سنا - سامانه جامع «تسویه و پایاپای و گزارشگری» شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با عنوانNET CLEAR، در جریان برگزاری چهارمین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی در اواسط دی ماه سال جاری رونمایی می‌شود. معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، این سامانه را تحولی در بازار سرمایه الکترونیک و غیرکاغذی شدن گزارش‌های قابل استخراج از سامانه پس از معاملات و ارائه به کاربران عنوان کرد.

حامد سلطانی‌نژاد، افزود: فاز نخست این سامانه، دربرگیرنده سرویس گزارش‌های الکترونیک شامل گزارش پایاپای روزانه، گزارش کارمزدها، اعلامیه و برگ گواهینامه نقل و انتقال در قالب وب سرویس، مورد بهره‌برداری کارگزاران قرار می‌گیرد.

معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به قابلیت‌های این سامانه تصریح کرد: با بهره‌برداری از سامانه NET CLEAR، دیگر نیازی به آرشیو کاغذی گواهینامه‌ها، گزارش‌های پایاپای، گزارش باقیمانده فروش و اعلامیه و همچنین ضرورتی برای مراجعه حضوری کارگزاران به بخش خدمات چاپی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نخواهد بود.

برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی

سلطانی‌نژاد در ادامه از برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای ناشران و کارگزاران خبر داد.

معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در این زمینه گفت: در دوره آموزشی که برای ناشران برگزار می‌شود، این گروه از فعالان بازار سرمایه با خدمات سهامداری شرکت سپرده‌گذاری آشنا می‌شوند؛ به علاوه در این نمایشگاه سه دوره آموزشی هم برای کارگزاران برگزار خواهد شد. یادآوری می‌شود چهارمین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی سازی، روزهای ۱۴ تا ۱۷ دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.