گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته به‌رغم شروعی ضعیف، در ساعت پایانی بازار شاهد حضور خریداران و جمع‌آوری صف‌های فروش بود. در بازار دیروز به‌رغم تشکیل صف‌های فروش برای نمادهایی نظیر سایپا، حفاری شمال، مپنا و بیمه‌های دی و آسیا و معاملات ضعیف در برخی از نمادهای دیگر در ابتدای وقت معاملاتی ،معامله‌گران در ساعت پایانی بازار جمع‌آوری صف‌های فروش را شاهد بودند و اکثر نمادها رشد قیمت محدودی را تجربه کردند. انتظار می‌رود با جمع‌آوری صف‌های فروش، بازار در انتهای هفته شرایط متعادل‌تری را

تجربه کند. در بازار دیروز معامله‌گران در مسائل کلان همچنان شاهد بحث‌ها در مورد طرح تحول بودند. در این زمینه سخنان رییس ستاد تحول صنایع از اهمیت بالایی برخوردار بود. به گفته رضا فاطمی امین، روز گذشته اولین واحد صنعتی که یک واحد تولید کننده آجر است برای دریافت خط اعتباری انرژی به سیستم بانکی معرفی شد. وی خاطر نشان کرد: (در زمینه اجرای طرح تحول) اقلام صنعتی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که دسته اول شامل کالاهایی است که نباید افزایش قیمتی داشته باشند، دسته دوم شامل محصولاتی است که افزایش قیمت آنها به طور کنترل شده صورت می‌گیرد و دسته سوم کالاهایی است که افزایش قیمت آنها تاثیر چندانی در سبد هزینه خانوار نخواهد داشت و به همین دلیل برای ما اهمیت زیادی ندارد.

وی افزود: به عنوان مثال، فولاد جزو دسته اول محسوب می‌شود که با توجه به تاثیرگذاری قیمت آن در صنایع پایین دستی

و سبد هزینه خانوار، از افزایش ناشی از بالا رفتن قیمت انرژی در این محصول جلوگیری خواهد شد و فقط در صورت افزایش قیمت‌های جهانی، امکان بالا رفتن بهای این محصول نیز وجود دارد. در بازار دیروز معامله‌گران در گروه برقی شاهد بازگشایی نماد ایران ترانسفو بعد از انتشار گزارش شش ماهه شرکت بودند که با رشد قیمت نماد همراه شد.

در گروه فلزی براساس خبرهای منتشره رکورد تولید مس کاتدی در مجتمع مس سرچشمه و کنسانتره مس در مس سونگون شکسته شده است. میزان ماهانه تولید کاتد مس سرچشمه در مهرماه به ۱۸ هزار و ۷۱۹ تن و کنسانتره سونگون به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است. در گروه مالی دیروز شنیده‌ها از آماده سازی بیمه پارسیان برای عرضه اولیه در خلال ماه جاری خبر می‌داد. این امر به معاملات قابل‌توجهی در سه نماد بانک پارسیان، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و پارس توشه منجر شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی با حضور قابل‌ملاحظه خریداران بود. در بازار دیروز ۴/۳۰ میلیارد تومان سهام داد و ستد شد که ۴/۱۴ درصد آن را معامله ۵ میلیون سهم ملی مس تشکیل داد. از ۱۸۹ نمادی که دیروز روی تابلو رفتند ۵۵ نماد با رشد قیمت و ۱۲۹ نماد با کاهش قیمت همراه شدند. شاخص نیز ۱۲۷ واحد کاهش یافت و به مرز ۱۸ هزار واحد نزدیک شد. شاخص دیروز ۳۵ واحد تا کاهش از مرز ۱۸ هزار واحد فاصله داشت.