تقسیم 10تومان سود در مجمع لیزینگ صنعت‌و‌معدن
شرکت لیزینگ صنعت‌و‌معدن (سهامی عام) صبح روز دوشنبه بیست‌و‌هشتم اردیبهشت‌ماه سال جاری میزبان سهامداران خود در مجمع عمومی عادی سالیانه بود.
به گزارش خبرنگار ما، مجمع لیزینگ صنعت‌و‌معدن با حضور بیش از ۹۱سهامداران رسمیت یافت و آقای سید محمدعلی سید ابریشمی ریاست جلسه را برعهده گرفت، آقایان داریوش پرهیزگار و محمد ثریانژاد نیز ناظران جلسه بودند، ضمن این‌که آقای دکتر مهدی جمالی مدیرعامل شرکت هم منشی هیات‌رییسه مجمع بود.

بنابراین گزارش، در مجمع لیزینگ صنعت‌و‌معدن دکتر جمالی به قرائت گزارش هیات‌مدیره پرداخت و عملکرد شرکت برای سال مالی منتهی به 29اسفند 87 را تشریح کرد.
سهامداران لیزینگ صنعت‌و‌معدن هم پس از قرائت گزارش هیات‌مدیره توسط مدیرعامل، به دلیل عملکرد مناسب شرکت و بهبود نسبی فعالیت آن از هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت تقدیر کردند. صاحبان سهام لیزینگ صنعت‌و‌معدن پس از قرائت گزارش هیات‌مدیره و همچنین حسابرس، صورت‌های مالی شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹اسفند ۸۷ را مورد تصویب قرار دادند ضمن این‌که مقرر شد به ازای هر سهم ۱۰تومان سود نقدی تقسیم شود.
انتخاب موسسه حسابرسی هشیار بهمند به عنوان حسابرس قانونی و روزنامه‌های دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه‌های کثیر‌الانتشار نیز از دیگر مصوبات مجمع این شرکت
بورسی بود.
معرفی شرکت
شرکت لیزینگ صنعت و معدن با نام آریالیزینگ و به صورت شرکت سهامی خاص بر اساس مجوز ن‌ب/۲۵۳۱ مورخ ۲۱/ ۱۲/ ۱۳۵۵ بانک مرکزی ایران به منظور انجام فعالیت‌ به روش لیزینگ (اجاره اعتباری) با سرمایه‌گذاری تعدادی از بانک‌های ایرانی و بانک فرانسوی سوسیته ژنرال که دارای سوابق طولانی در ایجاد و اداره شرکت‌های لیزینگ بوده است تاسیس و تحت شماره ۲۸۷۸۸ در تاریخ ۱۶/۳/۱۳۵۶ در اداره ثبت شرکت‌های تهران با مدت نامحدود به ثبت رسیده است.
فعالیت شرکت بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی عملا تا سال 1360 متوقف بوده و در اسفند ماه سال مذکور با تغییراتی که در ترکیب سهامداران و مدیریت آن داده شد با نام شرکت
پی خرید ایران مجددا آغاز به کار نموده و کلیه سهام بانک‌‌های ملی‌شده به بانک صنعت و معدن واگذار شد. همچنین سهام متعلق به بانک فرانسوی سوسیته ژنرال در تاریخ ۲۴/۸/۱۳۷۸ به شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن واگذار گردید.
به دنبال تصمیم انتخاب عنوان مناسب با فعالیت شرکت در سال 1381 نام شرکت به لیزینگ صنعت و معدن (سهامی خاص) تغییر نام یافت و در تاریخ 2/3/1383 با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر نمود.
تقاضای پذیرش شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار تهران در تاریخ ۷/۱۰/۱۳۸۳ مورد تائید هیات پذیرش قرار گرفت و پس از انجام مقدمات لازم از تاریخ ۲۶/۱۱/۱۳۸۳ نام شرکت در فهرست نرخ‌های بورس درج و در تاریخ ۲۵/۱۲/۱۳۸۳ اولین معامله روی سهام شرکت انجام گردید و معاملات سهام شرکت از تاریخ مذکور از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار تهران صورت می‌پذیرد.
ضمنا شرکت در تاریخ 20/09/1387 موفق به اخذ مجوز فعالیت مجدد از بانک مرکزی نیز گردید.
حوزه فعالیت شرکت طبق اساس‌نامه، قوانین و مقررات عبارت است از:
*اجاره دادن یا فروش شرکت‌ها، کارخانجات، ماشین‌آلات، تجهیزات، کالاها، مواد و قطعات یدکی مورد نیاز فعالیت‌های تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی، ساختمانی، اداری، خدماتی و حرفه‌ای همچنین محل‌های سکونت، کسب یا پیشه یا تجارت یا مشاغل دیگر.
*تهیه، ساخت، خرید یا اجاره کالا، مواد و املاک فوق‌الذکر از فروشندگان داخلی یا خارجی.
*فروش کالا، مواد، اموال و املاک فوق‌الذکر به متقاضیان یا اجاره دادن آنها با یا بدون شرط خرید با رعایت مصوبات شرکت به مستاجر یا اشخاص ثالث.
*مشارکت با سایر شرکت‌ها و موسسات جهت پیشبرد اهداف شرکت.
*ارائه خدمات مشاوره‌ای، تحقیقاتی و تخصصی در زمینه لیزینگ (اجاره اعتباری).
*اعطا یا دریافت به یا از اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از داخلی یا خارجی و صدور اوراق قرضه یا اوراق مشارکت یا تامین اعتبار از سایر منابع.
*طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت اجاره اعتباری (لیزینگ).
*اخذ و اعطای نمایندگی از یا به اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی یا خارجی.
*ایجاد و تاسیس شعبه یا نمایندگی در داخل یا خارج از کشور یا مناطق آزاد تجاری.
*حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی مرتبط با موضوع شرکت و برپایی و ایجاد آنها.
*به طور کلی انجام معاملات و انعقاد عقود معین و غیرمعین که به نحو مستقیم یا غیرمستقیم انجام فعالیت‌های شرکت را تسهیل نماید.
شعب شرکت
شرکت دارای 14 شعبه بوده که شعبه مرکزی در تهران مستقر و 13 شعبه در مراکز شهرهای مختلف کشور استقرار دارد که از نظر مالکیت 6 شعبه ملکی و 8 شعبه به‌صورت استیجاری از بانک صنعت و معدن می‌باشد.
وضعیت معاملات سهام شرکت در بورس اوراق بهادار تهران
از تاریخ 05/01/1387 تا 28/12/1387 تعداد سهام معامله شده 20788985 سهم، تعداد دفعات معامله 4449 بار، تعداد خریداران 586 فقره و از نظر قیمت هر سهم، پایین‌ترین 808 ریال، بالاترین 1105 ریال و آخرین قیمت در سال 1387 مبلغ 831 ریال می‌باشد.
قیمت سهم در تاریخ ۲۳/۰۲/۱۳۸۸ مبلغ ۹۸۹ ریال می‌باشد که در مقایسه با قیمت پایان سال ۱۳۸۷ به میزان ۱۹درصد رشد داشته است.
سرمایه
سرمایه شرکت در سال مالی ۱۳۸۷ معادل ۴۰۰میلیارد ریال و تعداد سهامداران بالغ بر ۳۷۸۳ نفر که ۷/۹۳درصد شخصیت حقوقی و ۳/۶درصد شخصیت حقیقی می‌باشد.
شرکت قصد افزایش سرمایه از مبلغ 400میلیارد ریال به 1400میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی دارد که در مرحله اخذ مجوز از سازمان بورس و بانک مرکزی می‌باشد و نتیجه آن متعاقبا به اطلاع سهامداران محترم خواهد رسید.
ترکیب صاحبان سهام
ترکیب صاحبان سهام شرکت به ترتیب بانک صنعت و معدن دارای 3/43درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن 1/25درصد، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند 1/19درصد، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران 82/0درصد، شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان 57/0درصد و سایر سهامداران 11/11درصد می‌باشد.
با توجه به اینکه حدود ۸۷درصد سهام (با در نظر گرفتن شرکت‌های همگروه) متعلق به بانک صنعت و معدن است، لذا شرکت جزو واحدهای تابعه بانک مزبور می‌باشد.
آمار کارکنان برحسب نوع استخدام
شرکت در پایان سال ۱۳۸۷ دارای ۱۳۴ نفر پرسنل که از نظر نوع استخدام ۱۶ نفر رسمی و ۱۱۸ نفر قراردادی و از نظر جنسیت ۱۰۱ نفر مرد و ۳۳ نفر زن می‌باشد که در مقایسه با سال ۱۳۸۶ تعداد ۱۳ نفر افزایش داشته و این افزایش در راستای گسترش فعالیت‌های عملیاتی شرکت بوده است.
فعالیت‌های عملیاتی شرکت
میزان تسهیلات اعطایی در سال ۱۳۸۷ به مبلغ ۶۲۸.۳۷۵میلیون ریال و سرانه هر نفر ۴.۶۹۲میلیون ریال می‌باشد که در مقایسه با سال ۱۳۸۶ بیانگر ۱۰۵درصد رشد از نظر میزان تسهیلات اعطایی و ۸۵درصد رشد از نظر میزان سرانه هر نفر می‌باشد.
منابع تامین مالی
منابع مالی تسهیلات اعطایی در سال ۱۳۸۷ از طریق زیر تامین گردیده است:
الف- اقساط وصولی تسهیلات پرداختی از محل منابع مالی داخلی
ب- مبالغ وصولی از محل سایر درآمدهای مکتسبه
ج- بخشی از منابع مالی تامین شده از محل قراردادهای عاملیت وجوه بانک صنعت و معدن
د- تسهیلات دریافتی از سیستم بانکی
شایان ذکر است قراردادهای عاملیت به قراردادهایی اطلاق می‌گردد که طبق مفاد آن، تامین منابع مالی موردنیاز یا تامین موارد اجاره بدون طلب وجه از شرکت لیزینگ جزو تعهدات طرف مقابل و وصول و استرداد وجوه تامین شده یا ثمن موارد اجاره توام با سود مورد توافق در قالب اقساط تعیین شده جزو تعهدات لیزینگ قرار می‌گیرد و شرکت لیزینگ متعهد بازاریابی و اعتبارسنجی مشتری بوده و در قبال وصول و استرداد اقساط از طرف مقابل کارمزد دریافت می‌نماید.
زمینه‌های فعالیت شرکت در سال ۱۳۸۷
* اعطای تسهیلات به بخش حمل و نقل (متقاضیان خرید خودروهای کار سبک و سنگین)
* اعطای تسهیلات به بخش پزشکی
* اعطای تسهیلات به بخش صنعت
* اعطای تسهیلات به بخش معدن اعطای تسهیلات به بخش پیمانکاری
* اعطای تسهیلات به بخش ساختمان محل کار
آمار مصوبات لیزینگ در سال ۱۳۸۷
میزان مبلغ طرح‌های پذیرش شده بالغ بر 1.000میلیارد ریال بوده که پس از بررسی در بخش معاونت لیزینگ و ارکان اعتباری، مبلغ 719.302میلیون ریال مصوب شده که از نظر رشته فعالیت شامل 8/53درصد در بخش خودروی کار، 16درصد در بخش معدن و صنایع وابسته، 8/13درصد در بخش کارگاه‌ها و کارخانجات، تولیدی و صنعتی، 4/12درصد در بخش خدمات، 1/2درصد در بخش ساختمان اداری و 9/1درصد در بخش پزشکی و گروه‌های وابسته بوده است.
آمار تسهیلات اعطایی لیزینگ در سال ۱۳۸۷
از طرح‌های مصوب شده مبلغ 628.675میلیون منجر به اعطای تسهیلات و عقد قرارداد شده است که از نظر رشته فعالیت 6/74درصد در بخش خودروی کار، 6/19درصد در بخش کارگاه‌ها و کارخانجات، 8/2درصد در بخش ساختمان اداری، 3/2درصد در بخش پزشکی و گروه‌های وابسته، 65/0درصد در بخش معدن و صنایع وابسته و 05/0درصد در بخش خدمات بوده است.
لازم به ذکر است که فزونی تسهیلات در بعضی از زمینه‌های فعالیت شرکت، نسبت به مصوبات ارکان اعتباری شرکت ناشی از انتقال برخی از مصوبات پایان سال ۱۳۸۶ به سال ۱۳۸۷ می‌باشد.
نسبت‌های مالی
نسبت جاری: به میزان ۰۲/۱ بوده که در مقایسه با سال ۸۶ افزایش داشته است.
نسبت آنی: به میزان 01/1 بوده که بیانگر پوشش بدهی‌های جاری است
نسبت حقوق صاحبان سهام به کل بدهی‌ها: به میزان ۲۱/۰ بوده که نسبت به سنوات قبل کاهش داشته و عمدتا ناشی از بازپرداخت بدهی‌های شرکت می‌باشد.
نسبت بدهی: به میزان 83/0 بوده که نسبت به سنوات قبل کاهش داشته است.
نسبت سود ناخالص به فروش (درآمد): به میزان ۹۱/۰ بوده که نسبت به سال ۸۶ افزایش داشته است.
نسبت بازده فروش: به میزان 97/0 می‌باشد.
نسبت بازده ارزش ویژه: به میزان ۳۲/۰ بوده که نسبت به سال ۸۶ افزایش داشته است.
نسبت بازده دارایی‌ها: به میزان 5درصد بوده که نسبت به سال 86 افزایش داشته است.
مقایسه صورت سود و زیان با بودجه
در بودجه سال 1387 میزان تسهیلات اعطایی مبلغ 835میلیارد ریال پیش‌بینی شده و میزان واقعی تسهیلات اعطایی 629میلیارد ریال می‌باشد که این انحراف ناشی از شرایط اقتصادی موجود در بازار و به منظور کاهش حاشیه ریسک معوقات می‌باشد که با توجه به انحراف فوق در مقایسه صورت سود و زیان واقعی سال مالی 1387 با آخرین بودجه پیش‌بینی شده (براساس واقعی 9 ماهه و پیش‌بینی سه ماهه چهارم) بیانگر عملکرد مطلوب شرکت بوده و طوری که شرکت 100درصد بودجه را پوشش داده است و این عملیات ناشی از مدیریت بهینه نقدینگی، افزایش تخفیفات حاصل از بیمه‌نامه‌ها و افزایش کارمزد سود توسعه فروش قراردادهای گروهی می‌باشد.
اهم برنامه‌های هیات‌مدیره در سال ۱۳۸۷
* مطالعه سیر تکاملی لیزینگ در کشورهای پیشرفته و بومی‌سازی آنها.
* اشاعه فرهنگ لیزینگ در جامعه و آشنا ساختن اذهان با این واژه و فرهنگ.
* ارائه آموزش‌های دائمی و ادواری به کارکنان به منظور ارتقای توان علمی و اجرایی آنها.
* برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی برای آموزش نیروهای کاردان و متخصص.
* مطالعه فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری.
* بررسی و ارائه راهکارها و روش‌های جدید برای لیزینگ مطابق با الگوهای جامعه ایرانی.
* بررسی و معرفی اثرات لیزینگ در توسعه اقتصادی کشور.
* مطالعه تطبیقی زمینه‌های مختلف صنعت لیزینگ در جهت تدوین استراتژی مناسب.
* بررسی و طراحی مدل و ارزیابی ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک.
* مطالعه علمی بازارهای موجود و تعیین سهم بازار.
* بررسی موانع قانونی فراوری توسعه لیزینگ در ایران.
* مطالعه و بررسی زمینه‌های فعالیت متناسب با نرخ سود تعیین شده و الزام در رعایت آن و نوع تضامین قابل اخذ به منظور کنترل ریسک اعتباری منجمله ریسک عدم وصول مطالبات در سررسید، لاوصول شدن اقساط و... مطالعه روش‌های جایگزین به منظور حفظ منافع سهامداران توام با رعایت قوانین موضوعه.
* بهبود پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت.
* پیگیری سیستماتیک وصول مطالبات با توجه به شاخص‌های مربوطه.
* به منظور اطلاع‌رسانی هرچه سریع‌تر به سهامداران محترم، سایت اینترنتی شرکت مورد بازنگری کامل قرار گرفته و پس از گردآوری اطلاعات، درج اطلاعات کامل در خصوص صنعت لیزینگ، مقالات، سخنرانی‌ها و قوانین و مقررات حاکم بر این صنعت در کشورهای مختلف به فارسی ترجمه و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
* ضمنا متن اصلی موارد فوق نیز در سایت شرکت قابل دسترسی است. آدرس سایت اینترنتی شرکت www.imlco.ir می‌باشد.
وصول مطالبات
وضعیت وصول اقساط و اقدامات نظارتی
شرکت همواره ضمن توسعه حجم فعالیت‌های خود سعی بر آن داشته که با استفاده از توان و مشاوره‌های کارشناسان بتواند ضمن کاهش در زمان جوابگویی به متقاضیان و مشتریان شرکت، اعتبارسنجی مناسب و قابل قبولی از مشتری داشته، تا ریسک غیرسیستماتیک و قابل کنترل سبد خود را به حداقل ممکن کاهش داده و کنترل نماید و به همین منظور و در جهت کاهش و پوشش ریسک عدم بازپرداخت به موقع اقساط توسط مشتریان از ابزارهای مناسب استفاده نموده است و صرفا به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر بازار که تاثیر مستقیم بر صنعت لیزینگ و به تبع آن افزایش ریسک مستاجرین و کاهش توان بازپرداخت به دلیل مشکلات نقدینگی، بازدریافت بخشی از اقساط به تعویق افتاده است.
اهم اقدامات انجام شده در خصوص کاهش ریسک معوقات
* استعلام کلیه مستاجرین از سیستم بانکی در خصوص نداشتن اقساط معوق و چک برگشتی
* اعتبارسنجی مستاجر و ضامنین در ارکان اعتباری
* فعالیت در بخش‌هایی که دارای ریسک کمتر می‌باشند.
* اخذ ضمانت‌نامه بانکی در حد امکان
* استفاده از پوشش بیمه اعتباری
* اخذ وثیقه ملکی
* ایجاد و ساماندهی واحد وصول مطالبات
* پیگیری مستمر به صورت تلفنی و مراجعه به محل مستاجر و ضامنین
* ارسال اخطار کتبی به مستاجر و ضامن
* اخذ حکم توقیف خودرو از طریق شوراهای حل اختلاف
* اقدام از طریق تضامین (چک، سفته، ضمانت‌نامه بانکی و وثیقه ملکی)
* انعقاد قرارداد با وکلا در شعب چهارده‌گانه
* ارجاع به وکلا در خصوص پرونده‌هایی که دارای اقساط معوق بالا می‌باشند
برنامه‌های آتی هیات‌مدیره
* میزان تسهیلات قابل پرداخت برای سال 1388 در حدود 570میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.
* در خصوص تامین منابع مالی موردنیاز در سال ۱۳۸۸ موارد ذیل شایان ذکر است:
* هیات‌مدیره در نظر دارد که پس از کسب نظر سازمان بورس اوراق بهادار تهران به منظور تامین نقدینگی موردنیاز خود، نسبت به افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی اقدام نماید.
* سررسید تسهیلات دریافتی از بانک صنعت و معدن به مبلغ ۱۲۰میلیارد ریال به تاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۸۷ بوده است.
شرکت لیزینگ با پرداخت بخشی از اصل و سود سالانه تقاضای تمدید قرارداد را ارائه نموده است.
بودجه سال آتی
بودجه سال مالی منتهی به 29/12/1388 شرکت با 414 ریال پیش‌بینی EPS به سازمان بورس اوراق بهادار ارائه شده است و توسط حسابرس و بازرس قانونی مورد حسابرسی قرار گرفته است.
سایر برنامه‌های آتی
هیات‌‌مدیره در سال 1388 سعی در تحقق موارد ذیل دارد:
* حفظ سهم بازار موجود و سعی در توسعه آن
* تجهیز نیروی انسانی سازمان به منظور ورود به فعالیت‌های جدید.
* بازنگری در برنامه‌ریزی استراتژیک و تدوین سند توسعه و طرح تجاری شرکت
* بهبود سیستم‌های نرم‌افزاری.
*بهبود وضعیت وصول مطالبات.
*افزایش راندمان و کارآیی.
* تجهیز منابع مالی از طرق گوناگون
* تجهیز و تقویت سیستم خزانه‌داری