گروه بورس - معامله ۷ قرارداد «کچاد» اسفندماه دیروز همچنان بدون تغییر قیمت تسویه این نماد رقم خورد. به گزارش خبرنگار ما، برای سومین روز پیاپی «کچاد» اسفندماه که مدتی است مورد توجه بازار آتی قرار گرفته، دیروز نیز روز پرمعامله‌ای را پشت‌سر گذاشت. به این ترتیب این نماد شاهد معامله ۷ قرارداد به ارزش ۱۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال بود که قیمت تسویه این نماد را در قیمت ۴ هزار و ۵۵۰ ریال ثابت نگه داشت.

به نظر می‌رسد در حالی که این قیمت برای معامله‌گران جذاب است، خریداران و فروشندگان با دید بلندمدت‌تری معاملات این قرارداد را با توجه به بازار نقدی آن دنبال می‌کنند.

در سوی دیگر بازار «فملی» دی و اسفند، «وکار» دی و «اخابر» اسفند هر کدام روزی را با معامله یک قرارداد داشتند که سه نماد با نوسان مثبت و یک نماد دیگر بدون تغییر قیمت بودند. بر این اساس «فملی» دی‌ماه شاهد نوسان مثبت ۱۷/۲ درصدی قیمت تسویه بود تا با افزایش ۲۰۰ ریالی در قیمت ۹ هزار و ۴۰۰ ریال به کار خود پایان دهد.

از سوی دیگر قیمت تسویه «اخابر» اسفندماه با رشد ۵۵ ریالی به مبلغ سه هزار و ۱۰۰ ریال افزایش یافت. «وکار» دی‌ماه نیز رشد دو ریالی را تجربه کرد تا در قیمت تسویه ۴ هزار و ۲۹۹ ریال بسته شود. این در حالی است که «فملی» اسفندماه نیز معامله یک قرارداد را بدون تغییر قیمت پشت‌سر گذاشت تا قیمت تسویه این نماد با اختلاف ۵۰ ریالی نسبت به «فملی» دی‌ماه همچنان در ۹ هزار و ۴۵۰ ریال ثابت بماند.

در همین حال اطلاعیه شماره ۱۲ بازار آتی درخصوص دسترسی تمامی کارگزاران به بازار آتی منتشر شد.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌های فنی، در حال حاضر تمام دفاتر کارگزاری و تالارهای منطقه‌ای به سامانه بازار آتی (سما) دسترسی دارند.

بر این اساس اتصال از طریق سامانه بازار نقدی برقرار شده و کارگزارانی که از دفاتر یا تالارهای خود به بازار نقدی دسترسی دارند، می‌توانند با اضافه کردن یک ایستگاه جدید، به بازار آتی هم دسترسی داشته باشند. از سویی دیگر، احمد جاویدی، معاون پشتیبانی شرکت بورس هم در این‌باره گفت: کارگزاران دارنده مجوز آتی می‌توانند با ارسال درخواست خود به امور اعضای شرکت بورس از امکان معامله خارج از تالار قراردادهای آتی سهام بهره‌مند شوند.

جاویدی از احتمال تلفیق سیستم معاملات آتی و بازار نقدی سخن گفت و افزود:‌ به پیشنهاد مدیریت خدمات فناوری بورس احتمالا در آینده‌ای نزدیک سیستم معاملات آتی سهام به سامانه Pam پیوند می‌خورد و در واقع سیستم معاملات فیوچرز سهام و بازار نقدی یکی خواهد شد تا دیگر کارگزاران و معامله‌گران بازار برای دادوستد همزمان در بازار نقدی و فیوچرز ناچار به استفاده از سیستم نباشند.