گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عرضه سهام مرجان کار به عنوان افتتاحیه فرابورس بود.

در بازار دیروز معامله‌گران پس از مدت‌ها شاهد آغاز کار رسمی معاملات فرابورس بودند. امری که البته به دلیل خرابی سیستم برخی از کارگزاران منتخب فرابورس مشکلاتی را فراهم آورد. از سویی معامله‌گران با توجه به کم تعداد بودن عرضه سهام مرجان کار (که در کل شرکتی ۲۰میلیون سهمی است که تعهد عرضه ۱۰درصدی سهامدار عمده در کل ۲میلیون سهم را در بر می‌گیرد) سبب شده است معامله‌گران پس از مدت‌ها عرضه شرکت‌های غول‌پیکر، اینک شاهد عرضه شرکت‌های کوچک‌تری باشند که می‌تواند برای مشتریان حقیقی موضوعی جالب توجه باشد. با توجه به راه‌اندازی فرابورس امروز (سه‌شنبه) نیز معامله‌گران شاهد عرضه شرکت کویرتایر خواهند بود. شرکتی که البته به مراتب بزرگتر از شرکت مرجان کار است.کویرتایر با سرمایه‌ای ۱۰برابر مرجان‌کار (معادل ۲۰میلیارد‌تومان) سود سال مالی منتهی به پایان آذر ماه سال جاری را ۶۳۴ریال پیش‌بینی کرده است که در ۸ماهه، ۷۸درصد آن را پوشش داده است.

از سویی بازار دیروز شاهد درج نام بیمه البرز بود تا این شرکت نیز در لیست عرضه‌های آتی قرار گیرد. در حال حاضر بیمه دی در فرابورس و بیمه البرز در بورس اوراق بهادار آماده عرضه هستند. در بازار دیروز معامله‌گران یک روز پس از معامله عمده مخابرات ایران شاهد صف فروش سنگین این نماد بودند تا توانایی سهامدار عمده جدید مخابرات در بوته نقد قرار گیرد. از دید کارشناسان ناتوانی سهامدار جدید در مدیریت معاملات نماد مخابرات می‌تواند انتقاداتی را از حضور این سهامدار و توانایی آن در مدیریت همه جانبه شرکت بزرگی نظیر مخابرات ایران به همراه آورد.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه بانکی عرضه‌های سنگینی را شاهد بودند که در نماد بانک پارسیان با معاملات پر حجمی همراه بود. در گروه غذایی ماراتن رقابت بر سر بلوک ۳۳/۸درصدی شرکت قند لرستان دیروز نیز ادامه یافت تا همچنان معامله‌گران در انتظار انجام این رقابت باقی بمانند.

در گروه سیمانی معامله‌گران شاهد انجام معامله عمده سیمان خزر بودند. این بلوک ۱۶درصد از ارزش معاملات دیروز بازار را در بر می‌گرفت.