گروه بورس- هدیه لطفی: ارزش کل معاملات بازار فرابورس در روز گذشته به رقم ۴میلیارد و ۷۶۶میلیون ریال رسید که این رقم در مقایسه با معاملات روز دوشنبه ۵۰‌درصد کاهش یافته است. روز گذشته کلیه شرکت‌های بیمه دی، لیزینگ ایرانیان و مرجان‌کار به همراه حق تقدم بیمه دی شاهد دادوستد سهام خود در بازار فرابورس بودند. این در حالی است که نماد کویرتایر و گواهی‌های سپرده بانک کشاورزی و بانک اقتصادنوین معامله‌ای در این بازار نداشتند.

در ابتدای معاملات دیروز صف فروشی برای حق تقدم بیمه دی تشکیل شد که در جریان معاملات این صف کاهش یافت؛ به طوری که در پایان معاملات صف فروشی برای آن وجود نداشت. همچنین در این بازار حق تقدم یاد شده ۷۴/۳درصد افت قیمت را تجربه کرد و به نرخ ۴۳۷ریال رسید. از سوی دیگر روز گذشته صف فروشی معادل ۸۰هزار سهمی برای سهام مرجان‌کار تشکیل شد و به دنبال صف فروش مزبور، هر سهم «کمرجان» با افت قیمتی معادل ۵‌درصد مواجه شد و در مجموع ۵هزار سهم این شرکت به ارزش دومیلیون تومان در بازار دیروز معامله شد.

لیزینگ ایرانیان نیز مطابق روزهای گذشته با حجم معاملاتی بیش از دومیلیون و ۱۰۵هزار سهم و ارزش سه‌میلیارد و ۹۰۲میلیون ریال به عنوان پرمعامله‌ترین و با ارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد. همچنین نماد معاملاتی «وایران» به همراه «ودی» شاهد رشد قیمت سهام خود بودند.

روز گذشته نمادهای یاد شده به ترتیب ۰۹/۱ درصد و ۷۷/۱درصد افزایش را تجربه کردند.

از سوی دیگر ارزش معاملات بیمه دی در بازار دیروز به رقم ۶۶۲میلیون ریال رسید که این رقم ناشی از معامله ۴۵۹هزار و ۶۰۶سهم «ودی» در میان سهامداران فرابورسی بود.

کارنامه اسفند ماه کارگزاران

از سوی دیگر ارزش معاملات کارگزاران فرابورس در اسفند ماه سال ۸۸ به رقم یک‌هزار و ۶۰۶میلیارد و ۳۷۴میلیون ریال رسید که ۸۰۳میلیارد و ۱۸۸میلیون ریال از این رقم بابت خرید سهام و مابقی فروش سهام بوده است.

بر اساس این گزارش، کارگزاری خبرگان سهام ۲/۴۴درصد از ارزش کل معاملات یاد شده را به خود اختصاص داد و به عنوان فعال‌ترین کارگزاری در اسفند ماه شناخته شد.

کارگزاری آرمون بورس نیز با اختصاص ۲/۳۴درصد از ارزش معاملات، دومین رتبه را کسب کرد و کارگزاری آگاه در جایگاه سوم این جدول قرار گرفت.

کارگزاری خبرگان سهام در اسفند ماه سال گذشته در مجموع ۷۱۰میلیارد و ۳۲۵میلیون ریال سهام دادوستد کرد که ۷۰۲میلیارد و ۵۷۰میلیون ریال از این رقم در فروش سهام و ۷میلیارد و ۶۶۵میلیون ریال دیگر در خرید سهام بوده است. همچنین کارگزاری آرمون بورس در دوره یاد شده به خرید و فروش سهام به ارزش ۵۴۹میلیارد و ۴۳۶میلیون ریال پرداخته است.

از سوی دیگر ارزش معاملات کارگزاری آگاه در اسفند ماه به رقم ۶۴میلیارد و ۶۱۷میلیون ریال رسیده است.

شایان ذکر است کارگزاری‌های نهایت‌نگر، بانک صادرات و بهمن به ترتیب رتبه‌های چهارم تا دهم این جدول را به خود اختصاص دادند.

همچنین کارگزاری‌های ایران سهم، اردیبهشت ایرانیان، بانک رفاه کارگران، بانک توسعه صادرات، اندیشه برتر، پارسیان، آتی‌ساز بازار، راهنمای سرمایه‌گذاران، بورس بیمه ایران و عمران فارس به ترتیب در رده‌‌های بعدی معاملات طی اسفند ماه بازار فرابورس شناخته شدند.