گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس در روز گذشته شاهد معامله بیش از 33 میلیون و 955 هزار سهم به ارزش یک هزار و 112 میلیارد و 36 میلیون ریال بود که حدود 99 درصد از این رقم به معاملات همراه اول تعلق داشت.

براساس این گزارش در ابتدای معاملات دیروز صف خرید سهام همراه اول در بازار فرابورس عرضه شد، اما پس از گذشت دقایقی، مجدد صف خرید برای سهام مزبور تشکیل شد. این روند تا پایان معاملات تداوم یافت و چندین مرتبه صف خرید برای این سهام تشکیل و عرضه شد و در نهایت ۸۰۰ هزار صف خرید برای سهام همراه اول در قیمت ۳۸ هزار و ۵۳۱ ریال در بازار باقی ماند.همچنین در مجموع ۲۸ میلیون و ۵۳۳ هزار سهم این شرکت در ۷ هزار و ۴۷۱ مرتبه میان سهامداران جابه‌جا شد و ارزش ناشی از این معاملات به رقم یک هزار و ۹۸ میلیارد و ۱۱۲ میلیون ریال رسید. همچنین هر سهم «همراه» در روز گذشته رشد قیمت یک هزار و ۸۳۴ ریالی، معادل ۵ درصد را تجربه کرد و به نرخ ۳۸ هزار و ۴۸۶ ریال رسید.
15 هزار و 500 نفر با «همراه»
همچنین دیروز مدیر بازار فرابورس از خرید سهام همراه اول توسط ۱۵ هزار و ۵۵۴ نفر سهامدار حقیقی و حقوقی خبر داد.حسن محمد تبار در این‌باره گفت: در عرضه اولیه سهام شرکت همراه اول ۱۵ هزار و ۲۳۸ نفر حقیقی و ۳۱۶ نفر حقوقی سهامدار این شرکت شدند که در این روز ۲/۵۸میلیون سهم توسط حقیقی‌ها و ۵/۵۴ میلیون سهم توسط حقوقی‌ها خریداری شد.وی افزود: سهامداران حقیقی در این معامله بیش از دو هزار و ۳۴ میلیارد ریال و سهامداران حقوقی یک هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال وجه وارد بازار کردند.
محمد تبار همچنین از معامله 10 میلیارد ریال از سهام این شرکت در روز پس از عرضه خبر داد و تصریح کرد: 87 سهامدار حقیقی در کنار 4 سهامدار حقوقی فروشنده بودند که 71 سهامدار حقیقی و 4 حقوقی این تعداد سهم را خریداری کردند.
فراخوان از سهامداران سیمان سبزوار و پتروشیمی امیر کبیر
از سوی دیگر روز گذشته مدیر پذیرش فرابورس از سهامداران شرکت‌های سیمان سبزوار و پتروشیمی امیرکبیر درخواست کرد تا برای تکمیل اطلاعات سهامداری خود به امور سهام شرکت خود مراجعه کنند.سید مهدی علم‌الهدی با اعلام این خبر افزود:‌ نماد شرکت سیمان سبزوار در بازار اول فرابورس درج شده است و بزودی سهام شرکت پتروشیمی امیر کبیر هم به عنوان نخستین شرکت در بازار دوم فرابورس درج می‌شود، اما برخی از سهامداران این دو شرکت هنوز اطلاعات سهامداری خود را برای دریافت کد سهامداری به شرکت ارائه نکردند .
وی در ادامه گفت: تاخیر در تکمیل اطلاعات سهامداران سبب بروز تاخیر در فرایند بازگشایی نماد سهام این دو شرکت شده است، اما اگر زودتر این مساله برطرف شود، نماد این شرکت‌ها باز و معاملات آنها در فرابورس آغاز می‌شود.
مدیر پذیرش فرابورس تصریح کرد: با توجه به اینکه این دو شرکت سهامداران خرد زیادی دارند، برای پذیرش در فرابورس نیاز به عرضه اولیه ندارند و این یکی از مزیت‌های ویژه فرابورس به حساب می‌آید که نماد شرکت‌های سهامی عام با سهامدار بالا بدون عرضه اولیه می‌تواند در فرابورس بازگشایی شود.
چهارمین روز رقابت
از سوی دیگر در معاملات دیروز به دنبال رقابت روز دوشنبه، تعداد دو میلیون سهم معادل دو درصد از سهام شرکت فرابورس به صورت یکجا و نقد و به قیمت رقابت‌شده سه هزار و 22 ریال عرضه شد که به دلیل رقابت در دقایق پایانی، ادامه این معامله به امروز موکول شد.شایان ذکر است، هر سهم فرابورس در رقابت دیروز تا نرخ 4 هزار و 864 ریال افزایش قیمت یافت.
بازگشایی گواهی تسهیلات مسکن آذرماه
همچنین از امروز نماد معاملاتی اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن آذرماه در نماد «تسه 8909» در بازار اول فرابورس بازگشایی می‌شود.یادآور می‌شود محدودیت 5 درصدی دامنه نوسان قیمتی همانند دیگر نمادها برای این گواهی اعمال می‌شود.این در حالی است که در معاملات دیروز گواهی تسهیلات مسکن مهرماه و آبان‌ماه هر دو شاهد کاهش قیمت بودند.بر این اساس گواهی تسهیلات مسکن مهرماه با 503 ریال کاهش به قیمت 770 هزار و 840 ریال رسید. همچنین گواهی مزبور در دوره آبان‌ماه نیز 592 ریال کاهش قیمت را تجربه کرد.
تعادل در بازار
از سوی دیگر روز گذشته بازار فرابورس بدون در نظر گرفتن معاملات همراه اول، روز متعادل را سپری کرد.در این روز شرکت‌های مرجان‌کار، لیزینگ ایرانیان و عمران و توسعه شاهد هر کدام به ترتیب 71/4 درصد، 22/2 درصد و 16/1 درصد رشد قیمت یافتند.این در حالی است که شرکت‌های بیمه دی و کویرتایر شاهد کاهش قیمت سهام خود بودند. بر این اساس هر سهم «ودی» با 26 صدم درصد کاهش به نرخ یک هزار و 891 ریال رسید.همچنین «پکویر» افت قیمتی معادل 46/2 درصد را در کارنامه خود ثبت کرد. در این بازار نماد «ودی» با حجم معاملاتی بیش از 5 میلیون و 210 هزار سهم، ارزشی معادل 9 میلیارد و 854 میلیون ریال روانه بازار کرد. ارزش معاملات «ثعمرا» نیز در این روز به رقم 331 میلیون ریال رسید. همچنین ارزش معاملات نمادهای «پکویر» و «وایران» بسیار ناچیز بود و هر کدام تنها ارزشی معادل 85 میلیون ریال و 64 میلیون ریال کسب کردند.از سویی دیگر روز گذشته در بازار اوراق مشارکت فرابورس، دو گواهی بانک کشاورزی و سپرده سعدی معامله شدند؛ به طوری که 940 برگه گواهی سپرده سعدی به ارزش 949 میلیون ریال و 11 هزار و 90 برگه گواهی بانک کشاورزی به ارزش 11 میلیارد و 90 میلیون ریال دادوستد شد.