درخواست از یکی از خوانندگان بدون ذکر نام از طریق تلفن: لطفا تحلیلی از وضعیت بنیادی سهام سرمایه‌گذاری سایپا ارائه کنید.

پاسخ: سرمایه‌گذاری سایپا از جمله واحدهای تابعه شرکت سایپا است که در سال‌جاری و در جریان تحولات واگذاری خودروسازان نقش اساسی در مبادلات سهام این گروه ایفا کرده است. بر اساس اطلاعات موجود، این شرکت در سال‌جاری اقدام به خرید بلوک مدیریتی سهام سرمایه‌گذاری رنا (مالک ۶/۱۷ و ۴/۷ درصد از سهام شرکت‌های سایپا و ایران خودرو) و سهام سایپا (شرکت مادر) به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم کرده است. برای ارزیابی وضعیت شرکت (که تا حدودی با انجام معاملات عمده اخیر پیچیده شده است) ابتدا باید محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها انجام شود. به این منظور به جدول زیر توجه کنید.




در خصوص ارقام جدول و آخرین وضعیت شرکت باید به چند نکته توجه داشت:
1- مازاد ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های بورسی از صورت وضعیت پرتفولیوی شرکت در تاریخ 30 آذر 89 استخراج شده است. باید توجه داشت برای سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی، هیچ گونه مازاد ارزش در نظر گرفته نشده است. در این بخش، مالکیت 100 درصدی شرکت ایمن جوش سایپا (با سرمایه یک میلیون ریال) جلب توجه می‌کند. این شرکت اخیرا نسبت به خرید 5 درصد سهام سایپا در نرخ 4846 ریال در مجموع به ارزش 2470 میلیارد ریال اقدام کرده است که طبیعتا نیازمند تامین مالی از سوی سرمایه‌گذاری «وساپا» است. همچنین در بخش خارج بورسی، مالکیت 87/48 درصدی در گروه سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا نیز به چشم می‌خورد که مالک عمده شرکت‌های بازرگانی ستاره تابان و تجارت الکترونیک تابان است. دو شرکت نامبرده حداقل 14 درصد سهام سایپا را در سال‌جاری به صورت 30 درصد نقد و 70 درصد اقساط خریداری کرده‌اند. در اطلاعیه شفاف سازی سرمایه‌گذاری سایپا (مورخ 13 مهر 89) ذکر شده است که مالکیت این دو شرکت در اختیار گروه سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا، قطعه سازان و واحدهای خدمات پس از فروش (مجموعا 80 درصد) و سرمایه‌گذاری سایپا (20 درصد) است. با توجه به احتمال تغییر ترکیب سهامداری دو شرکت مورد بحث، تعیین میزان دقیق مالکیت مستقیم و غیر‌مستقیم سرمایه‌گذاری سایپا در سهام شرکت مادر موکول به ارسال صورت‌های مالی 12 ماهه «وساپا» خواهد بود. نکته حائز اهمیت در این میان، اختلاف قابل توجه نرخ روز سهام سایپا با ارزش بلوک‌های خریداری شده است که منجر به ایجاد کاهش ارزش در محاسبات NAV می‌شود. به علت ابهامات مربوط به میزان مالکیت غیر‌مستقیم، کاهش ارزش احتمالی مزبور در محاسبات NAV لحاظ نشده است.
۲- شرکت سرمایه‌گذاری سایپا در اوایل سال‌جاری اقدام به خرید ۳۸ درصد از سهام سرمایه‌گذاری رنا به ارزش ۲۴۵۸ ریال به ازای هر سهم (مجموعا به ارزش بیش از ۱۵۰۰ میلیارد ریال) کرده که در ماه آبان با واگذاری بلوک ۱۸ درصدی به سایر شرکت‌های گروه سایپا در نرخ ۳۰۷۸ ریال، با شناسایی سود ۱۹۸ میلیارد ریالی، عملا میزان مالکیت خود را در «ورنا» به ۲۰ درصد تقلیل داد. درآمد حاصل از فروش سهام در فصل پاییزعمدتا مربوط به واگذاری مورد اشاره و نیز فروش سهام بانک پاسارگاد (با سود ۵۳۱ میلیارد ریال) است. به این ترتیب در صورت عدم تغییر سایر اقلام بودجه، انتظار تعدیل مثبت پیش بینی سود هر سهم در سال مالی جاری از ۲۶۶ ریال کنونی تا محدوده ۸۷۵ ریال به ازای هر سهم وجود خواهد داشت.
3- مطالعه صورت‌های مالی شش ماهه حسابرسی شده «وساپا» نشان می‌دهد که در بخش بدهی به شرکت سایپا، مبلغ مربوطه از 78 میلیارد ریال در ابتدای سال به بیش از 3334 میلیارد ریال رسیده است. به این ترتیب همان‌طور که در یادداشت صورت‌های مالی مذکور نیز اشاره شده به نظر می‌رسد بخش عمده ای از وجه نقد مربوط به معامله بلوکی سهام شرکت مادر (سایپا) از محل وجوه علی‌الحساب پرداختی شرکت سایپا به سرمایه‌گذاری سایپا تامین و به این وسیله، خرید سهام مدیریتی انجام شده است. به نظر می‌رسد شرکت سرمایه‌گذاری سایپا در کوتاه مدت از محل فروش سهام بانک پاسارگاد و افزایش سرمایه از محل آورده نقدی (که با مطالبات شرکت مادر تهاتر خواهد شد) اقدام به تسویه بدهی مزبور به صورت تدریجی کند. با انجام معاملات اخیر، ترکیب مدیریتی کنونی «خساپا» (با حفظ اکثریت سه عضو هیات‌مدیره برای وابستگان سایپا) عملا برای بلندمدت تثبیت خواهد شد.
۴- در حال حاضر میانگین نسبت قیمت به ارزش ذاتی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران در محدوده ۸۰ درصد قرار دارد. این در حالی است که محاسبات جدول نشان می‌دهد که در مورد سرمایه‌گذاری سایپا قیمت کنونی حتی با لحاظ کردن رشد اخیر سهام خودرویی، حداقل ۲۰ درصد بالاتر از NAV قرار گرفته است. به این ترتیب انگیزه رشد اخیر قیمت سهم را می‌توان حصول سود قابل توجه در سال‌جاری و احتمال تقسیم بخش عمده آن در مجمع سال آینده به همراه افزایش سرمایه دانست. هر چند تفاوت ارزش بلوک‌های خریداری شده «خساپا» با ارزش روز و نیز تعهدات سنگین خریدهای مزبور (اقساط چهار ساله) برای شرکت سرمایه‌گذاری سایپا نیز از جمله نکات مهمی است که باید در برآورد وضعیت آتی شرکت مد نظر سرمایه‌گذاران قرار گیرد.
Shahriary_sh@yahoo.com