گروه بورس- همایون دارابی: بازار سهام روز گذشته شاهد نوسان قابل ملاحظه‌ای بود که متعاقب تلاش معامله‌گران برای جمع‌آوری صف‌های فروش نمادهای سنگین و خلاء نقدینگی پدید آمد.

در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای وقت معاملاتی با فشار قابل ملاحظه‌ای در نمادهای فولادی مواجه شدند. این فشار که متعاقب افت بهای جهانی محصولات فلزی و کاهش بهای فولاد در بازار خودنمایی کرد، موجب شد فولاد مبارکه و فولاد خوزستان با صف فروش روبه‌رو شوند. در شرایط کنونی خبرهای مربوط به افت بهای مواداولیه تاثیر جدی را بر بازار سرمایه گذاشته است. انتشار خبرهای تایید نشده در مورد ارائه شمش فولادی در بنادر شمال در نرخ ۸۰۰دلار موجب شده کارشناسان بازار بازنگری را در قیمت‌های سهام موجود به ویژه در میان شرکت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد صورت دهند. از سویی افت بهای مس به زیر مرز روانی ۷هزار دلار موجب شد، این نماد با صف فروش مواجه شود. در این شرایط و در حالی که نمادهای سیمانی نیز با فشار عرضه مواجه بودند، شرایط نامناسبی برای بازگشایی شماری از نمادهای متوقف رقم خورد. دو نماد سرمایه‌گذاری «بوعلی و صنعت و معدن» با بازگشایی کمتر از حد انتظار و نماد سیمان سپاهان با حفظ صف فروش شرایط بازگشایی را تجربه کردند تا شرایط برای بازگشایی نماد «چادرملو» نیز آماده شود. نماد چادرملو به‌رغم تعدیل قابل ملاحظه و آمار مناسب تولید و حرکت جهشی نرخ فروش محصولات، کمتر از حد انتظار ظاهر شد و عملا نتوانست برداشت و انتظار اولیه معامله‌گران را برآورده کند. در حال حاضر کارشناسان بازار هجوم سنگین معامله‌گران برای جمع‌آوری صف‌‌های فولاد و خلاء نقدینگی متعاقب آن را در شرایطی که بازار در رکود سنتی ماه رمضان به سر می‌برد را عامل بروز شرایط کنونی قلمداد می‌کنند. در این شرایط کارشناسان در انتظار تحولات آتی به‌ویژه مسائل مربوط در مورد جریان نقدینگی بازار و همچنین خبرهای سیاسی و اقتصادی به‌ویژه در مورد نحوه اجرای طرح تحول اقتصادی هستند تا بار دیگر شرایط را برای تغییر جهت بازار هموار کنند.

در بازار دیروز در گروه خودرویی نمادهای زیرمجموعه گروه سایپا شامل زامیاد و پارس‌خودرو سایپا شاهد تشکیل صف‌‌های خرید بودند، امری که ناشی از P/E (نسبت پی به ای پایین این گروه قلمداد می‌شود. هرچند که عدم افزایش بهای فروش خودرو در شرایط رشد بهای تمام شده (به دلیل افزایش بهای فولاد و مواد پتروشیمی) فشار مضاعفی را بر نمادهای خودرویی وارد ساخته است.

گروه خودروسازی شرکت دوچرخه و موتورسازی ایران که در سال‌های اخیر در قالب شرکت سرمایه‌گذاری فعالیت کرده است، در زیر مجموعه خود شرکت جدیدی را در چابهار برای تولید ۱۵هزار دستگاه موتورسیکلت راه‌اندازی کرده است.

در بازار دیروز صف خرید نماد سایپا، گروه بهمن را نیز که سهامدار درصدی سایپا به شمار می‌رود، نیز با صف خرید مواجه کرد.

در گروه حمل‌ونقل، رقابت بر سر بلوک تایدواتر دیروز در شرایطی ادامه یافت که به رغم شکل‌گیری ائتلاف‌هایی در بازار، شمار رقیبان همچنان بالغ بر ۳ رقیب بوده است. در‌حال‌حاضر به نظر می‌رسد یک سرمایه‌گذار خارجی به همراه دو رقیب داخلی در حال رقابت بر سر این شرکت هستند، در گروه فلزی، معامله عمده لوله و ماشین‌سازی ایران در بهای پایه دیروز رقم خورد. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص ۴۹/۴۳ واحد افت کرده و به زیر مرز ‌روانی ۱۲هزار واحد رسید. از ۱۵۲نماد مورد معامله در بازار دیروز ۴۲نماد با رشد قیمت و ۷۷نماد با افت ارزش داد و ستد شدند. حجم معاملات دیروز نیز باتوجه به معامله عمده رقم‌خورده ۹/۵۴میلیارد تومان بود.