بورس‌های سنگاپور و استرالیا ادغام شدند

سنا - ادغام بورس اوراق بهادار استرالیا(ASX) و بورس اوراق بهادار سنگاپور به مرحله نهایی رسید. بورس سنگاپور به منظور رقابت هر چه نزدیک‌تر با بازارهای بورس هنگ‌کنگ و توکیو بورس ASX را به مبلغ ۳/۸ میلیارد دلار (نقدی) خریداری کرد.

همچنین، اپراتور بورس سنگاپور به ازای هر سهم بازار استرالیا ۴۸ دلار پیشنهاد کرد که ۳۷ درصد بیشتر از آخرین قیمت این شرکت در ۲۲ اکتبر بوده است.

این در حالی است که، سهام موجود در بورس استرالیا در پی نگرانی از ممنوعیت این معامله توسط دولت استرالیا و ضابطین، به زیر قیمت پیشنهادی آن یعنی ۷۵/۴۱ دلار استرالیا بسته شده بود.یادآور می‌شود؛ این بورس تازه وارد به راحتی می‌تواند با بورس هنگ‌کنگ که به عنوان چهارمین بورس بزرگ آسیا از لحاظ عرضه اولیه محسوب می‌شود، رقابت کند. بر اساس این گزارش، آخرین عرضه اولیه که در بورس هنگ‌کنگ انجام شده است به قیمت ۱۷.۸ میلیارد دلار در هفته گذشته و متعلق به بخش آسیایی شرکت گروه بین‌المللی آمریکا بوده است(American international group).

بورس سنگاپور پس از این ادغام به سهامداران استرالیایی به ازای هر سهم مبلغ ۲۲ دلار استرالیا و ۴۷۳/۳ دلار سهم جدید در بورس سنگاپور می‌دهد.

کارشناسان تخمین می‌زنند، این دو بورس ادغام شده که اکنون به نام ASX-SGX نامیده می‌شود در حالی که مالیاتی ۷۰۰ میلیون دلاری را تقبل کرده است بازدهی بالغ بر ۱/۱ میلیارد و ارزش بازاری بالغ بر ۳/۱۲ هزار میلیارد دلار داشته باشد که این آمار بورس ASX-SGX تبدیل به پنجمین بورس بزرگ دنیا و دومین بورس بزرگ آسیا خواهد کرد.

ادغام پنجمین و هشتمین بورس بزرگ منطقه باعث تشکیل بورسی با در آمد ۹/۱ هزار میلیارد دلاری خواهد شد که در مقایسه با دارایی ۷/۳ هزار میلیارد دلاری توکیو و ۶/۲ هزار میلیارد دلاری هنگ‌کنگ، بورس برتر محسوب می‌شود.

در این ادغام مورگان استنلی به عنوان مشاور بورس سنگاپور و UBS به عنوان مشاور بورس استرالیا فعالیت کردند.