ضرورت مشارکت بخش داخلی با سرمایه‌گذاران خارجی

عکس:حمید جانی پور

فارس- وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با مدیران ۲۵ شرکت سرمایه‌‌گذاری خواستار استفاده فعالان بازار سرمایه از فرصت‌‌های موجود مانند کاهش سود بانکی‌‌، ارائه راهکارهای مهندسی و مالی، رفع بورکراسی و افزایش بهروه‌وری شرکت‌‌های هلدینگی شد. شمس الدین حسینی در دیدار عصر چهارشنبه با روسای سازمان‌‌های خصوصی سازی و بورس و مدیران ۲۵ شرکت سرمایه‌‌گذاری ۴ توصیه و درخواست را مطرح کرد و از این گروه خواست تا زمینه‌‌های عملیاتی توسعه بازار سرمایه را فراهم آورند.

وی ازکانون نهادهای مالی خواست تا در بازار سرمایه و رسانه‌‌ها حضور بیشتری داشته باشد و در برابر تصمیم‌هایی چون کاهش سود بانکی و آثار آن در بازار سرمایه، واکنش‌‌ها و اقدامات لازم را انجام دهند.

از سوی دیگرحسینی لزوم مشارکت بخش داخلی با سرمایه‌‌گذاری خارجی را مدنظر قرار داد و به مدیران شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری توصیه کرد با در نظر گرفتن راهکارهای مهندسی مالی در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.

وزیر اقتصاد همچنین از این گروه خواست تا به منظور رفع موانع بورکراسی سرمایه‌‌گذاری خارجی، پیشنهادهای خود را به وزارت اقتصاد بدهند.

حسینی در چهارمین توصیه خود از شرکت‌‌های هلدینگ سرمایه‌‌گذاری خواست تا زمینه بهره‌وری زیر مجموعه‌‌های خود را ایجاد کنند.

وی با ابراز علاقه به بازار سرمایه کشوراز حاضرین در جلسه خواست تا نسبت به گذشته فعال‌‌تر باشند و در صورتی که برخی تصمیم‌‌ها را دراختیارداشته باشد در اولین فرصت برای توسعه بازارسرمایه به انجام خواهد رساند.

در ادامه این جلسه غلامرضا حیدری کردزنگنه رییس سازمان خصوصی سازی ضوابط جدید واگذاری نقد و اقساط شرکت‌‌ها را توضیح داد.

کمبود نقدینگی و اضافه مالیات پرداختی

علی ثفقی دبیر کل کانون نهاد‌‌های مالی درباره این دیدار اظهارداشت: درپی بروز مشکلاتی در پرداخت اقساط واگذاری سهام چند بلوک توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری، مدیران ۲۵ شرکت سرمایه‌گذاری با وزیر اقتصاد و مسوولان سازمان‌های خصوصی‌سازی و بورس دیدار و مشکلات خود را مطرح کردند.

وی ادامه داد: در این دیدار که ۴ ساعت به طول انجامید هر یک از مدیران حاضر در جلسه نقطه‌نظرات خود را مطرح کرده که برخی از این موارد با موافقت وزیر اقتصاد مواجه شد.

ثفقی خاطرنشان کرد: مدیران حاضر در این جلسه، کمبود نقدینگی و عدم ارائه تسهیلات بانکی را مهمترین عامل در پرداخت اقساط مربوط به واگذاری شرکت‌هایی چون فولاد مبارکه و ملی مس دانستند و خواهان مساعدت وزیر اقتصاد در این باره و هم‌چنین تعیین تکلیف اضافه مالیات پرداختی شدند.

دبیرکل کانون نهادهای مالی گفت: خوشبختانه وزیراقتصاد نیز با درک درست از واقعیت‌ها و مشکلات شرکت‌های سرمایه‌گذاری با تمدید ۶ ماهه اقساط واگذاری سهام ملی مس موافقت کرد و مقررشد در طول این ۶ ماه وضعیت قیمت‌‌های جهانی مس بررسی و درپایان این مدت تصمیمات لازم اتخاذ شود تا منافع بازار سرمایه و سرمایه‌‌گذاران حفظ شود.

ثقفی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مقررشد بررسی‌های لازم برای بلندمدت شدن زمان اقساط و کاهش سود بانکی در واگذاری‌های آینده انجام شود تا در صورت تصویب هیات واگذاری، شرایط واگذاری شرکت‌ها به صورت نقد و اقساط تسهیل شود.

ثقفی ادامه داد: در مورد اضافه مالیات پرداختی شرکت‌ها نیز وزیر اقتصاد مقرر کرد در صورت درست بودن ادعای مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری ترتیب اثر داده شد.

وی در برابر این سؤال که در این جلسه آیا مشکل خریدار بلوک ۵/۳۰ درصدی فولاد خوزستان نیز مطرح شد یا خیر توضیح داد: دراین جلسه درباره اشخاص از جمله خریدار فولاد خوزستان بحثی مطرح نشد، بلکه در خصوص وضعیت صنعت فولاد و بازنگری در تعرفه واردات فولاد، مس و آلومینیوم نکاتی ردو بدل شد.