گروه بورس - سازمان خصوصی‌سازی درنظر دارد سهام چهار شرکت را طی اردیبهشت ماه امسال از طریق مزایده واگذار کند.

براساس اطلاعات منتشره در سایت رسمی این سازمان، 100درصد سهام «خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن»، 100درصد «هلیکوپتری ایران» ، 96/99درصد «ماشین‌سازی لرستان» و 94/53درصد «مشانیر» طی مزایده به بخش خصوصی واگذار خواهند شد.
اما براساس اعلام این سازمان تعداد ۴۵۹میلیون و ۹۴۱هزارو ۹۶۹سهم شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن به ارزش پایه هر سهم ۵هزارو ۲۹۵ریال مزایده خواهد شد.
ارزش کل پایه 100درصد سهام قابل واگذاری این شرکت، 2هزارو 170میلیاردو 642میلیون و 725هزارو 855ریال است. همچنین مبلغ 43میلیاردو 562میلیون و 854هزارو 517ریال هم به عنوان سپرده شرکت در مزایده در نظر گرفته شده است. سرمایه این شرکت معادل 409میلیاردو 942میلیون ریال است که راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سهامدار 100درصدی آن است.
برنده مزایده فرصت دارد طی ۲۰روز کاری از تاریخ ابلاغ، نسبت به پرداخت ثمن نقدی معامله اقدام کند. حداکثر زمان مراجعه متقاضیان تا روز دوشنبه ۲۸اردیبهشت ماه امسال است و پاکت‌های مزایده هم در روز چهارشنبه ۳۰اردیبهشت‌ماه بازگشایی خواهند شد.
یادآور می‌شود فعالیت اصلی خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن تولید انواع تراورس چوبی، بتونی، فلزی و کلیه خدمات خطوط راه‌آهن است.
دومین شرکتی که در جدول واگذاری‌های اردیبهشت‌ماه سازمان خصوصی آمده، شرکت هلیکوپتری ایران است که با ارزش پایه هر سهم ۳۰هزارو ۲۷/۱۴۲ریال به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
ارزش کل پایه 100درصد سهام این شرکت هم برابر یک هزارو 250میلیارد ریال درنظر گرفته شده که خریداران موظفند مبلغ 25میلیاردو 150میلیون ریال را به عنوان سپرده شرکت در مزایده به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کنند.
سرمایه این شرکت که در زمره شرکت‌های کلان دسته‌بندی شده، برابر ۴۱۴میلیاردو ۷۰۰میلیون است. شرکت ملی نفت ایران سهامدار ۱۰۰درصدی این شرکت است. شرایط این مزایده همانند مزایده شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن است، تنها با این تفاوت که مهلت پرداخت ثمن نقدی معامله در این مزایده ۳۰روز کاری است.
«ماشین‌سازی لرستان» سومین شرکتی است که سازمان خصوصی‌سازی می‌خواهد در دومین ماه بهار 96/99درصد آن را بفروشد.
ارزش پایه این سهم ۲۵۰ریال و سپرده شرکت در مزایده ۸۳۲میلیون و ۲۴۳هزارو ۶۰ریال درنظر گرفته شده است.
کل سهام قابل واگذاری این شرکت 122میلیون و 803هزارو 752سهم است و ارزش کل پایه این تعداد سهم نیز معادل 34میلیاردو 112میلیون و 153هزار ریال درج شده است. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران 96/99درصد سهامدار اصلی این شرکت است و 4دهم مابقی سهام نیز در اختیار سایر سهامداران است. تولید و فروش انواع ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی فعالیت اصلی ماشین‌سازی لرستان به شمار می‌رود. 28اردیبهشت و 30اردیبهشت به ترتیب مهلت نهایی ارائه پاکت‌ها و زمان بازگشایی پاکت‌ها است. اما آخرین شرکتی که لیست مزایده‌ای سازمان خصوصی‌سازی در 28اردیبهشت را تکمیل می‌کند، خدمات مهندسی برق (مشانیر) است که 94/53درصد آن روانه میز فروش شده است.
اندازه این شرکت نیز در دسته‌بندی کلان قرار گرفته است و ارزش پایه هر سهم هم برابر ۸میلیون و ۴۷۴هزارو ۶۳۹ریال تعیین شده است.
ارزش کل پایه 61هزارو 547سهم مشانیر برابر 549میلیاردو 37میلیون و 962هزارو 254ریال تعیین شده است.
متقاضیان باید مبلغ ۱۱میلیاردو ۱۳۰میلیون و ۷۵۹هزارو ۵۰۰ریال را بابت سپرده شرکت در مزایده بپردازند.
پاکت‌های مزایده هم در روز 30اردیبهشت‌ماه بازگشایی می‌شوند و متقاضی هم تا 28 همین ماه فرصت ارائه درخواست شرکت دارد.
ثمن نقدی معامله هم باید طی ۲۰روز کاری به حساب واریز شود.