گروه بورس - شرکت مهندسی نصیرماشین دلایل تغییرات پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۸۸ را نسبت به سال مالی قبل اعلام کرد.

مطابق اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۸۸ «خنصیر» در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال مالی قبل به ترتیب فروش ۱۷درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۲۵درصد افزایش، سود عملیاتی ۱۴درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۶درصد کاهش نشان می‌دهد. که شرکت افزایش فروش به میزان ۱۷درصد نسبت به سال قبل را به طور عمده ناشی از افزایش تعداد میل سوپاپ پراید (به تعداد ۹۵هزار قطعه) و میل‌لنگ پیکان (تعداد ۵هزار قطعه) می‌داند. همچنین حدود ۲درصد از این ۱۷درصد افزایش ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات ساخته شده است. همچنین افزایش بهای تمام شده با توجه به پیش‌بینی افزایش عوامل تولید شامل کار و سربار است که دستمزد به میزان ۱۸درصد افزایش و سربار به میزان ۱۰درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می‌دهد که با توجه به تورم پیش‌بینی شده تفاوت قابل ملاحظه‌ای ندارد.

این درحالی است که افزایش هزینه‌های اداری ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین افزایش بهره‌وری نیروی انسانی موجب افزایش فقط ۳/۲درصد نسبت به سال قبل شده است.

همچنین افزایش هزینه‌های مالی شرکت ناشی از افزایش نرخ تسهیلات از منابع بانکی عنوان شده که موجب رشد هزینه‌ها در این قسمت شده است. مطابق این اطلاعیه افزایش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت نصیرماشین به طور عمده ناشی از بازده سرمایه‌گذاری انجام شده در خرید سهام شرکت قائم‌شهر سپاهان است که از این بابت مبلغ سه میلیارد ریال سود در سرفصل درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های سال ۸۸ شرکت لحاظ شده است.

همچنین هیات‌مدیره شرکت اعلام کرده با توجه به اینکه رشد نرخ هزینه‌ها نسبت به رشد نرخ فروش تناسبی نداشته و عملا خریداران محصولات تولیدی این شرکت انحصاری هستند، در نتیجه مبلغ سودآوری شرکت نسبت به سال قبل کاهش یافته است.