گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام در شرایطی هفته کاری خود را آغاز می‌‌‌کند که با توجه به آرامش نسبی حاکم بر تحولات موثر بر بازار، معامله‌‌گران در انتظار تاثیر‌پذیری بازار از مسائل درون بازار به ویژه برگزاری مجامع شرکت‌‌های مهم هستند.

در هفته گذشته با توجه به برگزاری انتخابات و همچنین مشکل کمبود نقدینگی، فاکتورهای کلان بازار شامل ارزش و حجم معاملات و تعداد خریداران و حجم معاملات با افت مواجه بودند که در این میان ارزش معاملات به میزان ۱/۳۹درصد، شمار خریداران ۴۴درصد، حجم معاملات به میزان ۱/۵۵درصد و تعداد دفعات به میزان ۳۲درصد افت کردند.

بخش عمده این افت مربوط به ابتدای هفته بود و درپایان هفته با جبران افت مواجه شد. در این میان البته شاخص کل نیز با رشد ۴/۹۱واحدی مواجه شد.

در حوزه اقتصادی معامله‌‌گران در انتظار اعلام لیست قطعی از کابینه دوم دولت هستند. امری که می‌‌‌تواند در خود تغییرات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. در این میان تعیین وزرای اقتصادی کابینه از اهمیت دو چندانی برخوردار است. انتظار می‌‌‌رود توام با اعلام اسامی ‌‌‌وزرا، تغییرات سیاست‌‌های دولت نیز در معرض قضاوت کارشناسان قرار گیرد. در این فضا تغییر در روند اجرای برخی از برنامه‌‌های اقتصادی دولت نیز مورد انتظار است. در حوزه اقتصاد بین‌الملل روند افت بهای مواد خام متوقف شده و جای خود را به بازگشتی سریع در مورد بهای فلزات رنگین داده است. در بازار جهانی فلزات، بهای مس پس از یک دوره افت بار دیگر به بالای ۵هزار و ۱۰۰دلار در هر تن رسیده است.موجودی انبارهای بورس فلزات لندن به حد ۲۷۵هزارتن کاهش یافته است که این امر نگرانی را در مورد تامین مس مصرفی به وجود آورده است.بهای آلومینیوم در حد یک هزار و ۶۲۲دلار هر تن، بهای روی درحد یک هزار و ۵۸۳دلار در هر تن و بهای سرب در حد یک هزار و ۷۱۰دلاردر هر تن رقم خورده است. در بورس فلزات لندن بهای بیلت نیز تقویت نسبی یافته است.

در بازار نفت بهای طلای سیاه دوباره به مرز ۷۰دلار در هر بشکه بازگشته است که ناشی از کاهش نگرانی از رکود اقتصادی و عدم کاهش بیشتر نرخ بهره در ایالات متحده بوده است. شاخص حمل و نقل دریای بالتیک نیز با کاهشی دوباره به ۳هزار و ۷۰۳واحد رسیده است.

در درون بازار سرمایه، معامله‌‌گران با توجه به اوج گیری فصل مجامع، درگیر شماری از نمادهای بزرگ بازار در مجامع سالانه است. در همین حال معامله‌‌گران در سال جاری در حالی وارد تیرماه شده‌‌اند که برخی از مهمترین نمادهای بورس نیز با عدم انتشار صورت‌‌های مالی سالیانه خود سرمایه‌‌گذاران را با ابهام مواجه کرده‌اند. صنعتی دریایی ایران، بانک‌‌های سینا و سه گانه‌‌های دولتی به همراه نمادهایی نظیر پالایشگاه اصفهان و ایران خودرو همچنان بازار را در انتظار صورت‌‌های مالی خود گذاشته‌‌اند که انتشار صورت‌‌های مالی این شرکت‌‌ها می‌‌‌تواند به روشن شدن شرایط بازار در ماه جاری کمک کند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه را باید بازار بانک ملت دانست. پس از یک روز رقابت بر سر بلوک اول، بلوک دوم نیز در بازار عرضه شد که هر دو بلوک به ترتیب در نرخ‌های یک هزار و ۳۲۹ریال و یک هزار و ۳۳۸ریال معامله شد.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌‌گران در گروه سیمانی در شرایطی شاهد بازگشایی نماد سیمان فارس و خوزستان بودند که حسابرس شرکت با اعلام اظهار نظر مشروط، ابهاماتی را ایجاد کرد تا این نماد راهی بهتر از صف فروش نیابد.

در این میان معامله‌‌گران در نماد «سفارس» شاهد انتقال یک بلوک ۴۰میلیونی بودند که این بلوک در راستای سیاست انتقال سهام سیمانی به هلدینگ سیمان تامین انجام شد. بلوک سیمان فارس و خوزستان از صبا تامین به سیمان تامین منتقل شد. در همین حال روز چهارشنبه بلوک سیمان صوفیان نیز از صدر تامین به سیمان تامین منتقل شد.

در گروه سیمانی بازگشایی نماد فارسیت درود پس از تعدیل سود شرکت از ۳۸۲ریال به ۴۲۴ریال با معاملات پر حجمی‌‌‌مواجه شد که بیش از ۷درصد شرکت جابه‌جا شد. این معاملات بی‌سابقه در نماد فارسیت درود سبب شده است معامله‌‌گران در انتظار تحولات آتی در نماد فارسیت درود باشند. درهمین حال برخی آغاز به کار قریب الوقوع طرح توسعه این شرکت در تولید لوله‌‌های کامپوزیتی را دلیل این رشد قلمداد کرده‌اند.

در گروه کانی غیر فلزی سرمایه‌‌گذاری غدیر با انتشار آگهی، واگذاری سهام این شرکت در آبگینه را اعلام کرده است. غدیر ۸/۶۶درصد سهام آبگینه را در نرخ پایه ۲هزار و ۴۰۰ریال راهی تابلو خواهد کرد با توجه به بهای تمام شده هر سهم آبگینه معادل یک هزار و ۳۶۴ریال، این واگذاری ۱۴ریال سود برای هر سهم غدیر(به شرکت انجام معامله)به همراه خواهد آورد. غدیر با واگذاری آبگینه، همچنان در صنعت شیشه کشور با برخورداری از سهام شیشه آذر حضور خواهد داشت.

در گروه معدنی، سرمایه‌‌گذاری معادن و فلزات با انتشار اطلاعیه‌‌ای میزان سود قابل تقسیم شرکت را از رقم ۲۰درصد به ۵۰درصد افزایش داده است که می‌‌‌تواند برای سهامداران «ومعادن» خبری مناسبی باشد.

در این گروه کارشناسان در انتظار قیمت‌‌گذاری جدید سازمان خصوصی‌‌سازی در مورد دو بلوک ۵/۱درصدی چادرملو و گل گهر هستند.

در این گروه سرمایه‌‌گذاری امید روز چهارشنبه بعد از افزایش سرمایه‌‌گذاری ۲۵درصدی شرکت از محل سود انباشته با عدم استقبال نسبی معامله‌‌گران بازگشایی شد تا با افت قیمت همراه شود.

در گروه برقی، کارخانجات مخابراتی ایران در شرایطی همچنان با صف خرید به رشد قیمتی خود ادامه می‌‌‌دهد که این شرکت تحویل تجهیزات فاز سوم توسعه شبکه تلفن همراه کشور را به تاخیر انداخته است. کارخانجات مخابراتی ایران به همراه ۵شرکت دیگر در قالب کنسرسیومی‌‌‌تولید تجهیزات توسعه ۶میلیون خطی شبکه همراه را از اردیبهشت سال ۸۶در قالب یک قرارداد ۱۸ماهه به ارزش ۱۶۸میلیارد تومان متقبل شده بود که یک سوم آن تا کنون تحویل شده و مابقی آن حداقل برای یک سال به تعویق افتاده است.

در گروه تجهیزات اداره ناشران بورس با اعلام دلایل توقف نماد صنعتی دریایی ایران،شرایط را برای بازگشایی این نماد فراهم کرده است .این اداره با انتشار آخرین اطلاعیه خود که مربوط به نخستین روز تیرماه است با برشمردن دلایل پیشین توقف نماد از جمله عدم ارسال نخستین صورت جلسه هیات مدیره شرکت و همچنین صورت‌‌های مالی ۶ماهه، ۹ماهه و ۱۲ماهه شرکت اصلی وشرکت‌‌های تابعه،شرکت را مسوول تبعات بازگشایی نماد با عدم انتشار این اطلاعات دانسته است. در این گروه مدیریت پروژه‌‌های نیروگاهی ایران با انتشار صورت‌‌های مالی خود تحقق ۴۱۰ریال سود شرکت مادر و ۶۰۳ریال سود تلفیقی را به اطلاع بازار رسانده است. در گروه بانکی، بانک کارآفرین با اعلام ۲۵تیرماه به عنوان زمان برگزاری مجمع عادی، همزمان برگزاری مجمع فوق العاده افزایش سرمایه (به‌رغم عدم دریافت مجوز افزایش سرمایه)را اعلام کرده است.