بازار منفی - ۲۵ مرداد ۸۹

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته برای دومین روز پیاپی منفی بود امری که پس از مدت‌ها روند افزایشی قیمت‌ها در بازار، پدیده‌ای غیر عادی برای معامله‌گران به شمار می‌رفت. در بازار دیروز معامله‌گران همچنان تحت تاثیر دو عامل اساسی ابطال معامله ایران‌خودرو و همچنین کاهش قیمت نفت و مواد خام در بازارهای جهانی بودند. در کنار این دو موضوع مهم، بحث‌های حاشیه‌ای از جمله تاثیرات ماه مبارک رمضان و همچنین رشد قیمت‌ها و عرضه اولیه بیمه دانا نیز از دیدگاه برخی از کارشناسان بر روند کنونی بازار بی‌تاثیر نبوده است. در همین حال با توجه به رشد بازار در هفته‌های اخیر، نگرانی از تداوم روند منفی موجب تلاش معامله‌گران برای شناسایی سود خواهد شد. این امر سبب افزایش عرضه‌ها در روزهای آینده می‌شود مگر آنکه تزریق قابل‌ملاحظه نقدینگی سبب تعادل بازار در دو گروه خودرویی و معدنی- فلزی به عنوان دو گروه درگیر در عرضه‌های قابل‌ملاحظه باشد.

در بازار دیروز در گروه خودرویی، صف‌های فروش سنگین به خصوص در نمادهای زیر مجموعه سایپا تاثیر منفی بر کل گروه خودرویی داشت. در حالی که ایران خودرو و ایران‌خودرو دیزل دیروز کف‌های موقف قیمتی را شناسایی کردند در گروه سایپا و زیرمجموعه‌هایی نظیر پارس خودرو و زامیاد، صف‌های سنگین فروش همچنان ادامه داشت. به نظر می‌رسد تلاش برای تامین وجود خرید بلوک سایپا باعث شده است که روند بازارگردانی سهام این گروه عملا متوقف باشد. در همین حال شایعات پر حجمی در مورد ابطال معامله بلوک ۱۸درصدی سایپا نیز وجود دارد که تاثیر منفی را بر بازار گذاشت.

در گروه مالی دیروز عرضه اولیه بیمه دانا همچنان به عنوان موضوع مهم این گروه مورد توجه بود. اعلام یک روز تاخیر در عرضه و انجام این عرضه در روز سه شنبه و همچنین بروز برخی ابهامات در مورد تعهدات این شرکت به شرکت حفاری شمال در مورد دکل منفجر شده این شرکت، آخرین موضوعات در مورد این عرضه اولیه به شمار می‌رود. در همین حال همچنان میزان اندک سهام این شرکت و احتمال سهمیه‌بندی عرضه این شرکت نیز مورد توجه سرمایه‌گذاران است. در همین حال عرضه اولیه بیمه دانا، انگیزه‌های معاملاتی را در گروه بیمه‌ای افزایش داده است. بیمه آسیا دیروز همچنان با صف خرید به کار خود پایان داد. بیمه البرز نیز در نزدیکی مرز ۸هزار‌ریال با معاملات پر حجمی مواجه بود.

در گروه بانکی دیروز تعادل نسبی در اکثر نمادها به چشم می‌خورد. در گروه مالی افزایش بهای اوراق مشارکت شرکت لیزینگ ایران و شرق دیروز موضوعی جالب توجه بود که پس از مدت‌ها، بازار سهام را با معاملات امیدوار‌کننده یک ابزار بدون ریسک مواجه ساخت. در گروه معدنی فلزی اکثر نمادهای این گروه تحت تاثیر نگرانی از افت بازارهای جهانی با عدم تعادل مواجه بود، هر چند که برخی از نمادهای این گروه نظیر مبارکه دیروز توانستند تعادل نسبی را تجربه کنند.

در گروه تصفیه نفت گزارش سه ماهه نخست پالایشگاه نفت اصفهان کاهش قابل‌ملاحظه و ۵۰درصدی سود آوری این شرکت را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان داد.

در مجموع بازار دیروز نیز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص ۵۹/۱۶۳واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز ۲/۳۷میلیارد تومان بود که ۱/۹درصد آن را معاملات مپنا تشکیل داد. از مجموع ۲۳۲نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۶۹نماد با کاهش قیمت و ۶۱نماد با رشد قیمت معامله شدند.