فارس - هادی بیدختی سه عامل اصلی در پایان افت شاخص بورس و بهبود شرایط کنونی بازار سهام را اعلام و پیش‌بینی کرد با توجه به ادامه رکود دیگر بازارها و روشن شدن چند ابهام موثر بر بورس، طی ماه‌های پایانی سال، روند رو به رشد اما آرامی بر بورس حاکم باشد. این کارگزار بورس با بیان اینکه بازار سهام کشور تا چند وقت پیش تحت تاثیر سه عامل مذاکرات ژنو، اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و عرضه اولیه سهام همراه اول قرار داشت، گفت: با برگزاری دور جدید مذاکرات ایران با ۱+۵ در سوئیس و توافق برای ادامه مذاکرات در استانبول، فضای مثبتی بر بورس حاکم شده است. وی ادامه داد: طی ماه‌های اخیر بازار سهام بیش از موضوع مذاکرات تحت تاثیر زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بود که با اعلام شرایط اجرای این قانون بسیار مهم و روشن شدن کلیات آن، این ابهام هم برطرف شده، اما برخی جزئیات مانند قیمت برق و گاز کارخانه‌ها نهایی و اعلام نشده است. این کارگزار خاطرنشان کرد:‌ بنابراین به دلیل اینکه اجرای این قانون ضربتی نبوده و به صورت پلکانی پیاده خواهد شد، فشار مضاعف ناشی از این موضوع از روی بورس برداشته شده و فعالان بازار در فضای روشنی قادر به تصمیم‌گیری شده‌اند.

بیدختی عرضه اولیه سهام همراه اول را سومین عامل بهتر شدن شرایط بازار سهام در یکی دو روز اخیر اعلام کرد و گفت: تا قبل از این عرضه، برخی از سرمایه‌گذاران حقیقی و گاه حقوقی برای تامین منابع مالی خرید سهام این شرکت اقدام به فروش دیگر سهام خود می‌کردند. وی خاطرنشان کرد: با این همه در پی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و عرضه اولیه سهام همراه اول، از فشار روانی بازار کاسته شد و انتظار می‌رود بعد از رشد قیمت سهام همراه اول و اقدام به فروش برخی از فعالان، منابع حاصل از فروش این سهم به سمت شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار حرکت کند. این در حالی است که از مسوولان شرکت مخابرات انتظار می رود بخشی از درآمد حاصل‌شده از فروش سهام همراه اول را به بورس تزریق کنند.

چهار دلیل برای تداوم ‌رشد بورس

این کارشناس در برابر این پرسش که با این اوصاف بورس و شاخص تا پایان سال چه وضعیتی خواهند داشت؟ پاسخ داد: واقعیت این است که به چند دلیل انتظار می‌رود شاخص بورس روند رو به رشد اما آرامی را تا پایان سال طی کند. وی ادامه داد: دلیل اول ناشی از تداوم رکود بازارهای مسکن و ارز و پول است. در این رابطه دولت سیاست‌های درست کنترلی در بازار مسکن و حفظ شرایط ارز را به عمل آورده است. از طرف دیگر سرمایه‌گذاری در بانک‌ها هم به دلیل سود کوتاه‌مدت ۶ درصدی، دیگر توجیه ندارد. علاوه بر این، از مدت‌ها پیش هم بازار‌های خودرو و موبایل و غیره هم از اذهان عمومی برای سرمایه‌گذاری حذف شده‌اند؛ بنابراین بازار سهام با تکیه بر میانگین ۵۰ درصدی در نیمه اول سال و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها،‌ کماکان بهترین بازار برای جذب سرمایه‌های مردمی خواهد بود.

بیدختی ادامه داد: دلیل دوم به دیدگاه مسوولان نظام و دولت به نقش بورس برمی‌گردد. براین اساس درحالی مقام معظم رهبری در ابتدای سال، بورس را یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری پس‌اندازهای مردمی اعلام کردند که رییس‌جمهور هم در جریان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، سرمایه‌گذاری در بورس را یکی از اقدام‌های مردم برای استفاده مناسب از یارانه‌های پرداختی اعلام کرد. از سوی دیگر همکاری مجلس و دیگر ارکان نظام برای تدوین مقررات مورد نیاز بازار سرمایه، فضای مثبتی را در دیدگاه همگان ایجاد کرده است. این کارگزار به سومین دلیل بهبود شرایط بازار سهام تا پایان سال اشاره کرد و گفت: طبق روال معمول، هرچه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم عملکرد مالی و عملیاتی شرکت‌های حاضر در بورس هم شفاف و کامل‌تر می‌شود. این در حالی است که با تکیه بر انتشار گزارش‌های ۶ و ۹ ماهه شرکت‌ها، انتظارهای ناشی از عدم تحقق بودجه اعلامی عمده شرکت‌ها برآورده نشد که این جریان در مجموع باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری نسبت به گذشته شده است. به گفته بیدختی دلیل چهارم هم به عامل برون‌سازمانی و کاهش فشارها بر ایران و منطقه نسبت به چند ماه گذشته مربوط است که این قضیه هم به بهبود فضای سرمایه‌گذاری در بازار سهام کمک خواهد کرد.