گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد ادامه روند صعودی بود که در جریان آن شاخص کل توانست به رشد ۳۲۵واحدی دست یابد. در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به خوش‌بینی موجود در مورد گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های فلزی و معدنی به سوی این گروه گرایش پیدا کردند که این امر موجب شد شاخص بتواند با اتکا به نمادهایی نظیر ملی مس،فولاد مبارکه، گل‌گهر و چادرملو به رشد ۱۳/۱ درصدی دست پیدا کند. با این رشد شاخص توانست فاصله خود از مرز ۲۹هزار واحدی به کمتر از ۱۹ واحد برساند.

در این شرایط اکثر کارشناسان معتقدند با توجه به تداوم قیمت بالای دلار و همچنین معاملات مناسب بورس کالا انتظار می‌رود شرکت‌هایی که در گزارش‌های شش ماهه توانسته‌اند، تعدیل‌های مثبتی را داشته باشند، بتوانند در گزارش ۹ ماهه نیز عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارند.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنین شاهد ادامه افت نمادهایی عمده نظیر مخابرات ایران بودند. کارشناسان معتقدند مشکل شدید شرکت‌های دارای حجم مبنای بالا موجب رویگردانی معامله‌گران از شرکت‌های بزرگ شده است. از این رو اکثر کارشناسان در انتظار کاهش حجم مبنای شرکت‌های بزرگ با هدف جلوگیری از ایجاد قیمت‌های نامناسب در شرکت‌های کوچک هستند.

در عرصه سیاسی دیروز رییس کمسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: هرگونه توافق ایران در حوزه هسته ای در گرو عقب‌نشینی آمریکا و متحدانش از مواضع خود است.

به گزارش مهر، علاءالدین بروجردی پیش از ظهر دوشنبه با بیان این مطلب در بدو ورود اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به استان مرکزی در جمع خبرنگاران افزود: تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب علیه ملت ایران باید هر‌چه زودتر برداشته شود، چرا که بازنده اصلی این عرصه آمریکا و غرب است.

بروجردی با بیان اینکه امروز کشور نیازی به تولید سوخت ۲۰ درصد، ندارد یادآور شد: در این زمینه بر اساس منافع ملی عمل خواهیم کرد و این موضوع امری اختیاری برای ایران اسلامی است.

دیروز همچنین بازار تهران شاهد از سرگیری مجدد تقویت بهای ارز و طلا بود که این امر به ثبت قیمت‌های جدیدی در این حوزه منجر شد.

باز هم خبر از افزایش نرخ روغن

در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای ساعت معاملات شاهد توقف برخی از نمادها از جمله مارگارین بودند. انتظار می‌رود این شرکت بتواند با رشد سود‌آوری مواجه شود. در همین حال در بازار دیروز گزارش‌ها همچنان از ادامه رشد بهای مواد غذایی در بازار خبر می‌داد. دیروز خبرگزاری فارس نوشت: در حالی که بسیاری از صنایع غذایی از جمله صنایع لبنی طی سال‌های اخیر با مشکلات عدیده ای برای قیمت‌گذاری و افزایش قیمت مواجه بوده‌اند، صنایع روغن نباتی توانسته‌اند برای چهارمین بار قیمت خود را با هماهنگی سازمان حمایت و به طور رسمی افزایش دهند.

بنابر این گزارش، قیمت روغن نباتی بطری ۶۷۵ گرمی سویا، روغن حلب ۵ کیلوگرمی سویا و روغن۱۶ کیلوگرمی سویا به ترتیب با ۶۳، ۱۰۵ و ۱۰۳ درصد افزایش نسبت به ابتدای سال ۸۹ به قیمت‌های ۲۱۰۰۰، ۱۷۷۵۰۰ و ۴۸۰۰۰۰ ریال افزایش یافته است.

این رفتار دو گانه سازمان حمایت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در صنایع غذایی در حالی اعمال می‌شود که روغن نباتی به عنوان ماده اولیه در بسیاری از صنایع از جمله صنایع کنسرو، شیرینی و شکلات، لبنیات، فرآورده‌های گوشتی و برخی دیگر از صنایع به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و افزایش قیمت آن روی قیمت تمام شده سایر محصولات اثرگذار است. در همین حال دولت وعده داده است محصولاتی که براساس ارز مرجع تولید می‌شوند مشمول قیمت‌گذاری شوند.

در گروه سیمانی دیروز خبرها از موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت فروش محصولات این شرکت‌ها حکایت داشت.

افزون بر این، در گروه فلزی معامله‌گران شاهد معاملات مناسب محصولات فولادی در بورس کالا بودند که هر چند همچنان محصولات مبارکه در مقایسه با بقیه محصولات فولادی بهای کمتری دارند، اما نسبت به بودجه پیش‌بینی شده این شرکت، شرایط آن تقویت قابل ملاحظه‌ای را حکایت می‌کند.

سهام مس به صندوق فولاد رسید

در همین حال معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سهام شرکت ملی مس ایران به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار می‌شود، درباره تغییرات مدیریتی در «فملی» گفت: تکلیف این شرکت مشخص است و حکم مدیر عامل نیز ابلاغ شده است.

فریدون احمدی در حاشیه تجلیل از بازنشستگان شرکت فولاد گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۹۱ کل کشور، قرار بر این است که بدهی‌ها و تعهداتی که دولت نسبت به بازنشستگان فولاد دارد، عمل شود که بر این اساس، از محل اموال و دارایی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، این مطالبات پرداخت شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بعد از تعیین تکلیف این مطالبات، صندوق بازنشستگی فولاد به وزارت کار و امور اجتماعی واگذار خواهد شد، البته از ابتدای امسال تلاش شده تا حقوق بازنشستگان فولاد پرداخت شود.

وی تصریح کرد: ‌تا سقف ۷ هزار میلیارد تومان از اموال و دارایی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار می‌شود که بر این اساس، بخشی از سهام سایپا، شرکت دخانیات، شرکت آلومینیوم، سنگ‌آهن مرکزی، ذوب آهن اصفهان، آلومینیوم المهدی، ‌شرکت هرمزال، زغال‌سنگ کرمان، زغال سنگ طبس شرقی و تعدادی املاک وزارت صنعت، معدن و تجارت درتهران به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار خواهد شد که بتواند از منابع مالی حاصل از فروش آنها استفاده کند.

احمدی از واگذاری ۱۶ درصد از سهام شرکت ملی مس به صندوق بازنشستگی فولاد خبرداد و خاطرنشان کرد: قرار بر این است که این صندوق هم به وزارت کار و امور اجتماعی واگذار شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر انجام تحقیق وتفحص از ایمیدرو گفت: تحقیق و تفحص کار نمایندگان مجلس است و البته خود ما نیز سیستم نظارت و بازرسی داریم.

نماد خاور متوقف شد

در گروه خودرویی دیروز نماد ایران خودرو دیزل متوقف شد. به گزارش سایت همفکران، این شرکت قطعات مورد نیازش را از کمپانی بنز تامین می‌کرد که با پدید آمدن تحریم‌ها این کمپانی از تامین قطعات ایران خودرو دیزل امتناع کرد، این امر به پرداخت جریمه به خاور منجر شده است و شناسایی سود از محل این جریمه موجب رشد سود شرکت خواهد شد.در گروه تصفیه نفت دیروز معامله اولین بلوک ۱۷درصدی پالایشگاه شیراز قطعی شد، تا این سهام به هلدینگ نفت و گاز پارسیان بپیوندد.

ورود شرکت‌های پتروشیمی به بورس

دیروز همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در کارگروه تنظیم بازار قرار شده تا کمیته ویژه پتروشیمی تشکیل و فعال شود و در پی آن باید شرکت‌های پتروشیمی سهام خود را به بورس ببرند، سپس در دو نوبت پی‌در‌پی عرضه را انجام دهند.

به گفته صالحی‌نیا، در حوزه‌های کلان نیز می‌توان ورود کرد و با ارائه راهکارهای منطقی در راستای حل و پیشگیری از بروز مشکلات گام برداشت. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۳/۸۳ میلیارد تومان سهام معامله شد که ۴/۸ درصد آن را معامله ۳۲میلیون سهم پالایشگاه بندر عباس تشکیل داد. همچنین از ۲۲۲نمادی که به روی تابلو رفتند، ۶۷نماد با کاهش قیمت و ۱۴۵نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقیه هم بدون تغییر بودند.