بازگشت بازار به مدار رشد - ۱۸ فروردین ۸۹

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته بار دیگر با روند رو به رشد مواجه بود که منجر به رشد ۸/۱۵۹ واحدی شاخص شد. کارشناسان روند معاملات روز گذشته بازار را نشان از پتانسیل بازار برای تامین نقدینگی جدید ارزیابی می‌کنند. با توجه به روند رشد پرسرعت بازار، توانایی معامله‌گران در تجهیز نقدینگی جدید یک عامل مهم در تداوم بخشی به روند مثبت بازار است. دکتر قالیباف مدیرعامل شرکت بورس دیروز در مصاحبه‌ای از ورود ۳۰‌میلیارد‌تومان نقدینگی تازه به بازار خبر داده بود.

در بازار دیروز معامله‌گران نیم نگاهی نیز به تحولات سیاسی داشتند. پس از آنکه دکتر جلیلی در پکن خواستار بازگشت‌گروه ۱+۵ به میز مذاکره شد، روند تحولات در این بخش سرعت‌گرفته است که در این زمینه اعلام برگزاری جشن هسته‌ای در روز جمعه و اعلام برخی از دست آوردها در روز جمعه و احتمالا جلسه ویژه‌گروه ۱+۵ در میانه هفته آینده سبب پررنگ شدن تحولات سیاسی شده است.

در تحولات اقتصادی نیز البته بازارهای جهانی با رشد خود زمینه‌ساز تداوم و بقای تقاضای سنگین برای نمادهای وابسته به این بخش شده است. در این میان رسیدن بهای ۳ماهه خرید مس به مرز ۸هزار‌دلار و رشد بهای فولاد و سنگ‌آهن سبب شده است بازار در بخش معدنی- فلزی شرایط مناسبی را همچنان تجربه کند.

روز گذشته همچنین انتشار خبرهای اولیه‌ای در مورد ابلاغ بسته سیاستی‌ پولی - بانکی بانک مرکزی به بانک‌ها سبب افزایش فعالیت‌ها در گروه بانکی شد. براساس خبرهای اولیه سه محور مهم این بسته شامل کاهش متوسط نرخ سپرده قانونی از ۱۵ به ۱۳درصد، کاهش نرخ سود سپرده بلند مدت از ۵/۱۷ به ۱۷‌درصد و یکسان‌سازی نرخ سپرده‌ها در مناطق آزاد و دیگر مناطق کشور است که در این میان کاهش نرخ سپرده قانونی به دلیل افزایش توان وام‌دهی بانک‌ها تاثیر مهمی را بر درآمدهای بانک‌ها دارد.

در‌ گروه تجهیزات، بیشتر نمادهای این‌گروه با توجه به بازگشت صدرا به روند رشد قیمت، دیروز شاهد تقویت قیمتی بودند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت با رشد ۸/۱۵۹واحدی شاخص کل بود. ارزش معاملات نیز به ۴/۴۰‌میلیارد‌تومان بالغ شد که ۴۳درصد آن را معاملات ۵نماد مخابرات، صدرا، سایپا، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و بانک تجارت تشکیل می‌داد. از مجموع ۲۰۳نمادی که به روی تابلو رفتند دیروز ۶۹ نماد با رشد قیمت و ۱۲۹ نماد با کاهش قیمت مواجه شدند.