌بهادار کلمبیا و لیما (پرو) در حال بررسی فرصت‌های اتحاد بازارهای اوراق‌بهادار خود است.

«بورس سنگاپور» و بانک کشاورزی چین یک یادداشت تفاهم به امضا رساندند که به موجب آن، اولین همکاری رسمی برای ارتقا و توسعه پذیرش در بورس سنگاپور انجام خواهد شد.

«گروه بورس اوراق‌بهادار توکیو» و «گروه بورس اوراق‌بهادار لندن» یادداشتی را منتشر کردند که در آن جهت ایجاد بازار شرکت‌های در حال رشد ژاپنی مستقر در توکیو از چارچوب الگوی بازار مشابه و موفق آن در بورس اوراق‌بهادار لندن به نام AIM مورد بررسی و استفاده قرار خواهد گرفت.

«بورس اوراق‌بهادار ورشو» ۲۵‌درصد از سهام بورس INNEX اوکراین را خریداری کرد.

«بورس وین» و «بورس اوراق‌بهادار توکیو» جهت روابط نزدیک‌تر و همکاری در زمینه‌ ابزارهای مالی، یک یادداشت تفاهم به امضا رساندند.