تعادل در بازار فرابورس

دنیای اقتصاد- بورس تهران سرانجام دیروز شاهد برخورد سنگین عرضه و تقاضا‌ در بازار بود. پس از یک دوره رشد بازار و رکورد شکنی شاخص و در شرایطی که رشد ۲/۱ درصدی شاخص در روز یکشنبه، امید برای به تعویق افتادن برخورد سنگین عرضه‌ها و تقاضاها را ایجاد کرده بود، دیروز بازار شاهد این برخورد بود تا بیش از ۳/۱۴۱ میلیارد تومان سهام در بورس تهران دست به دست شود. در معاملات دیروز شاخص کل پس از حدود ۱۲۰ واحد رشد سرانجام در مسیر بازگشت، ۸۵/۹ واحد افت کرد و به ۱۹هزار و ۶۹۰ واحد رسید. جنب پل حافظ

توقف موج صعودی بازار

گروه بورس - همایون دارابی: بورس تهران سرانجام دیروز شاهد برخورد سنگین عرضه و تقاضا‌ در بازار بود.

پس از یک دوره رشد بازار و رکورد شکنی شاخص و در شرایطی که رشد ۲/۱ درصدی شاخص در روز یکشنبه، امید برای به تعویق افتادن برخورد سنگین عرضه‌ها و تقاضاها را ایجاد کرده بود، دیروز بازار شاهد برخورد سنگین عرضه و تفاضا بود تا بیش از ۳/۱۴۱ میلیارد تومان سهام در بورس تهران دست به دست شود.

در بازار دیروز رشد قیمتی در گروه خودرو این گروه را درگیر عرضه‌های سنگین ساخت و عملا این گروه میدان برخورد دو گروه بود. در شرایطی که ایران خودرو فعالیت خود را با ضوابط رفع گره‌های معاملاتی آغاز کرد، این نماد سرانجام با ۵/۴۱ میلیون سهم معامله و سه درصد رشد به کار خود پایان داد، اما دیگر نمادهای این گروه به این میزان خوش شانس نبودند. سایپا، بهمن و سرمایه‌گذاری سایپا هر یک با ۳۲ و ۳۱ و ۲۱ میلیون سهم معامله تا درصد منفی افت کردند. زامیاد نیز با معامله ۵۰ میلیون سهم متعادل به کار خود پایان داد. در این میان تنها گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با صف خرید توانست به کار خود پایان دهد. در همین حال بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری رنا در شرایطی که این شرکت تعدیل ۲۰ تا ۲۵ درصدی را اعلام کرد، با افت قیمت همراه شد تا این جو عرضه و تقاضا، دامنگیر این نماد شود. در این شرایط فشار وارده به سرمایه‌گذاران خریدار سبب شد تا در اکثر نمادهای دیگر نیز بازار با مازاد عرضه مواجه شود. این امر سبب شد تا در گروه پیمانکاری با عرضه سنگین سهامدار عمده، صف مپنا با معامله ۵۳ میلیون سهم مواجه شود. در همین حال در نماد پالایشگاه تبریز نیز با عرضه ۳۴ میلیون سهم عملا نزدیک به یک سوم سهام موجود در بازار این شرکت، دست به دست شد.

در بازار دیروز در نماد مخابرات معامله گران شاهد انتقال بلوکی نزدیک به ۵۱ میلیون سهم بودند.

در گروه بانکی دیروز پست بانک شاهد مقاومت در برابر عرضه‌ها بود، به گونه‌ای که این شرکت به همراه بالاست و پتروشیمی شیراز جزو معدود نمادهایی بودند که صف‌ خرید خود را حفظ کردند.

کارشناسان بازار معتقد هستند با توجه به آزاد سازی بخشی از منابع و نبود بازارهای جایگزین، بازار می‌تواند در انتهای هفته جاری و بازگشت معامله گران به روند عادی معاملات، شاهد کنترل عرضه‌ها باشد به ویژه آنکه بخش عمده نقدینگی که دیروز در بازار جابه‌جا شد، همچنان در درون بازار باقی مانده و در روزهای آینده صرف خریدهای مجدد خواهد شد.

در معاملات دیروز شاخص کل ۸۵/۹ واحد افت کرد و به ۱۹هزار و ۶۹۰ واحد رسید. ارزش معاملات ۱۴۱ میلیارد تومان بود که ۷/۱۴ درصد آن را معاملات نماد مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران تشکیل داد. از ۲۱۷ نمادی که به روی تابلو رفتند، ۱۲۲ نماد با افت قیمت و ۸۷ نماد با رشد قیمت معامله شدند.