گروه بورس- عرضه ۵‌درصد سهام سومین شرکت بیمه‌ای اصل۴۴، فردا انجام می‌شود تا پرونده خصوصی‌سازی بیمه‌ها بسته شود. به گزارش خبرنگار ما، بورس تهران فردا شاهد عرضه بیش از ۲/۵‌میلیون سهم بیمه دانا خواهد بود تا نماد «دانا» به عنوان ۴۵۶امین شرکت بورسی درج شود. این شرکت در گروه «تامین وجوه بیمه و بازنشستگی» دسته‌بندی شده و در فهرست تابلوی فرعی بازار اول قرار می‌گیرد. «حسن قالیباف اصل»، مدیرعامل شرکت بورس در رابطه با این عرضه به «فارس» گفت: سهام این شرکت در حالی با تاخیر سپرده شده که با توجه به لزوم دریافت گزارش سه ماهه و اطلاع‌رسانی حداقل ۴۸ ساعته ، مقرر شده واگذاری ۵‌درصد از سهام بیمه دانا فردا انجام شود. سخنگوی شرکت بورس با بیان اینکه گزارش سه ماهه این شرکت در پایگاه اطلاع‌رسانی بورس درج شده، ادامه داد: در روز اول حداکثر همان ۵‌درصد سهام عرضه می‌شود و با توجه به پذیرش بیمه دانا در تابلوی فرعی بورس، ادامه عرضه سهام تا ۱۵‌درصد، در روزهای آینده انجام می‌شود.

«قالیباف اصل» در برابر این سوال که «با توجه به‌اندک بودن سهام قابل عرضه بیمه دانا آیا سهمیه‌بندی هر ایستگاه‌ معاملات و هر کد معاملات انجام شده یا خیر؟» پاسخ داد: با در نظر گرفتن سرمایه ۵/۱۰‌میلیارد تومانی بیمه دانا و واگذاری ۳۹‌درصد بابت رددیون، مالکیت ۲۰‌درصدی دولت و همچنین تخصیص ۵‌درصد سهام به کارکنان، در مجموع ۳۶‌میلیون سهم قابل عرضه خواهد بود که ۵‌درصد سهام معادل ۵‌میلیون و ۲۷۳‌هزارو ۷۵۰ سهم این شرکت است که فردا عرضه می‌شود. بنابراین سهمیه‌بندی برای تخصیص هر کد معاملاتی قطعا انجام شده که بعد از عرضه اعلام می‌شود.

انتشار عملکرد ۳ماهه «دانا»

شرکت بیمه دانا طی دوره سه ماه نخست امسال ۱۳‌درصد از سود هر سهم را محقق کرد.

بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس، بیمه دانا تا پایان خرداد ماه امسال از پیش‌بینی یک‌هزار و ۹۷۸‌ریالی سود هر سهم معادل مبلغ ۲۶۷ریال سود پوشش داده است. بر این اساس سود خالص بیمه دانا طی این دوره به ۲۸‌میلیارد و ۱۵۹میلیون ریال رسید. این در حالی است که سود خالص تحقق یافته بیمه دانا در پایان سال مالی ۸۸ مبلغ ۱۵‌میلیارد و ۴۲۳میلیون ریال معادل ۱۴۶ریال برای هر سهم بود.

پیش‌بینی سود هر سهم امسال بیمه دانا در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب درآمد حق بیمه ۶۸‌درصد افزایش، درآمد حق بیمه سهم نگهداری ۶۶‌درصد افزایش، هزینه خسارت ۷۳‌درصد افزایش و هزینه خسارت سهم نگهداری ۶۹‌درصد افزایش یافته است. با وجود مصوبات شورای عالی بیمه، «دانا» از بابت تضمین تعهدات خود در قبال خسارت ناشی از حوادث، ذخیره فنی در حساب‌ها منظور نکرده است. شایان ذکر است که مطابق صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۸۸، مبلغ ۱۱۹میلیارد ریال (به ازای هر سهم ۱,۱۳۰ریال) از درآمد حق بیمه سال، مربوط به برگشت ذخیره فنی تکمیلی و خطرات طبیعی سال مالی ۱۳۸۷ است و در سال مالی ۸۸ نیز ذخیره‌ای از این بابت در حساب‌ها لحاظ نشده است.

مطابق بند ۷ گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت نسبت به صورت‌های مالی سال ۸۸، مالیات عملکرد سال‌های ۸۶ و ۸۷ بر اساس برگ‌های تشخیص مالیات به ترتیب به مبالغ ۱۵ و ۱۴۰میلیارد ریال تعیین شده که به دلیل اعتراض شرکت ذخیره‌ای در حساب‌ها منظور نشده است.

این در حالی است که مبلغ ۱۳۰میلیارد ریال (به ازای هر سهم مبلغ ۱,۲۳۳ریال) از پیش‌بینی سود سال مالی ۸۹ ناشی از سود حاصل از فروش دارایی‌های مازاد بر نیاز شرکت است.

شرکت بیمه دانا یکی از دلایل عمده افزایش ۶۸‌درصدی سود هر سهم پیش‌بینی شده سال ۸۹ را نسبت به سال ۸۸ انعقاد قرارداد بیمه درمان با سازمان بازنشستگی کشوری اعلام کرده که موجب افزایش عمده در حجم درآمد در رشته درمان شده است.

«دانا» سود تقسیم نمی‌کند

پیرو جلسه مورخ ۱۷ مرداد هیات مدیره بیمه دانا، موضوع تصمیم‌گیری در زمینه پیشنهاد تقسیم ۵۵‌درصد سود سال منتهی به ۲۹ اسفند ۸۸ به مجمع مطرح شد. این در حالی است که با توجه به مذاکرات انجام شده با سازمان بورس و اوراق بهادار و در راستای رعایت مفاد بند ۱۷ و ۱۸ دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار و ماده ۲۴۰ قانون تجارت و با عنایت به ابهامات مندرج در بند ۷ گزارش حسابرسی، پیشنهاد هیات‌مدیره عدم تقسیم سود است.