بازار بعد از تعطیلات برفی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهم روز گذشته در حالی به فعالیت پرداخت که دستگاه‌های دولتی کشور به دلیل بارش برف و سرمای بی‌سابقه تعطیل بودند.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را از سر گرفتند که تعطیلی یک روزه بازار سرمایه به صورت ناگهانی رشته فعالیت‌های بازار را از هم گسسته بود. در این شرایط اگرچه برخی از معامله‌گران حقیقی و حقوقی در بازار حضور نداشتند اما روند فعالیت بازار جریان عادی خود را ادامه داد. در تحولات موثر بر بازار معامله‌گران همچنین تحولات رخ داده در تنگه هرمز را به ویژه مورد توجه قرار دادند که به دلیل موضع‌گیری سخنگوی وزارت امور خارجه از اهمیت رخدادها به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته شده است، هر چند که این تحول باعث تغییر قیمتی قابل ملاحظه‌ای در بازار جهانی نفت شد.

در معاملات دیروز در تحولات سیاسی- اقتصادی موثر، تحولات مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی و تقدیم لایحه بودجه سال ۸۷ توسط ریاست جمهوری از اهمیت بالایی برخوردار است. آغاز رقابت‌های انتخاباتی که مسائل اقتصادی در صدر توجه نامزدها قرار دارد، از این جهت که می‌تواند به نقد سیاست‌های دولت و ارائه برنامه‌های جدید منجر شود از اهمیت برخوردار است. اما در نهایت آنچه که وزن قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت نتیجه نهایی انتخابات به ویژه پیروزی اصلاح‌طلبان یا حامیان دولت در انتخابات مجلس است.

در بازار دیروز در گروه معدنی- فلزی بازگشایی بازارهای جهانی شرایط بازار جهانی مس را با ثبات نشان داد. بهای مس در حدود ۶هزار و ۹۰۰دلار در هر تن تثبیت شد. از سویی، بهای جهانی فلز روی و سرب نیز تغییر جدی را نشان نداده است. در این گروه توجه معامله‌گران به سوی نماد تازه وارد «امید» معطوف بود که در دومین روز حضور در تابلو با حمایت سهامدار عمده در قیمت ۳هزار و ۷۰۰ریال روز کم‌نوسانی را شاهد بود.

در این گروه انتظار برای تعدیل EPS نماد مبارکه و گل‌گهر مهم‌ترین مسائل را تشکیل می‌دهد. از سویی در این گروه شنیده‌ها حکایت از احتمال بروز مشکل برای برخی تولیدکنندگان گروه روی به ویژه معادن بافق دارد، خرید مواد اولیه در قیمت‌های بالا و افت بهای فلز روی و سرب موجب این مشکل شده است.

در گروه کانی غیرفلزی شیشه و گاز دیروز شاهد توقف نماد برای تصمیم‌گیری در مورد فروش زمین مقابل سایت اصلی شرکت (زمین انبار ضایعات شیشه) بود. فروش این زمین می‌تواند سود غیرعملیاتی بالایی را برای شیشه و گاز رقم بزند که علاوه بر زمین فعلی دارای زمین در شهرک صنعتی شمس‌آباد و طرح انتقال به این شهرک است. ارزیابی می‌شود شیشه و گاز با ۲/۶میلیارد تومان ارزش بازار یکی از کمترین ارزش‌های بازار را در مقابل دارایی‌های شرکت دارا باشد.

در گروه دارویی، معامله‌گران پس از گزارش مناسب ۹ماهه سینادارو در انتظار برای گزارش‌های مثبت برخی از نمادهای دیگر دارویی، فعالیت بیشتری را در این گروه رقم زده‌اند.

در گروه سیمانی حق تقدم‌های استفاده نشده سیمان شاهرود به تعداد ۲۰هزار سهم دیروز با ۸۹درصد رشد قیمت در نرخ ۶هزار ریال در قیمت متوسط ۵هزار و ۵۵۰ریال خریداری شد. این امر در شرایطی رخ داد که خود سهم شاهرود در نرخ ۵هزار و ۵۶۴ریال دیروز دارای صف خرید بود.

با توجه به صف‌های خرید بدون عرضه در گروه سیمانی به نظر می‌رسد رفتارهای احساسی در این گروه افزایش یابد.

در مجموع بازار دیروز بازار متعادل و رو به‌ رشد بود که در آن شاخص ۱/۲۴واحد رشد کرد. حجم کل معاملات دیروز ۸/۸میلیارد تومان بود. از ۱۷۵نماد مورد معامله ۱۰۱نماد با رشد قیمت و ۵۶نماد با افت ارزش دادوستد شدند.