گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد انتشار برخی از گزارش‌های مثبت و مناسب شش ماهه شرکت‌های بزرگ بود. در بازار دیروز نمادهای عمده‌ای نظیر پتروشیمی پردیس، بانک ملت، گل‌گهر و چادر‌ملو با خبرهای مثبتی همراه شدند که جو خبرهای مثبت موجب به حرکت در آمدن بازار شد. امری که موجب شد برای چهارمین بار در سال جاری شاخص بورس از مرز ۲۹هزار واحد عبور کرده و به ۲۹هزار و۲۴۸ واحد رسید.

در همین حال برخورد مجدد شاخص به مرز ۲۹هزار واحد و رشد قیمت‌ها معامله‌گران کوتاه مدت را به عرضه سهام تشویق کرد که همین امر بیشتر نمادها را با جریان شدید عرضه‌ها در صف‌های خرید مواجه کرد؛ تا جایی که حجم معاملات به مرز ۱۱۶میلیارد تومان رسید که رقم قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با چند هفته اخیر است.

در بازار دیروز نخستین شوک مثبت را پتروشیمی پردیس راهی بازار کرد؛ جایی که نماد این شرکت برای اعلام گزارش ۹ماهه متوقف شد تا شرکت سود ۸۱۳تومانی هر سهم را به یک هزار تومان افزایش دهد.

علت افزایش فروش نسبت به پیش‌بینی قبلی عمدتا بابت منظور نمودن نرخ تسعیر هر دلار حاصل از فروش محصولات شرکت معادل ۲۵ هزار ریال با توجه به نرخ متوسط اتاق مبادلات ارزی است.

شرکت نرخ دلار را در ۹ ماهه واقعی ۱۷۷۶ تومان تسعیر کرده است.با این وجود و اتخاذ نرخ اتاق مبادلات پردیس در سه ماهه باقی مانده از سال مالی خود می‌تواند سود بیشتری را هم محقق کند و زلزله‌ای را در گزارش‌های ۱۲ماهه و گزارش پیش‌بینی سال ۹۲شرکت به وجود آورد.

همچنین شرکت هزینه خوراک (گاز طبیعی) را برای سال مالی۱۳۹۱، به ازای هر متر مکعب ۹۳۵ ریال پیش‌بینی کرده، این در حالی است که نرخ خرید هر متر مکعب گاز طبیعی مطابق اطلاعات واقعی ۹ ماهه مبلغ ۷۵۷ ریال است. همچنین نرخ خرید پیش‌بینی شده برای آب خنک کننده و بخار بیش از نرخ واقعی ۹ماهه و نرخ خرید برق راکتیو و مواد شیمیایی کمتر از نرخ واقعی ۹ ماهه پیش‌بینی شده است.

شرکت همچنین پیش‌بینی کرده اوره را ۷۰۱ تومان و آمونیاک را ۸۱۷ تومان بفروشد .همچنین ۷۵ درصد تولید پیش‌بینی شده، ۷۷ درصد از مقدار فروش پیش‌بینی شده خود را پوشش داده است.

شپدیس سود خود را از ۸۱۳۹ ریال به ۱۰۰۹۶ ریال افزایش داده است و این تعدیل ۲۴ درصدی بر سود هر سهم پارسان نیز تاثیر دارد.

پارسان که ۶۸/۶۸ درصد شپدیس را در اختیار دارد، سود هر سهم شپدیس را در آخرین صورت‌های مالی خود ۸۱۳۹ ریال در نظر گرفته است که تقسیم۱۰۰ درصدی آن را در صورت‌های مالی خود در نظر گرفته است.با این سود نقدی سهم شرکت پارسان از سرمایه‌گذاری در شپدیس ۹/۵۵۸میلیارد تومان است.

حال با سود جدید و فرض تقسیم ۱۰۰ درصدی آن، سهم سرمایه‌گذاری پارسان در شپدیس به ۳/۶۹۳ میلیارد تومان می‌رسد که اختلافی ۴/۱۳۴ میلیارد تومانی با رقم قبلی دارد در پی این تغییرات، پارسان با سرمایه ۶۰۰ میلیارد تومانی حدودا ۲۰ الی ۲۲ تومان به ازای هر سهم سود شناسایی می‌کند. این تنها بخشی از شرایط روز گذشته پارسان بود چرا که تعدیل ۳ شرکت اوره آمونیاک دیگر پارسان یعنی پتروشیمی‌های کرمانشاه، خراسان و شیراز نیز در روزهای آینده این شرکت را در‌بر‌می‌گیرد.

در همین حال دیروز سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و امید نیز شرایطی مشابه پارسان را تجربه کردند. انتشار خبرهای اولیه از افزایش قابل ملاحظه سود گل‌گهر و اعلام تمدید معافیت مالیاتی چادرملو، این دو شرکت را می‌تواند تحت تاثیر شدید قرار دهد.

در بازار دیروز همچنین تغییرات بازار ارز و طلا نیز از چشم معامله‌گران دور نبود. در همین حال دیروز رییس سازمان بورس و اوراق بهادار دلایل عدم راه‌اندازی بورس ارز را تشریح و اعلام کرد که با راه‌اندازی مرکز مبادلات، راه‌اندازی بورس ارز معنی ندارد.

همچین در تحولات مربوط به ارز، دیروز دولت در مصوبه‌ای جدید صادرات مجدد کالاهایی که مواد اولیه آنها با ارز ۱۲۲۶ تومانی تامین شده است را ممنوع کرد.

منتفی شدن عرضه‌های مهم در بازار

دیروز درگروه فلزی نیز بازار با شوک شدیدی مواجه شد؛ جایی که دولت تصمیم به واگذاری ذوب‌آهن اصفهان به صندوق فولاد گرفت. با این تصمیم ۵۳ درصد ذوب‌آهن به صندوق بازنشستگی فولاد منتقل شد و صندوق فولاد نیز به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی رسید.

به این ترتیب هیات وزیران به استناد بند ۵۹ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور مصوب کرد که صندوق بازنشستگی کارکنان صنایع فولاد با وظایف، اموال، دارایی‌ها، سهام، امتیازات، موجودی، اسناد، اوراق، تعهدات (شامل تعهدات اعم از مطالبات قانونی بازنشستگان) و سایر حقوق و مستخدمین خود به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل شود.

بورس ۲۴ نوشت: به رغم تصویب هیات واگذاری به منظور واگذاری ۵۳ درصد سهام ذوب‌آهن و ۵/۱۷ درصد سهام سایپا و عرضه بلوکی این شرکت‌ها در هفته گذشته، مقرر شد به میزان بدهی و کسر صندوق، سهام شرکت‌های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل ۵/۱۷ درصد سایپا، ۵۵ درصد دخانیات، ۵/۱۹ درصد آلومینیوم ایران، ۵/۷۱ درصد سنگ‌آهن مرکزی، ۵۳ درصد ذوب‌آهن، ۷۰ درصد آلومینیوم هرمزآل،۱۰۰ درصد زغال‌سنگ کرمان،۱۰۰ درصد زغال سنگ طبس شرقی و ۱۰۰ درصد پروانه بهره‌برداری معدن زغال سنگ کرمان پس از کسر سهام ترجیحی بابت تادیه مطالبات به صندوق مذکور واگذار شود.

اینک بازار چشم به راه تصمیم‌گیری‌های صندوق فولاد است؛ جایی که می‌تواند برخی از این شرکت‌ها را راهی تابلو بورس کند.

در گروه بانکی دیروز بانک ملت سود هر سهم سال ۹۱ خود را بر اساس عملکرد شش ماهه و با سرمایه جدید (۳۳،۱۰۰ میلیون ریال ) مبلغ ۲۵تومان اعلام کرده است که اگر با سرمایه قبلی حساب کنیم در واقع ۴۱ تومان اعلام کرده است.

سود پیش‌بینی شده شرکت با سرمایه قبلی مبلغ ۳۷ تومان بوده است. شرکت در شش ماهه نیز در حالی ۱۲۵ ریال از سود ۲۵۰ ریالی خود را پوشش داده است که در شش ماهه سال قبل ۱۵۲ ریال محقق کرده بود. در گروه معدنی، رشد قابل ملاحظه نماد صنعتی و معدنی شاهرود دیروز برای دومین بازار این شرکت را به انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی مجبور ساخت.

در گروه خودرویی دیروز نماد ایران خودرو دیزل بازگشایی شد.شرکت ایران خودرو دیزل با ارایه صوت سود و زیان پیش‌بینی شده تلفیقی سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۹۱، سود تلفیقی هر سهم را ۳۴۴ ریال برآورد کرده است.

براساس گزارش بورس نیوز، طبق این صورت سود و زیان تلفیقی حسابرسی نشده، فروش خالص و درآمد حاصل از ارائه خدمات «خاور» در مقایسه با عملکرد واقعی تلفیقی سال مالی گذشته با ۶۱ درصد افزایش همراه شده است.

همچنین سود ناخالص تلفیقی این خودروساز هم با۴۹ درصد افزایش نسبت به عملکرد واقعی سال مالی اخیر به سه میلیون و ۷۹۲ هزار میلیارد ریال بالغ شده است.

در گروه غذایی، شرکت توسعه صنایع بهشهر با ۳۰۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه در صورت‌های میاندوره‌ای ۶ ماهه برای هر سهم خود مبلغ ۲۹ ریال عایدی خالص محقق کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته است.

این شرکت که در عملکرد ۶ ماهه سال ۹۱ نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته کاهش ۳۱ درصدی سود حاصل از سرمایه‌گذاری، ۸۴ درصدی بهای تمام شده، ۳۳ درصدی سود عملیاتی و ۸۲ درصدی خالص درآمدهای متفرقه داشته در دوره مورد بررسی، سهام شرکت شکر شاهرود و سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران را خریداری کرده است.

در گروه سیمانی دیروز موجی از بازگشایی‌ها در این گروه آغاز شد که براساس آن نمادهای سیمان قائن، کردستان، دشتستان، مازندران و ارومیه به تابلو بازگشتند. در این گروه، سیمان کردستان نیز رشد بیش از ۳۳ درصدی را با بازگشایی خود تجربه کرد و به قیمت ۹۰۹ تومان رسید. شرکت سود واقعی و ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۱ خود را ۱۷۸ تومان اعلام کرده است که نسبت به آخرین EPS پیش‌بینی شده حدودا ۱۰ تومان رشد داشته است. این شرکت درسال مالی قبل هم ۱۰۳ تومان به طور واقعی اعلام کرده بود که ۹۰ تومان راتقسیم کرده بود.

سقائن نیز که تعدیل و پوشش بسیار خوبی در شش ماهه داشته است، دیروز بازگشایی شد اما قیمت نخورد.

تعدیل‌های مثبت فلزی‌‌ها و پتروشیمی‌‌ها در راه است

در همین حال، مدیرعامل سرمایه گذاری بهمن با اشاره به افزایش قیمت سیمان تصریح کرد: افزایش نرخ سیمان موجب شد تا نمادهای این گروه با رشد قیمتی مواجه شوند.

رستمی با تاکید بر اینکه متغیرهای بنیادی در فلزی‌‌ها، پتروشیمی‌‌ها و معدنی‌‌ها امیدوار‌کننده است، خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش‌‌های ۶ ماهه ای که توسط این شرکت‌‌ها منتشر شده است می توان این موضوع را تایید کرد که بازدهی این صنایع افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه اغلب شرکت‌‌ها سودهای پیش‌بینی شده خود را محقق کرده‌اند، اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت ارز ارزش جایگزینی برخی صنایع مثل پتروشیمی‌‌ها، سیمانی‌‌ها و فلزات افزایش یافته است و این موضوع را می‌توان در قیمت سهام این شرکت‌‌ها ملاحظه کرد.

رستمی افزایش P/E بازار را مد نظر قرار داد و خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع امیدوار هستیم که بازدهی شرکت‌‌ها هم افزایش یابد، البته این موضوع با توجه به گزارش‌‌های ۶ ماهه‌ای که از سوی شرکت‌‌ها ارائه شده است، دور از انتظار نیست.

وی با پیش‌بینی رشد قیمت جهانی فلزات با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد جهانی خاطرنشان کرد: از این‌رو صنایع مرتبط با قیمت‌‌های جهانی در شرایط بهتری قرار خواهند

گرفت. با این شرایط بازار دیروز بازاری مثبت بود که در صورت حمایت از سوی خبرهای عمده و سیاسی می‌تواند در روزهای آینده نیز ادامه یابد. دیروز از ۲۱۷نمادی که به روی تابلو رفتند ۸۹نماد با کاهش قیمت و ۱۲۳نماد با رشد ارزش مواجه شدند و بقیه هم تغییری نداشتند.