کنسرسیومی 4میلیارد یورویی تشکیل می‌شود

فارس- معاون برنامه‌ریزی و توسعه «شستا» گفت: بزرگترین پروژه تولید فولاد کشور با تولید سالانه ۱۰میلیون تن در کرمان اجرا می‌شود. محمدرضا پورابراهیمی‌ با اشاره به این مطلب که جمعی از سرمایه‌گذاران مطرح داخلی و خارجی برای اجرای بزرگترین پروژه تولید فولاد کشور در استان کرمان اعلام آمادگی کرده‌اند، ابراز داشت: پیرو توافقات اولیه استانداری کرمان با وزارت صنایع و معادن، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) جهت برای اجرای طرح پیشنهادی و با همکاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، اقدام به تشکیل کنسرسیوم ویژه‌ای کرده است.

وی افزود: این طرح به منظور سرمایه‌گذاری در زنجیره تولید، سالانه ۱۰میلیون تن فولاد در منطقه گل‌گهر سیرجان و با ارزش تقریبی ۴میلیارد یورو، طی دوره زمانی حداکثر ۵ ساله است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه «شستا» افزود: ذخیره قطعی سنگ آهن در منطقه گل‌گهر ۲/۱میلیارد تن است که متاسفانه به دلایل مختلف این پتانسیل بالقوه تا به امروز به شکل بهینه در خدمت توسعه اقتصادی ایران نبوده و از سال ۱۳۷۰ تا پایان سال ۱۳۸۵ تنها فعالیت انجام شده منجر به تولید و فروش حداکثر ۷۳میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن شده است. پور ابراهیمی ‌ادامه داد: سایر فعالیت‌های مهم مانند احداث واحد‌های گندله‌سازی، فولاد و صنایع پایین دستی تا به امروز عملیاتی نشده و این امر بدان معنی است که بزرگترین فرصت سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال استان کرمان و کشور طی ۱۷ سال گذشته به راحتی از دست رفته و فقط قرار است سال آینده طرح گندله‌سازی که اولین پروسه تولید فولاد است، به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه با انجام اکتشافات تازه، ذخایر جدیدی به مجموعه ذخایر قبلی اضافه می‌شود، ادامه داد: به همین دلیل و با توجه به ارزش افزوده بالای تولید فولاد، پیشنهاد سرمایه‌گذاری همه زمان در زنجیره استخراج از معدن، تولید کنسانتره، تولید گندله، تولید شمش و بیلت و صنایع پایین دستی با ارزش سرمایه‌گذاری تقریبی حداقل ۴میلیارد یورو برای یک دوره زمانی حداکثر ۵ ساله از سوی این شرکت و سایر اعضای کنسرسیوم ارائه شده است.

به گفته پورابراهیمی‌، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شرکت E.T.A امارات، شرکت میتال انگلیس، شرکت الطویرقی عربستان، صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت توسعه و آبادانی استان کرمان از جمله مشارکت‌کنندگان طرح مذکور به شمار می‌روند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: با موافقت نهایی وزارت صنایع و معادن با اجرای طرح فوق بر اساس تعهدات بلندمدت بهره‌برداری از آنومالی‌های ۳ و ۴ مجتمع گل‌گهر، بیش از ۱۰میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده و استان کرمان به قطب فولاد کشور تبدیل شود.