شروین شهریاری

بورس تهران هفته گذشته را با افزایش عرضه‌‌ها و جو منفی آغاز کرد که این فضا البته در روز چهارشنبه تا حد زیادی کنترل شد. در حال حاضر تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر وضعیت بازار سرمایه به نحو فزاینده‌‌ای در حال پررنگ شدن است و این مساله باعث شده تا رویکرد احتیاط و انتظار در معامله گران افزایش یابد. مطالعه تاریخچه بازار سرمایه نشان می‌‌‌دهد که در دوره‌‌های گذشته، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بعضا موجب تغییرات اساسی در روند بازار شده است و به همین دلیل برهه زمانی پیش از انتخابات معمولا به طور بالقوه دارای ریسک سیستماتیک قابل توجهی برای فعالیت سرمایه‌‌گذاران است. بدین ترتیب در این دوره‌‌ها انتظار نوسانات مکرر و شتابزده در معاملات بازار وجود دارد که مقطع کنونی نیز از این ویژگی مستثنی نیست.

مثبت‌‌های هفته

لیزینگ رایان سایپا از جمله شرکت‌هایی است که اخیرا بازدهی مثبت مناسبی را عاید سهامداران خود کرده است. مطالعه بودجه ۸۸ «ولساپا» نشان می‌‌‌دهد که بیش از ۸۰ درصد درآمد عملیاتی شرکت از محل قراردادهای سال گذشته تامین شده است. این در حالی است که مقایسه تاریخی این بخش با عملکرد سال‌‌های گذشته نشان می‌‌‌دهد که این شرکت احتیاط زیادی را در پیش‌بینی حجم لیزینگ خود در سال جاری لحاظ کرده و بدین ترتیب امکان افزایش آتی احتمالی درآمد را برای خود محفوظ داشته است. رایان سایپا به زودی شاهد برگزاری مجمع سالانه خود خواهد بود.

«دلقما» از دیگر نمادهای مثبت هفتگی بازار بود. P/E سهام این شرکت نسبت به سایر سهام دارویی در موقعیت بالاتری قرار دارد که علت آن را می‌‌‌توان به اجرای طرح‌‌های توسعه شرکت مربوط دانست. این شرکت از چند سال گذشته اجرای چهار طرح توسعه را با برآورد سرمایه‌‌گذاری بیش از ۹‌‌میلیارد تومان در دست اجرا داشته که قرار بود تا پایان سال گذشته به بهره برداری برسد. احتمال می‌‌‌رود در سال جاری شرکت بتواند بخشی از طرح‌های مزبور را وارد مدار تولید کند. تاثیر اجرای این طرح‌‌ها بر سودآوری هر سهم در گزارش‌‌های شرکت، ۵۴۲‌‌ریال تخمین زده شده است که در صورت بالفعل شدن می‌‌‌تواند منجر به جهش سودآوری «دلقما» در میان مدت شود.

منفی‌‌های هفته

«فاذر» از جمله نمادهایی بود که پس از انتشار اخبار مجمع صدرا (که با تاکید برتداوم مشکلات آذرآب همراه بود) با تغییر روند مواجه شد. به نظر می‌‌‌رسد رشد سریع قیمت کنونی در این نمادها منطبق با واقعیت‌‌های بنیادی سهام مزبور در کوتاه مدت نیست.

در گروه سنگ آهن، سهام گل گهرعلی رغم پوشش کامل پیش‌‌بینی بودجه ۸۷ و تحقق ۲۶۵۱‌‌ریال سود خالص به ازای هر سهم، کماکان با روند منفی و راکد مواجه است. توقف صادرات شرکت در سال جاری با توجه به کاهش شدید نرخ‌‌های جهانی از جمله مواردی است که در صورت تداوم می‌‌‌تواند منجر به عدم تحقق بودجه فروش صادراتی شرکت در سال ۸۸ شود. شایان ذکر است بیش از ۵۸ درصد از پیش‌‌بینی درآمد حاصل از فروش شرکت در سال ۸۸ به بخش صادرات مربوط است که در آن نرخ فروش کنستانتره و گندله به ترتیب معادل ۷۲ و ۱۵۷ دلار در هر تن در نظر گرفته شده که با واقعیت‌‌های کنونی بازار صادراتی سنگ آهن منطبق نیست.

گزارش‌های قابل توجه

تعدیل مثبت مجدد پیش‌‌بینی درآمد گروه دارویی سبحان در هفته گذشته از وقایع جالب توجه بود. این شرکت در حالی به فاصله حدود دو هفته پیش‌‌بینی عملکرد سال ۸۷ خود را مجددا افزایش داد که سابقه این تعدیلات مکرر در مورد «دسبحا» در فصل بهار سال‌‌های گذشته نیز وجود داشته است. عمده ترین دلیل این تعدیل به افزایش سودآوری دو شرکت «کی بی سی» و «سبحان دارو» در خارج از بورس مربوط می‌‌‌شود که با افزایش EPS و DPS خود نسبت به برآوردهای قبلی، موجبات رشد درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های «دسبحا» را فراهم آورده‌اند. این شرکت در گزارش اخیر، پیشنهاد سود تقسیمی‌‌‌خود در مجمع آتی را نیز از ۵۵۰‌‌ریال به ۶۰۰‌‌ریال افزایش داده است.

تحرکات حقوقی

با حاکم شدن جو منفی، تحرکات قابل توجهی توسط سهامداران حقوقی در جهت حمایت از سهام بانکی در هفته گذشته انجام شد. سرمایه‌‌گذاری تدبیر اقدام به خرید سهام بانک کارآفرین کرده است. صبا تامین در نمادهای «وپارس» و «وکار» فعال است و صندوق وابسته به بانک تجارت نیز حضور قابل توجهی در نماد «وتجارت» در جهت حمایت از سهم دارد. بدین ترتیب حجم تقاضای سرمایه‌‌گذاران حقوقی بر سهام این گروه باعث شده تا ریسک نوسانات شدید قیمت در سهام بانکی در کوتاه مدت کاهش یابد.

در حاشیه بازار

از وقایع پیرامونی بازار در هفته جاری می‌‌‌توان به قوت گرفتن احتمال عرضه بانک صادرات در آینده نزدیک اشاره کرد. این در حالی است که شاخصه‌‌های بنیادی نظیر حاشیه سود، کفایت سرمایه، رشد مطالبات مشکوک الوصول و ... در گزارش‌های «وصادر» حکایت از موقعیت ضعیف‌تر بنیادی این بانک نسبت به بانک‌های خصوصی و دو بانک تازه وارد به بورس دارد. بر اساس اخبار موجود، سازمان بورس نیز عرضه اولیه بانک صادرات را منوط به رفع ابهامات پیش‌‌بینی بودجه ۸۷ و ۸۸ و ارائه صورت‌های مالی ۹ ماهه کرده است.