لایحه قانون تجارت در دست تدوین است

سنا- رییس کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این کمیته در حال حاضر سه دستورالعمل را در دستورکار خود دارد. «مریم صفاریان» افزود: هم اکنون دستورالعمل‌های شرایط ثبت و نظارت بر موسسات رتبه‌‌بندی اعتباری، شرایط ثبت و نظارت بر مشاوران سرمایه‌گذاری و آیین‌نامه اصول راهبری شرکت در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در دستورکار کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: دستورالعمل‌های نحوه شناسایی مشتری و گزارش‌دهی معاملات مشکوک در بازار سرمایه، دستورالعمل عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و لایحه قانون تجارت نیز در دست بررسی و تدوین مقررات نهایی است.

معاون مدیریت، پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: براساس بندهای ۱ و ۲ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ۱۳۸۴، تهیه آیین‌نامه‌های لازم برای اجرای قانون بازار اوراق بهادار و پیشنهاد آن به شورا و تدوین و تصویب دستورالعمل‌های اجرایی همان قانون از وظایف و اختیارات هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار است. در این چارچوب مقررات پیشنهادی قبل از طرح و بررسی در هیات‌مدیره سازمان، در کمیته تدوین مقررات بررسی می‌شود.

صفاریان گفت: این کمیته نیز بر اساس اختیارات ماده ۵ مصوبه آذر سال ۱۳۸۵ هیات وزیران به عنوان یکی از کمیته‌های تخصصی هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شد.

وی ادامه داد: این کمیته فعالیت خود را در چارچوبی که به تایید رییس سازمان بورس و اوراق بهادار می‌رسد، انجام می‌دهد.

براساس چارچوب اجرایی کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار، این کمیته از سه عضو ثابت به پیشنهاد رییس سازمان، معاونت حقوقی و مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی و تایید هیات‌مدیره سازمان و یک نماینده از معاونتی که مقررات مورد بررسی در حوزه کاری آن قرار دارد، تشکیل شده است.

رییس کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در فرآیند بررسی مقررات در کمیته، حسب مورد کارشناسانی از داخل یا خارج از سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان اعضای مدعو در جلسات شرکت می‌کنند.

معاون مدیریت، پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تدوین اولیه مقررات به سه طریق انجام می‌شود، افزود: در مرحله نخست، با توجه به موضوع مقررات پیشنهادی، معاونتی که مقررات در حوزه کاری آن قرار دارد، رأساً نسبت به انجام مطالعات لازم و تدوین اولیه مقررات اقدام می‌کند.

وی اضافه کرد: در مرحله دوم، معاونت مربوطه درخواست خود را مبنی بر تدوین مقررات مورد نیاز به مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی اعلام می‌کند. این مدیریت با همکاری معاونت درخواست‌دهنده نسبت به انجام پژوهش و تدوین مقررات اقدام می‌کند.

صفاریان خاطر نشان کرد: در مرحله سوم، هر یک از بورس‌ها یا تشکل‌های خودانتظام مقررات پیشنهادی خود را به معاونت مربوطه در سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال و متعاقب آن معاونت، نظرات اصلاحی خود را در نسخه پیشنهادی لحاظ می‌کند.

مقررات پیشنهادی که با هر یک از مراحل فوق تدوین شده است، به منظور بررسی نکات فنی یا حقوقی به کمیته تدوین مقررات ارسال می‌شود. در فرآیند بررسی، کمیته نظرات استادان، کارشناسان و سایر صاحب‌نظران بازار سرمایه را گردآوری و حسب مورد اعمال می‌کند. نتیجه بررسی‌های کمیته، تدوین نهایی مقررات و پیشنهاد آنها به هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار جهت تصویب یا ارائه به شورا و یا سایر مراجع ذیربط خواهد بود.

وی با بیان اینکه کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار مردادماه سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد، اظهار داشت: این کمیته تاکنون۲۷ عنوان مقررات ارسالی را در ۱۴۵ جلسه کارشناسی و ۳۶۴ ساعت کاری مورد بررسی قرار داده که بسیاری از این مصوبات به تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار یا شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسیده است.

صفاریان درمورد برنامه‌های آتی کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: تدوین بسیاری از مقررات در برنامه امسال این سازمان قرار دارد که مقررات پیشنهادی پس از تدوین بر حسب اولویت در کمیته، بررسی خواهد شد.