گروه بورس - اطلاعیه معاملاتی قراردادهای آتی با سررسید اردیبهشت‌ماه منتشر شد.

بر این اساس اولین روز معاملاتی قراردادهای آتی مبتنی‌بر سهام بانک پارسیان، بانک کارآفرین، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی چادرملو، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، سایپا، پتروشیمی خارک، مخابرات ایران، بانک ملت و گروه دارویی سبحان با ماه سررسید اردیبهشت، روز ۲۵ دی‌ماه خواهد بود. در مورد سهام پایه مخابرات و سرمایه‌گذاری غدیر، با توجه به احتمال برگزاری مجمع شرکت طی دوره معاملاتی قرارداد، مشارکت‌کنندگان بازار باید به اطلاعیه بورس تهران در مورد نحوه تعیین ارزش آتی سهم توجه کنند. در این اطلاعیه آمده است: «متعهد خرید تا پیش از پایان ماه قرارداد و تسویه فیزیکی، سهامدار ناشر سهم پایه محسوب نمی‌شود و سود سهم به وی تعلق نمی‌گیرد، از این رو رویه متداول در بورس‌ها این است که اگر مجمع عمومی سالانه ناشر سهم پایه پیش از پایان ماه قرارداد برگزار می‌شود، سود مورد انتظار در تعیین ارزش آتی سهم، به عنوان عامل کاهنده در نظر گرفته شود. در این صورت، اگر سود مصوب ناشر در مجمع عمومی سالانه، با سود مورد انتظار بازار متفاوت باشد، بر سود و زیان معامله‌گران در بازار آتی تاثیر می‌گذارد. بورس تهران با هدف حذف ریسک انحراف سود موردانتظار از سود مصوب ناشر در مجمع عمومی سالانه، پیش از بازگشایی نماد معاملاتی قراردادهای سهم پایه، از آخرین قیمت تسویه روزانه، سود مصوب ناشر را کسر می‌کند. بنابراین مشارکت‌کنندگان بازار، باید در نظر داشته باشند اگر مجمع عمومی سالانه ناشر طی دوره معاملاتی قرارداد و پیش از پایان ماه قرارداد برگزار شود، در تعیین ارزش آتی سهم پیش از برگزاری مجمع به منظور ثبت سفارش در سامانه بازار آتی، سود مورد انتظار را از قیمت سهم کسر نکنند.»
معاملات پرحجم و کاهش قیمت‌ها
دیروز اما بورس آتی در حالی با معامله ۱۴۶ قرارداد معاملات پرحجمی را شاهد بود که ارزش معاملات در این روز، رقم سه میلیارد و ۹۲۵ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۵۰۰ ریال رسید.
دیروز «فملی» و «وغدیر» اسفندماه به ترتیب شاهد معامله 57 و 49 قرارداد بودند که به ترتیب 419 و 159 ریال کاهش قیمت را تجربه کردند. بر این اساس بازار آتی روز گذشته همزمان با افت قیمت‌ها در بورس نقد، پس از مدت‌ها شاهد کاهش قیمت‌ها و نوسان 99/3 درصدی در نمادهای پرطرفدار این بازار از جمله «فملی» بود. ارزش معاملات دیروز «فملی» اسفندماه مبلغ یک میلیارد و 724 میلیون ریال و «وغدیر» اسفندماه یک میلیارد و 136 میلیون بود. این در حالی است که «فملی» دی‌ماه نیز با نوسان منفی 15/3 درصدی، کاهش 314 ریالی قیمت را تجربه کرد تا قیمت تسویه این نماد به رقم 9 هزار و 650 ریال برسد. در دیگر معاملات دیروز «اخابر» اسفندماه با وجود معامله 17 قرارداد، بدون تغییر قیمت به کار خود پایان داد تا قیمت تسویه این نماد در مبلغ 2964 ریال بسته شود. همچنین «شخارک» اسفندماه نیز با معامله 5 قرارداد به ارزش 119 میلیون ریال تنها نماد مثبت دیروز با افزایش 111 ریالی قیمت تسویه بود. نوسان مثبت 8/0 درصدی، قیمت تسویه «شخارک» اسفندماه را به مبلغ 14 هزار ریال افزایش داد.