گروه بورس- مجید اسکندری: فرابورس ایران فعالیت خود در نخستین روز هفته جاری را در حالی به پایان برد که در مقایسه با آخرین روز کاری هفته گذشته با کاهش در حجم و ارزش معاملات همراه بود.

بر این اساس روز گذشته بیش از ۵/۲۶ میلیون برگه بهادار به ارزش حدود ۲۳۱ میلیارد ریال در بازار مبادله شد.
این در حالی است که بیشتر نمادها در بازار دیروز با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. روز گذشته بازار فرابورس شاهد مبادله 8/21 میلیون سهم شرکت ذوب‌آهن اصفهان به ارزش بیش از 5/61 میلیارد ریال بود.
به این ترتیب این شرکت توانست بیشترین ارزش معاملات و بیشترین حجم معاملات فرابورس را به خود اختصاص دهد. پس از «ذوب»، پتروشیمی زاگرس با ارزش معاملات ۳/۵ میلیارد ریالی قرار گرفت.
از سوی دیگر بیمه میهن با ارزش معاملات یک میلیون ریالی و حجم معاملات 1100 سهمی از کمترین اقبال در فرابورس برخوردار شد.
مقایسه آمارها نشان می‌دهد روز گذشته همکاران سیستم، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان به ترتیب توانستند ۷۵/۴ درصد، ۶۵/۴ درصد و ۴۱/۴ درصد رشد قیمت را به ثبت برسانند.
از سوی دیگر صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود با 61/4 درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را در بازار شاهد بود.
به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته از ۷۵ نمادی که در بازارهای فرابورس، دادوستد شدند ۳۸ نماد با کاهش قیمت و ۱۱ نماد با افزایش قیمت روبه‌رو شدند، همچنین ۲۶ نماد نیز تغییری را ثبت نکردند.
از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق اجاره مپنا با جابه‌جا‌یی 30‌هزار و 920 برگه داشت.
درج «صدرا» در بازار پایه
سرانجام شرکت صنعتی دریایی ایران به عنوان یکصد و چهاردهمین نماد معاملاتی در بازار پایه فرابورس درج شد.
با توجه به ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه و موافقت کمیته عرضه شرکت فرابورس، شرکت صنعتی دریایی ایران که در زمینه پیمانکاری صنعتی فعالیت می‌کند، به عنوان یکصد و چهاردهمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار پایه درج شد.
همچنین نماد شرکت مجتمع صنایع و معادن احیای سپاهان، روز چهارشنبه 24آبان در بازار پایه گشایش می‌یابد.
بر این اساس نماد این شرکت باسرمایه ۹/۶۸۹ میلیارد ریال و ۹/۶۸۹ میلیون سهم پس از ارائه اطلاعات به سازمان بورس و درج در سایت کدال در بازار عادی گشایش می‌یابد.
این گزارش می‌افزاید :در روز عرضه اولیه به روش گشایش نماد،نماد شرکت بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت گشایش می‌یابد و قیمت پایانی معاملات براساس میانگین موزون قیمت‌های معامله شده در همان روز تعیین می‌شود.
همچنین استفاده از کد معاملات به صورت گروهی (ددد) در معاملات بازار پایه ممنوع بوده و معامله‌گران آنلاین مجاز به ثبت سفارش در نماد‌های این بازار نیستند.
بازگشایی نماد دو شرکت
براساس اطلاعات منتشرشده از سوی شرکت فرابورس ایران، نماد معاملاتی شرکت مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان (واحیا) در روز چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه جاری و نماد معاملاتی شرکت تکادو (وکادو) در روز سه‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه جاری در بازار پایه فرابورس بازگشایی خواهد شد.