سهم کارگزاران از کیک معاملات نیمسال اول

گروه بورس- مجید اسکندری: ۸۷کارگزار بورس اوراق بهادار در ۶ماهه ابتدای سال جاری به میزان ۱۱هزار و ۱۱۵میلیارد و ۷۹۸میلیون ریال سهام خرید و فروش کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، معاملات یاد شده در یک‌میلیون و ۶۰۱هزار و ۳۱۰دفعه صورت پذیرفت.

در این مدت کارگزاری بانک ملت توانست با کسب مبلغ ۱۸هزار و ۲۶۷میلیارد و ۹۵۸میلیون ریال از کل ارزش معاملات (خرد، بلوک، عمده و سایر)، به میزان ۴۳/۱۶درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد و رتبه اول را در بین کارگزاران از لحاظ کل ارزش معاملات به دست آورد. پس از کارگزاری بانک ملت، کارگزاری بانک صادرات رتبه دوم را به خود اختصاص داد. این شرکت با انجام ۳۸هزار و ۱۱۸دفعه معامله و برخورداری از کل ارزش معاملات معادل ۱۵هزار و ۸۳۹میلیارد و ۱۴۳میلیون ریال، ۲۵/۱۴درصد از کل ارزش معاملات بازار را به خود نسبت داد. همچنین کارگزاری بانک تجارت با کل ارزش معاملات معادل ۹هزار و ۷۷۵میلیارد و ۵۲۹میلیون ریال توانست ۷۹/۸درصد از کل ارزش معاملات را کسب کرده و در پله سوم قرار گیرد.

از سوی دیگر در بین ۸۷ کارگزار، کمترین میزان کل ارزش معاملات، نصیب شرکت کارگزاری بدره سهام شد. کل ارزش معاملات این شرکت در دوره مورد گزارش مبلغ ۲۱میلیارد و ۱۶۳میلیون ریال معادل ۴صدم درصد کل ارزش معاملات بود. به گزارش خبرنگار ما آمار و ارقام یاد شده با احتساب معاملات عمده و سایر معاملات انجام شده توسط شرکت‌های کارگزاری بود، اما در صورت احتساب معاملات خرد و بلوک، نتایج به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی شرکت بورس، کارگزاری آرمون بورس در بین ۸۷ شرکت کارگزاری با کسب ۹۵/۹درصد از ارزش خرید و فروش بدون لحاظ معاملات عمده و سایر در سکوی اول ایستاده است. ارزش معاملات خرد و بلوک شرکت یاد شده در ۶ماهه ابتدای سال جاری معادل پنج‌هزار و ۳۹۷میلیارد و ۴۳۵میلیون ریال بوده است. پس از آرمون بورس، کارگزاری بانک صادرات با ارزش معاملات خرد و بلوک معادل دوهزار و ۴۷۸میلیارد و ۸۹۲میلیون ریال توانست ۵۷/۴درصد از ارزش معاملات خرد و بلوک بازار را کسب کند و رتبه دوم را به دست آورد. رتبه سوم در میان کارگزاران نیز ازآن شرکت کارگزاری بانک تجارت شد. ارزش معاملات خرد و بلوک این شرکت در دوره یادشده مبلغ دوهزار و ۸۳میلیارد و ۱۷۶میلیون ریال بوده که معادل ۸۴/۳درصد ارزش معاملات خرد و بلوک بازار است.

واسطه‌گری مالی پرطرفدارترین صنعت بورس

ازسوی دیگر تعداد سهامداران ۳۴۶ شرکت حاضر در بورس ایران در پایان فروردین ۳‌میلیون و ۲۰۱‌هزار و ۴۹۳ نفر بود که بالغ بر ۲۴۷‌میلیارد و ۸۰۸‌میلیون سهم را در اختیار داشتند. اما با اخراج ۱۲ شرکت در ۶ ماه گذشته از بورس و همچنین ورود دو شرکت حفاری شمال و بانک تجارت، تعداد سهامداران بورس در پایان شهریور با کاهش ۲‌هزار و ۳۲۵ نفری به ۳‌میلیون و ۱۹۹‌هزار و ۱۶۸ نفر رسید.

این تعداد سرمایه‌گذار مالکیت ۲۸۲‌میلیارد و ۵۴۰‌میلیون و ۸۰۵‌هزار و ۸۸۳ سهم را در اختیار دارند. بررسی‌ها از وضعیت سهامداران بورس ایران در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که بالاترین تعداد سهامدار در پایان تیرماه و به هنگام رونق نسبی بازار به دست آمده است. در آن مقطع ۳‌میلیون و ۳۴۳‌هزار و ۵۵۶ نفر سهامدار بودند.

از طرف دیگر در میان ۳۸ صنعت حاضر در بورس، صنعت سرمایه‌گذاری با جذب ۵۶۵‌هزار و ۳۲۱سهامدار همچنان بیشترین تعداد سهامدار را داراست که بالغ بر ۱۸‌میلیارد سهم منتشر کرده است. صنعت خودرو نیز با بیش از ۴۰۸‌هزار نفر، انبوه‌سازی املاک با ۲۷۳‌هزار، صنعت سیمان با ۲۳۶‌هزار، کانه‌های فلزی با ۲۲۳‌هزار، محصولات غذایی با ۱۷۶ و صنعت محصولات شیمیایی با بیش از ۱۵۶‌هزار سهامدار از دیگر صنایعی هستند که بالاترین تعداد سرمایه‌گذاران را در ترکیب سهامداری خود جای داده‌اند.

از آن سو، صنایع کشاورزی با ۷۵ نفر، مبلمان با ۲۷۹، استخراج سایر معادن با ۳۹۰ و استخراج ذغال‌سنگ ۷۰۲ نفر (هر کدام با یک شرکت) دارای کمترین تعداد سهامدار هستند.

در این میان ۳۳۴ شرکت بورس نیز شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با برخورداری از ۲۵۱‌هزار و ۲۶۸ نفر سهامدار، بزرگ‌ترین شرکت از لحاظ تعداد سهامدار است.

در رتبه دوم و سوم نیز شرکت‌های توسعه معادن روی با ۱۳۴‌هزار و ۶۴۲ نفر و ایران خودرو با ۱۳۲‌هزار و ۴۸۷ نفر سهامدار قرار دارند.