سنا - مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس گفت: یکی از برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در سال جاری فراهم کردن امکان دسترسی مستقیم به بازار برای سهام‌داران است.

دکتر عبدالهی افزود: ‌با راه‌اندازی سامانه جدید معاملاتی انتظارات در سطح بازار سرمایه افزایش یافته است. زیرا با راه‌اندازی این سامانه امکاناتی در سطح بازار افزوده و امکان توسعه بازار از لحاظ IT فراهم شده است. به علاوه با راه‌اندازی سامانه جدید معاملاتی، مباحث و تعابیر مختلفی از قبیل دسترسی مستقیم به بازار(DMA)، معاملات آنلاین، بورس الکترونیک و ... مطرح شده است. البته هر یک از این واژه‌ها بار معنایی خاص خود را داشته و به چرخه‌های کاری‌، زیرساخت‌ها و زمینه‌‌‌‌های مرتبط نیازمند است. البته این انتظارات و تقاضاها نشاندهنده افزایش سطح آگاهی و تسلط فعالان و ذینفعان اصلی بازار در حوزه IT است که موجب شده به دنبال کاربردهای پیشرفته IT در بورس باشند. دکتر عبدالهی ادامه داد:‌ کلیه تقاضاها به استفاده از پتانسیل‌های فن‌آوری اطلاعات ختم می‌‌‌‌شود به نحوی که سهام‌داران بتوانند درخواست خرید یا فروش را با کمترین واسطه (مکانی،‌ زمانی و ...) به سامانه معاملاتی ارسال کنند. سازمان بورس با فراهم کردن بسترهای زیرساختی و کاربردیIT، در تلاش برای دستیابی به این هدف است. وی تاکید کرد:‌ البته این مساله به مفهوم حذف کارگزاران نبوده و تنها روش و نحوه فعالیتشان تغییر می‌‌‌کند. در این صورت هر واسطه‌ای که موجب شود سهام‌دار دیرتر به درخواست خرید و فروش خود دست یابد، حذف می‌شود. در حقیقت با حذف واسطه‌های اضافی کانال‌های دسترسی گوناگون برای خرید و فروش سهام در اختیار سهام‌داران قرار می‌گیرد.

زمینه‌های لازم دستیابی به DMA

عبدالهی با بیان اینکه عملیات‌ شدن و راه‌اندازی کامل دسترسی مستقیم به بازار نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌های کلیدی مانند زیرساخت‌های امنیتی و تدوین دستورالعمل‌‌‌‌های لازم است،‌ گفت: برای راه اندازی DMA، امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات از سامانه معاملاتی تا کاربر نهایی باید تضمین شود. دستیابی به این هدف نیازمند تعامل و همکاری کلیه ذینفعان بازار سرمایه به ویژه کارگزاری‌ها است. از طرف دیگر نیازمند آیین‌نامه‌ها و مقرراتی هستیم که باید تنظیم شود. تقویت زیرساخت‌های فرهنگی- اجتماعی و شبکه‌‌‌‌ای هم از دیگر الزامات راه‌‌‌‌اندازی دسترسی مستقیم به بازار است.

عبدالهی با بیان اینکه در دسترسی مستقیم به معاملات، سهام‌دار باید مسوولیت تصمیمات خود برای خرید و فروش سهام را بپذیرد، گفت:‌ البته راه‌اندازی معاملات آنلاین، نیازمند همکاری همه بخش‌های بازار از جمله کارگزاری‌‌‌‌ها، شرکت بورس، سازمان بورس و ... است.