گروه بورس- هدیه لطفی: شرکت «سیمان شرق» طرح احداث یک خط تولید به ظرفیت ۳ هزار و ۳۰۰ تن در روز را با برآورد سرمایه‌گذاری مورد نیاز به مبلغ یک هزار و ۴۸۷ میلیارد ریال در دست اجرا دارد.

مسوول بودجه و گزارش شرکت در گفت‌وگو با خبرنگار ما تاریخ بهره‌برداری از این طرح را خردادماه ۸۸ عنوان کرد. وی در ادامه افزود: در‌حال‌حاضر ۸۶ درصد این طرح پیشرفت فیزیکی داشته است و در این رابطه تاکنون یک هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال هزینه شده است. «تجردی» درخصوص سودآوری این طرح گفت: شرکت «سشرق» در‌حال‌حاضر یک هزار و ۵۲۶ تن تولید روزانه دارد، که با افزوده شدن این خط جدید به همین میزان سودآوری شرکت بالا خواهد رفت. وی در ادامه به طرح افزایش ظرفیت واحد یک هزار و ۲۵۰ تنی اشاره کرد و گفت: تاکنون مبلغ ۴۹۴ میلیون ریال در این رابطه هزینه شده است.

افزایش سرمایه

شرکت سیمان شرق طبق اطلاعیه ارسالی به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است که افزایش سرمایه به مبلغ ۴۲۰ میلیارد ریال (معادل ۱۰۰ درصد سرمایه ثبت شده) را از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران در دستور کار دارد.«تجردی» در این خصوص گفت: مراحل افزایش سرمایه شرکت در حال بررسی و اقدامات لازم است. همچنین مهلت استفاده از معافیت مالیاتی شرکت «سشرق» که در دوره قبلی افزایش سرمایه رخ داده بود، پایان اسفندماه سال ۸۶ به اتمام رسید. وی در ادامه افزود: با این افزایش سرمایه جدید، دوباره معافیت مالیاتی شامل حال شرکت خواهد شد و در نتیجه هزینه‌های مالیاتی از بین خواهد رفت و سود شرکت افزایش می‌یابد.

افزایش ۳۸درصدی در پیش سود هر سهم

شرکت «سیمان شرق» پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را برای سال‌مالی منتهی به پایان اسفندماه ۸۷ با سرمایه ۴۲۰میلیارد ریال، به طور خالص مبلغ ۸۶۵ریال اعلام کرده است.همچنین پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی ۸۷ این شرکت در مقایسه با عملکرد واقعی سال‌مالی قبل به ترتیب فروش ۳۲درصد افزایش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته ۸درصد افزایش، سود عملیاتی ۷۴درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۳۸درصد افزایش نشان می‌دهد. گفتنی است این شرکت پیش‌بینی درآمد تلفیقی هر سهم گروه پس از کسر سهم اقلیت را برای سال‌مالی ۸۷ مبلغ ۹۲۵ریال در نظر گرفته است.

تقسیم ۳۰۵ریال در مجمع

هیات‌مدیره شرکت «سشرق» در نظر دارد مبلغ ۱۲۸میلیارد و یکصد میلیون ریال (به ازای هر سهم ۳۰۵ریال) را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عادی سال ۸۷ پیشنهاد کند.

میزان تولید و فروش

شرکت «سیمان شرق» در ۶ ماه نخست سال ۸۷ میزان ۷۸۹هزار و ۸۵۳ تن سیمان و ۱۵۰هزار تن آهک تولید کرده است. همچنین در این دوره با ۵۵درصد پوشش توانسته است ۷۴۵هزار تن کلینکر تولید کند. گفتنی است این شرکت تا پایان شهریورماه ۸۷، ۱۵۲هزار و ۲۱۱ تن «سیمان فله- تیپ ۲» ۱۹هزار و ۸۷۷ تن «سیمان فله- تیپ ۵»، ۲۹۸هزار و ۷۷۳تن «سیمان فله پوزولانی»، ۳۰۵هزار و ۱۳۷ تن «سیمان پاکتی پوزولانی» و ۷۰هزار و ۳۹۵هزار تن «آهک» به فروش رسانده است و مبلغ حاصل از فروش این محصولات ۳۰۸میلیارد و ۶۷میلیون ریال اعلام شده است.

درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری

شرکت «سیمان شرق» به میزان ده درصد در سهام شرکت «سیمان کارون» سرمایه‌گذاری کرده است، که سود حاصل از این سرمایه‌گذاری در سال ۸۶ معادل رقم ۱۹میلیارد و ۸۸۷میلیون ریال اعلام شده است.

همچنین شرکت «سشرق» در دوره ۶ ماه منتهی به پایان شهریورماه ۸۷ به میزان ۱۵میلیارد و ۴۶۸میلیون ریال سود از سرمایه‌گذاری در این شرکت کسب کرده است. گفتنی است شرکت سیمان شرق در شرکت‌های غیربورسی «معادن زغال‌سنگ شرق»، «فرآورده‌های سیمان شرق»، «سیمان خوزستان» و «سرمایه‌گذاری آذر» نیز سرمایه‌گذاری کرده و پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال ۸۷ به میزان ۵۲میلیارد و ۲۹۵میلیون ریال سود از بابت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نام‌برده کسب کند.