«مهر» معادن روی را هم بلعید

گروه بورس- علیرضا باغانی: شرکت توسعه معادن روی پس از تغییرات گسترده‌ای که در ترکیب سهامداران خود شاهد بود، روز چهارشنبه گذشته مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره برگزار کرد.

مجمع «کروی» با حضور بیش از ۶۴درصد از سهامداران رسمیت یافت و ریاست آن را کاویانی یکی از معتمدین زنجان بر عهده گرفت.

ایران خواه و رضایی هم ناظران مجمع «کروی» و امیدعلی منشی این جلسه بود.

نکته قابل توجه در مجمع «کروی»‌ استقبال سهامداران حقیقی و زنجانی شرکت از این جلسه بود، در حالی که وضعیت این صنعت هم اکنون شاهد قیمت جهانی سرب و روی یکهزار دلاری است.

در مجمع «کروی» عیسی رضایی نماینده مهر اقتصاد ایرانیان پس از رسمی شدن جلسه در سخنانی اعلام کرد که برنامه ما برای اداره این شرکت بزرگ، بازگشت «کروی» به جایگاه قبلی آن است.

به گفته مدیرعامل مهر، شرکت توسعه معادن روی که دارای سهامداران زیادی است نیاز به معدن دارد و باز پس‌گیری معدن انگوران از دولت یکی از مطالبات عمد ما است.

مجمع «کروی» در نهایت اعضای هیات مدیره جدید این شرکت را انتخاب کرد و به این ترتیب مهر اقتصاد ایرانیان طی ائتلافی با سرمایه‌گذاری فرهنگیان توانست ۳ کرسی از هیات مدیره «کروی» را از آن خود کند. بر این اساس سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی، مهر اقتصاد ایرانیان و سرمایه‌گذاری فرهنگیان سه عضو هیات مدیره توسعه معادن روی شده و سهامدار عمده قبلی شرکت نیز با عنوان مهر پویای توحید دیگر عضو هیات مدیره «کروی» شد. مجمع توسعه معادن روی همچنین به یک سهامدار بالای یک درصد تحت عنوان بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد نیز یک کرسی از هیات‌مدیره شرکت را داد.

شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان در شرایطی ۳ کرسی از هیات‌مدیره یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی را از آن خود کرد که سهام این شرکت را تنها به صورت خرد و غیربلوکی از بازار خریداری کرده بود.

پس از سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی، «کروی» دومین شرکتی است که از سوی «مهر» با استراتژی خرید خرد سهام در کف قیمتی، قبضه مدیریتی می‌شود.

«مهر» از سال گذشته خرید خرد سهام «کروی» را آغاز کرد و این خرید‌ها در شرایطی شدت گرفت که سهام این شرکت در تابستان، روند نزولی قیمت‌ها در بازار جهانی را تجربه کرد.

مهر اقتصاد ایرانیان در‌حال‌حاضر با سرمایه‌گذاری فرهنگیان بیش از ۳۰درصد از سهام توسعه معادن روی را در اختیار دارند، اما نکته حائز اهمیت در مجمع کروی غیر از کسب سه کرسی این بود که مدیرعامل شرکت خارج از هیات‌مدیره از سوی «مهر» منصوب شد. بر این اساس «مهر» در توسعه معادن روی دارای ۴ پست کلیدی است.

بنا به تصمیم مجمع «کروی»، فروزنده مسوول سابق مسکن بسیجیان، مدیرعامل این شرکت بزرگ شد.

مهر چگونه به «کروی» آمد؟

مهر اقتصاد ایرانیان که سهام «کروی» را از مدت‌ها قبل از بازار سرمایه به صورت خرد جمع‌آوری کرده است، از حدود یک ماه پیش پخش تیزرهایی تبلیغاتی را در شبکه استانی زنجان تدارک دیده بود.

تیزرهایی با این مضمون که «شرکت توسعه معادن روی دارای جایگاه ارزشمندی بوده، اما در‌حال‌حاضر در جایگاه شایسته خود قرار ندارد و مهر اقتصاد ایرانیان هم با هدف بازگرداندن توسعه معادن روی به موقعیت قبلی خود، وارد این شرکت شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به شعب موسسه مالی و اعتباری مهر مراجعه کنید». سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان با این استراتژی توانست وکالت بیش از ۶هزار سهامدار جزء «کروی» را دریافت کند، هر چند سهام مدیریتی مهر طی ائتلاف با سرمایه‌گذاری فرهنگیان در سطحی بود که در نهایت نیازی به استفاده از این وکالت‌نامه‌ها برای ورود به هیات‌مدیره «کروی»

پیدا نکرد.

مهر در شرایطی سهام مدیریتی «کروی» را در قیمت‌های پایین خرید که با ادامه روند نزولی قیمت‌های جهانی به نظر می‌رسد با توجه به این مورد، کاهش عیار خاکی که خریداری می‌کند، نتواند به پیش‌بینی سود خود دست

پیدا کند.

سهامدار جدید توسعه معادن روی برای جبران بخشی از اثرات ناشی از کاهش قیمت‌های جهانی در یکی از شرکت‌های زیر مجموعه «کروی» (سرب و روی زنگان) برنامه تولید آهن اسفنجی را تدارک دیده است. گفته می‌شود، این برنامه در خود توسعه معادن روی نیز قرار است گسترش پیدا کند، چرا که تولید آهن اسنفجی نسبت به تولید سرب و روی در شرایط کنونی مقرون به صرفه‌تر است.

شاید این استراتژی «مهر» بتواند این شرکت بورسی را که دارای بیش از ۱۳۰ سهامدار حقیقی است از موقعیت فعلی نجات دهد، چون در صورت ادامه روند نزولی قیمت‌های جهانی سرب و روی، در صورت واگذاری معدن انگوران به «کروی» نیز به نظر می‌رسد چندان تحول بزرگی در روند سودآوری شرکت رخ ندهد، زیرا در هر صورت از این معدن چیزی جز سرب و روی قرار نیست استخراج شود.

سهامدار عمده جدید «کروی» ظرف روزهای آینده قرار است اعضای حقیقی خود را برای ورود به هیات‌مدیره شرکت معرفی کند.

سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان در آخرین خرید بلوکی خود، از طریق تاسیسات دریایی ایران سهام مدیریتی تاید واتر خاورمیانه را خریداری کرده بود. سهام عمده شرکت‌هایی همچون ایرالکو، تراکتورسازی ایران،

توس گستر و تکنوتار هم از سوی «مهر» خریداری شده، ضمن این که این شرکت از خریداران اصلی سهام مخابرات ایران نیز بوده است، تا جایی که با زیر مجموعه‌های خود اکنون بالای یک درصد از سهام «اخابر» را در اختیار دارد. افزون بر این در فولاد مبارکه هم «مهر» دارای سهام قابل توجهی است (بیش از۵درصد) به طوری که در انتخابات اخیر هیات‌مدیره «فولاد»، این شرکت سرمایه‌گذاری با دریافت وکالت از دیگر سهامداران شرکت تا مرز ورود به هیات‌مدیره مبارکه نیز پیش رفت. توسعه صنعتی ایران هم نخستین شرکتی بود که سهام عمده آن به صورت غیربلوکی و خرد از سوی «مهر» خریداری شد.