گروه بورس-همایون دارابی: تابلو بورس اوراق بهادار هفته گذشته در آخرین روز فصل مجامع سال ۸۸ شاهد عرضه سهام حفاری شمال به عنوان چهارصد و پنجاه و یکمین شرکت بود.

حفاری شمال که سومین شرکت اصل ۴۴ حوزه نفت است که در تالار بورس عرضه می‌‌‌شود. این شرکت روز چهارشنبه در شرایطی به‌ارزش ۳۶۴میلیارد تومان در تابلو ثبت شد که بحث در مورد این شرکت، ریسک‌های عملیاتی و آینده کاری شرکت در هفته آینده قطعا مورد بحث کارشناسان بازار خواهد بود. در همین حال عرضه سهام حفاری با افتتاح رسمی ‌‌‌سکوی نیمه شناور ایران البرز در دریای خزر همراه شده است. این سکو که پس از تاخیرهای فراوان به بهره‌برداری رسیده است بخش عمده‌‌ای از برآورد سودهای سال‌‌های آتی حفاری شمال را تشکیل می‌‌‌دهد. از سویی احتمال اجاره دو سکوی حفاری در خلیج فارس نیز مساله‌ای است که در کنار مجمع شرکت از اهمیت برخوردار است. مجمع سالانه حفاری احتمالا در دو هفته آتی برگزار خواهد شد. این مجمع با هدف انجام عرضه اولیه به تعویق افتاده است. در همین حال برخی از شنیده‌‌ها از احتمال عرضه بلوک ۵۰درصدی این شرکت در آینده‌‌ای نزدیک خبر می‌‌‌دهند. این معامله نیز در آینده شرکت اهمیت بالایی خواهد داشت.

در کنار بحث عرضه سهام حفاری شمال، معامله‌‌گران در تحولات کلان با مسایل مهمی‌‌‌در هفته جاری مواجه هستند. در مسایل سیاسی خارجی بحث‌های خبری در مورد احتمال اتخاذ تحریم‌های جدید با هدف گیری بخش بانکی (با محوریت بانک مرکزی) در حاشیه مسایل سیاسی وجود دارد. در این بخش سخنان وزیر امور خارجه در مورد قول‌های تهران برای پاسخ به پیشنهادهای گروه ۱+۵نیز نشان از وجود مذاکراتی در زمینه پرونده هسته‌‌ای کشورمان دارد. در تحولات سیاسی داخلی مسایل مربوط به معرفی کابینه جدید دکتر احمدی‌نژاد بیش از انتظار اولیه مورد توجه قرار گرفته است. این امر در شرایطی است که همچنان ترتیبات حقوقی تفویض حکم و مراسم تحلیف ریاست جمهوری باقی مانده است. پیچیدگی‌های رخداده در بحث ترکیب کابینه آتی سبب شده است تا گمانه‌زنی‌ها در مورد وزرای اقتصادی نیز در حاشیه قرار بگیرد. در این میان برخی از خبرها از احتمال ابقای شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی (که مهمترین وزیر برای بازار سرمایه است) خبر می‌‌‌دهد. حتی در صورتی که این ‏وزارتخانه با وزارت صنایع ادغام شود اصلی‌ترین گزینه برای تصدی این مسوولیت مهم میر ‏کاظمی‌‌‌است.

در کنار بحث ترکیب هیات دولت، معامله‌‌گران در مباحث اقتصادی نیز با خبرهایی مواجه هستند، هر چند سایه تغییرات در وزارتخانه‌‌های اقتصادی سبب شده است تا در داخل کشور شرایط رکودی بر حوزه‌‌های اقتصادی حاکم باشد اما بازارهای بین‌المللی با شرایط پر نوسانی مواجه است. پس از یک افت موقتی بازارهای جهانی جهش چشمگیر بهای مواد خام را شاهد بوده است. افت شدید ارزش دلار در برابر یورو که نسبت این دو ارز به ۱.۴۲۰۴ رسیده است، موجب شده تا بهای نفت دوباره به مرز ۶۷دلار در هر بشکه برسد. در بازار فلزات رنگین بهای مس در حال رسیدن به مرز ۵هزار و ۵۰۰دلار در هر تن است. بهای مس در بورس فلزات لندن به ۵هزار و۴۷۴دلار در هر تن رسیده است. در شرایطی که افت ارزش دلار تداوم دارد منابع مالی بدون توجه به شرایط اقتصادی در حال تبدیل شدن به مواد خام هستند. از این رو بهای فلزات دیگر نیز تا حدودی افزایش یافته‌اند بهای طلا در مرز ۹۵۰دلار در هر اونس،سرب و آلومینیوم در حد یک هزار و ۷۰۰دلار در هر تن و بهای روی در حد یک هزار و ۶۴۲دلار در هر تن ثبت شده است. در بورس فلزات لندن نیز بهای بیلت سرانجام از مرز ۴۰۰دلار عبور کرد و در بازار جنوب شرق آسیا به ۴۱۰دلار در هر تن رسیده است. بهای بیلت در مدیترانه نیز در حد ۳۷۰دلار در هر تن رقم زده شده است.در بازار حمل و نقل شاخص بالتیک در حد ۳هزار و ۳۵۵واحد و باافت همراه شده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه تحت تاثیر عرضه اولیه حفاری شمال قرار داشت. این عرضه که با استقبال مناسب معامله‌‌گران مواجه شد سبب شد تا سومین عرضه اولیه خصوصی‌‌سازی در سال جاری موفق رقم بخورد. در همین حال استقبال معامله‌‌گران سبب شده است تا معامله‌‌گران در مورد آینده این شرکت امیدوار تر شوند.

در همین حال با عرضه سهام حفاری شمال احتمالا بازار سرمایه با عرضه شرکت‌‌های بیمه‌‌ای در موج عرضه آتی مواجه خواهد شد. عرضه این گروه از سهام که از ریسک اجرای طرح تحول اقتصادی به دور هستند سبب خواهد شد بازار سهام شاهد پررنگ‌تر شدن بخش مالی خود باشد، امری که ریسک بازار را به ویژه در شرایطی که احتمال اجرای طرح تحول، سهام شرکت‌‌های انرژی بر را با چالش مواجه می‌‌‌سازد کاهش خواهد داد.در همین حال برخی از سناریوهای مطرح شده از جمله خرید برخی از بیمه‌‌های دولتی توسط بانک‌‌های دولتی خصوصی شده سبب خواهد شد در صورت تحقق چنین سناریویی، بخش مالی بورس شاهد کنسرسیوم‌‌های مالی پر قدرت‌تری باشد.

در گروه بانکی تقسیم سود‌‌های ۲۱۵ریالی بانک تجارت و ۱۰۲ریالی بانک صادرات سبب شده است سهام تازه وارد به بورس با خود نقدینگی تازه‌‌ای را نیز به بورس تزریق کنند.

در نماد مخابرات تقسیم سود ۱۴۰ ریالی مخابرات ایران سبب شد تا مساله ثبت ۳۰۰میلیارد تومان دریافتی دولت از محل سود شرکت مخابرات همچنان در بخش هزینه باقی بماند، امری که سود کمتری را به سهامداران رساند.در همین حال سخنان رییس سازمان خصوصی‌‌سازی در مورد واگذاری نصف به علاوه یک سهام شرکت مخابرات به بخش خصوصی از اهمیت بالایی برخوردار است، هر چند حساسیت‌های فوق‌العاده شرکت مخابرات احتمال عرضه ۵۰درصد سهام این شرکت را بسیار کمرنگ می‌‌‌سازد، اما دکتر کرد زنگنه در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: هیات واگذاری سهام شرکت مخابرات دهم مردادتشکیل جلسه خواهد داد تا درخصوص این واگذاری به بخش خصوصی تصمیم گیری کند.در گروه خودرویی سهامداران ایران‌خودرو پس از مدت‌ها انتشار شایعاتی در مورد احتمال تعویق برگزاری مجمع این شرکت، با تعویق این مجمع مواجه شدند تا بخشی از شایعات در مورد صورت‌های مالی این شرکت به واقعیت بپیوندد. در همین حال انتشار گزارش حسابرسی شده عملکرد سال ۸۷ ایران‌خودرو که در خود ۲۳بند الزام آور و توضیحی را در برداشته است نشان از تلاش حسابرس برای شفاف‌‌سازی حساب‌های شرکت دارد امری که اگرچه تایید سود ۱۴۸ریالی شرکت را به همراه آورده است اما تایید بر زیان انباشته شرکت مادر و تلفیقی ایران خودرو نیز است. امری که بحث تقسیم سود شرکت را با چالش جدی مواجه می‌‌‌سازد. در گروه تصفیه نفت سهامداران به‌رغم تحمیل برخی از هزینه‌‌های استثنایی در سال ۸۷ به پالایشگاه اصفهان شاهد تقسیم ۹۰۰ریال در مجمع و ذخیره‌‌سازی ۱۹۰میلیارد تومان به عنوان اندوخته طرح توسعه شرکت بودند. با اتخاذ این اندوخته پالایشگاه اصفهان شرایط سهل‌تری را برای اجرای طرح توسعه بنزین‌‌سازی خود که موقعیت منحصر به فرد اصفهان را تقویت می‌‌‌کند، فراهم می‌‌‌سازد. در گروه معدنی کاهش‌های جدی در سود دو شرکت معادن منگنز و نگین طبس نگرانی را برای سهامداران گروه معدنی به همراه آورده است. در صورتی که بهای جهانی مواد خام تقویت نشود، معامله‌‌گران در مورد تحقق سود پیش بینی شده شرکت‌‌ها در سال جاری با نگرانی روبرو می‌شوند.

حضور ۷۰درصدی حقیقی‌ها در «حفاری»

ایران بورس - بنا به گزارش مدیریت بازار روز چهارشنبه مورخ ۳۱تیرماه، ۶درصد از سهام شرکت حفاری شمال (معادل ۱۵۶میلیون و ۳۲۴هزارو ۳۰۰سهم) برای اولین بار به منظور کشف قیمت عرضه شد که در نهایت هر سهم به مبلغ ۱.۴۰۰ ریال معامله شد. در جریان معاملات صورت گرفته ۷۰درصد سهام عرضه شده معادل ۱۰۸‌‌میلیون سهم توسط پنج هزارو۱۹۶ سهامدار حقیقی و بقیه معادل ۴۵‌‌میلیون سهم توسط ۱۵۹ شخصیت حقوقی خریداری شده است.