گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس روز گذشته را در حالت متعادل سپری کرد و تنها تشکیل صف خرید برای سهام بالاست، این بازار را از حالت رکود خارج کرد.

روز گذشته صف خریدی معادل ۱۰ میلیون سهم برای سهام بالاست در قیمت ۶ هزار و ۷۲۵ ریال تشکیل شد و به دنبال صف مزبور، هر سهم این شرکت رشد قیمت ۵ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.
دیگر شرکت‌های فرابورسی از جمله لیزینگ ایرانیان، عمران و توسعه شاهد، مرجان‌کار، کویرتایر و همراه اول نیز روز گذشته را با رشد قیمت سپری کردند.همچنین گواهی تسهیلات مسکن در هر سه دوره مهر، آبان و آذرماه نیز به ترتیب 76/2 درصد، 34/3 درصد و 24/3 درصد افزایش نرخ یافتند.
این در حالی است که نمادهای معاملاتی بیمه دی، سبحان‌دارو و تجارت الکترونیک پارسیان روز گذشته را با کاهش قیمت سپری کردند.
بر این اساس هر سهم «رپارس» با 75/4 درصد کاهش به نرخ 6 هزار و 181 ریال رسید و بیشترین کاهش قیمت را در بازار به خود اختصاص داد.
نمادهای «سبحان» و «ودی» نیز هر کدام به ترتیب ۵۴/۳ درصد و ۸ دهم درصد کاهش قیمت یافتند.
در مجموع بازار دیروز 14 میلیون و 57 هزار سهم در سه هزار و 664 مرتبه میان سهامداران جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات به رقم 220 میلیارد و 968 میلیون ریال رسید.
در این بازار نماد معاملاتی لیزینگ ایرانیان با حجم معاملاتی ۵ میلیون و ۳۳۰ هزار سهم به عنوان پرمعامله‌ترین سهم شناخته شد. ارزش معاملاتی این نماد نیز معادل رقم ۱۰ میلیارد و ۹۹۲ میلیون ریال بود.
همچنین نماد معاملاتی همراه اول با حجم بیش از 4 میلیون و 325 هزار سهم، ارزشی معادل 175 میلیارد و 579 میلیون ریال کسب کرد و به عنوان باارزش‌ترین نماد دیروز شناخته شد.
همچنین روز گذشته یک میلیون و ۳۴۱ هزار حق تقدم تجارت الکترونیک پارسیان به ارزش ۶ میلیارد و ۸۸۴ میلیون ریال در بازار معامله شد.در بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز روز گذشته ۳ گواهی مشارکت ایران شرق، سپرده سعدی و بانک کشاورزی داد و ستد شدند.
بر این اساس تعداد 500 برگه از اوراق مشارکت ایران شرق به ارزش 505 میلیون ریال، دو هزار و 210 برگه از اوراق بانک کشاورزی به ارزش دو میلیارد و 210 میلیون ریال و 9 هزار و 260 برگه از اوراق سپرده سعدی به ارزش 9 میلیارد و 353 میلیون ریال معامله شد.